Basen, triathlon, nurkowanie – rodzaje płetw pływackich

Basen, triathlon, nurkowanie – rodzaje płetw pływackich

Płetwy pływackie dzieli się pod względem ich zastosowania. Przydają się zatem do treningów pływackich na basenie, treningów triathlonowych, pływania rekreacyjnego czy nurkowania. Czym charakteryzują się poszczególne typy płetw? Czy różnią się one między sobą?

Rodzaje płetw pływackich – nurkowanie

płetwy do nurkowania rodzaje

1. Płetwy kaloszowe

Zakłada się je na bose stopy. Można w nich trenować na pływalniach bądź wodach otwartych (snorkeling). Płetwy te składają się z dwóch elementów połączonych ze sobą na stałe – stopy i płetwy. Muszą być także idealnie przylegające do stóp nurka.

2. Płetwy paskowe

Zakłada się je na specjalistyczne buty nurkowe. Służą jedynie do nurkowania w sprzęcie. Charakteryzują się większym kątem ustawienia pióra w stosunku do stopy. W obrębie płetw paskowych wyróżnia się:

- Płetwy Jet Fin. Twarde i krótkie. Przeznaczone są do nurkowania technicznego. W takim typie płetw możliwe jest pływanie do tyłu oraz pływanie nad dnem.

- Płetwy z rozcięciem. Bardzo miękkie. Doskonałe dla początkujących nurków. Powodują jednak podnoszenie się osadu podczas pływania nad dnem. Utrudnione jest w nich także pływanie do tyłu.

- Płetwy klasyczne. Mogą mieć różną twardość. Składają się jedynie z pióra i stopy.

Rodzaje płetw pływackich – basen/triathlon

Do treningów pływackich na basenie służą głównie gumowe płetwy z piórem o średniej długości. Powinny być także bardzo miękkie. Pozwalają one na skuteczną pracę nad techniką pływania. Co więcej, nie stwarzają obciążenia dla stawów skokowych. Sprawdzają się zarówno wśród zaawansowanych pływaków, jak i tych początkujących. Miękkie płetwy ze średnim piórem są używane również przez triathlonistów.

Na basenie można pływać również w płetwach twardych i krótkich. Te pozwalają na efektywny trening na krótkich i intensywnych odcinkach. Co więcej, można w nich pracować nad szybkością i mocą. Warto jednak ograniczyć stosowanie tych płetw podczas treningu. Mogą bowiem powodować zaburzenia wzorców ruchowych.

Płetwy lekkie – krótkie i miękkie płetwy

Miękkie i krótkie płetwy są przeznaczone dla pływaków rekreacyjnych, osób początkujących, dzieci oraz kobiet skupionych na wysmukleniu nóg. Zapewniają naturalny ruch nóg trenującego. Podczas pływania w tym rodzaju płetw do pracy zaangażowane są mięśnie pośladków oraz mięśnie brzucha. W ten sposób można osiągnąć smukłą sylwetkę oraz elastyczność i sprężystość mięśni.

Płetwy treningowe – krótkie i twarde płetwy

Zapewniają dużą siłę napędową. Ich główną wadą jest jednak zmniejszenie możliwości manewrowania nimi.

Płetwy ciężkie – długie i miękkie płetwy

Dłuższe płetwy oznaczają większy wysiłek dla pływaka. Jednocześnie do pracy zaangażowane są całe nogi. Co więcej, manewrowanie nimi jest w miarę proste. Im twardsza płetwa, tym większa prędkość pływania.

Jak wybrać rodzaj płetw na trening na basenie?

Na rynku możemy spotkać się z płetwami plastikowymi, gumowymi czy wykonanymi z innych materiałów. Niektóre służą do pływania szybkiego, inne – nurkowania na bezdechu.

Dobór odpowiedniego sprzętu pływackiego zależy od indywidualnych potrzeb pływaka. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że długie płetwy zapewniają większą zwrotność. Łatwiejsze jest także sterowanie nimi. Ich wadą jest jednak duży wysiłek i mała prędkość pływania. Po twardsze płetwy powinny sięgać osoby mające dobrą kondycję. Wymagają one bowiem dużej pracy mięśni. Na początek treningów pływackich doskonałe będą płetwy miękkie. Dostępne są również płetwy dla dzieci. Zwykle mają funkcję regulowania. Dzięki temu nie ma obaw, że dziecko szybko z nich wyrośnie.

Nie wiesz jakie płetwy wybrać? Zapytaj!

Zdarza się, że dobór odpowiedniego sprzętu pływackiego może stwarzać problemy. Płetwy pływackie powinny być dobrane pod kątem przeznaczenia, preferencji ćwiczącego czy celu treningów. Zanim zdecydujesz się na kupno którychkolwiek z nich – zgłoś się po pomoc do swojego trenera pływania. Przeanalizuje on Twoje możliwości i założenia. Dzięki temu dobierze także właściwy sprzęt treningowy.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 2 13 marca 2017  1798

Dodaj komentarz

  • Pedro
    27 marca 2017
    Jeden sprzęt treningowy, a tyle zastosowań i funkcji. Jak się nie siedzi aż tak bardzo w tym sporcie, to nawet się nie wie ile jest możliwości.
  • Gosia
    21 marca 2017
    A jak się pływa rekreacyjnie (czytaj: dla przyjemności) to warto inwestować w płetwy? Mogą one przynieść jakieś realne korzyści?

Artykuły z kategorii: Pływanie i Triathlon

trening-do-triathlonu-jak-go-przeprowadzic

Trening do triathlonu - jak go przeprowadzić?

Odpowiedni trening przeprowadzany przed wzięciem udzieli w triathlonu to klucz do uzyskania satysfakcjonującego wyniku. Jak dokładnie powinien on przebiegać?

style-plywackie-charakterystyka-aktualizacja-2020

Style pływackie – charakterystyka | AKTUALIZACJA 2020

Pływanie należy do najbezpieczniejszych form treningowych. Pozwala na szybką utratę wagi i poprawia siłę mięśni. Pływać może każdy, również dzieci i seniorzy. Oto najważniejsze style pływackie i ich opisy. Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

nie-taka-zabka-straszna-styl-klasyczny-w-plywaniu-w-pigulce

Nie taka żabka straszna! Styl klasyczny w pływaniu w pigułce

Jeden z najstarszych stylów pływackich, który jako pierwszy pojawił się w zawodach. Co ciekawe, pływanie żabką daje nie tylko świetne wyniki, ale i efekty rehabilitacyjne. Od czego zacząć, jak doskonalić swój styl klasyczny w pływaniu i jak skoordynować pracę rąk i nóg przy odpowiednim oddechu?

przelam-swoje-leki-krotko-o-tym-jak-nauczyc-sie-plywac

Przełam swoje lęki - krótko o tym, jak nauczyć się pływać

Naukę pływania najlepiej zacząć w dzieciństwie, kiedy nasz organizm się rozwija. Nie każdy był jednak na tyle odważny, by przełamać swoje lęki, a potem zabrakło na to wszystko czasu. Na naukę nigdy nie jest za późno! Podpowiemy, jak przełamać dotychczasowe lęki, by nauczyć się pływać i być jak ryba w wodzie!

plywanie-efektywny-trening-plywacki-na-basenie-aktualizacja-2020

Pływanie efektywny trening pływacki na basenie | Aktualizacja 2020

Znajomość stylów pływackich jest pierwszym krokiem do osiągania efektów w pływaniu. Duże znaczenie ma zarówno technika pływania, jak i skuteczny plan treningowy. Oto zasady, które mogą się przydać podczas każdego treningu pływackiego na basenie.

trojboj-nie-tylko-silowy-swiatowej-slawy-zawody-w-ultra-triathlon

Trójbój nie tylko siłowy - światowej sławy zawody w ultra triathlon!

Choć klasyczny triathlon ma niewiele ponad 40-letnią historię, na całym świecie jest całe mnóstwo zapaleńców, którym wciąż mało. Ultra triathlon przez niedługi czas zdążył już wyłonić kilka znanych osobistości, których nazwiska na zawsze wpiszą się w arkanach zasłużonych sportowców. Czym tak naprawdę jest i jak przebiega ultra triathlon?

jak-nauczyc-sie-plywac-kraulem-metoda-total-immersion

Jak nauczyć się pływać kraulem? Metoda Total Immersion

Nowe wydanie książki Terry’ego Laughlina „Kraul metodą Total Immersion” już w sprzedaży! Autor odkrywa sposób na to, jak pływać kraulem lepiej – wkładając w to dużo mniej wysiłku. W naszej redakcji zagościł egzemplarz tej pozycji dzięki uprzejmości wydawnictwa Bukrower. A oto nasze wnioski po lekturze tej książki!

trening-na-papierze-podrecznik-dla-triathlonisty

Trening na papierze – podręcznik dla triathlonisty

Dzięki uprzejmości wydawnictwa Buk Rower w nasze redakcyjne ręce wpadła nowa pozycja uwielbiana przez miłośników triathlonu. „Trening siłowy do triathlonu” Patricka Hagermana znika z półek szybciej niż byśmy przypuszczali. Co znajduje się w książce i czy warto po nią sięgnąć?

kalendarz-triathlonowy-2018-najpopularniejsze-zawody

Kalendarz triathlonowy 2018 – najpopularniejsze zawody

Przygotowania do startu w przyszłorocznych zawodach triathlonowych już niemal w toku. Co nas czeka jeśli chodzi o tę dyscyplinę sportową? Oto kalendarz wydarzeń triathlonowych w Polsce i na świecie na rok 2018. Zobacz, które zawody cieszą się największą popularnością!

plywanie-cwiczenia-na-czucie-wody

Pływanie – ćwiczenia na „czucie wody”

Czuciem wody określa się zdolność do zmaksymalizowania wytwarzanego napędu w wodzie. Składa się na nie m.in. odpowiednie ułożenie ciała w wodzie, właściwe chwyty czy pracy poszczególnych mięśni. Czym w praktyce jest jednak czucie wody? Oto ćwiczenia na zwiększenie wydajności pływaka!

trening-do-triathlonu-jak-go-przeprowadzic

Trening do triathlonu - jak go przeprowadzić?

Odpowiedni trening przeprowadzany przed wzięciem udzieli w triathlonu to klucz do uzyskania satysfakcjonującego wyniku. Jak dokładnie powinien on przebiegać?

style-plywackie-charakterystyka-aktualizacja-2020

Style pływackie – charakterystyka | AKTUALIZACJA 2020

Pływanie należy do najbezpieczniejszych form treningowych. Pozwala na szybką utratę wagi i poprawia siłę mięśni. Pływać może każdy, również dzieci i seniorzy. Oto najważniejsze style pływackie i ich opisy. Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

nie-taka-zabka-straszna-styl-klasyczny-w-plywaniu-w-pigulce

Nie taka żabka straszna! Styl klasyczny w pływaniu w pigułce

Jeden z najstarszych stylów pływackich, który jako pierwszy pojawił się w zawodach. Co ciekawe, pływanie żabką daje nie tylko świetne wyniki, ale i efekty rehabilitacyjne. Od czego zacząć, jak doskonalić swój styl klasyczny w pływaniu i jak skoordynować pracę rąk i nóg przy odpowiednim oddechu?

przelam-swoje-leki-krotko-o-tym-jak-nauczyc-sie-plywac

Przełam swoje lęki - krótko o tym, jak nauczyć się pływać

Naukę pływania najlepiej zacząć w dzieciństwie, kiedy nasz organizm się rozwija. Nie każdy był jednak na tyle odważny, by przełamać swoje lęki, a potem zabrakło na to wszystko czasu. Na naukę nigdy nie jest za późno! Podpowiemy, jak przełamać dotychczasowe lęki, by nauczyć się pływać i być jak ryba w wodzie!

plywanie-efektywny-trening-plywacki-na-basenie-aktualizacja-2020

Pływanie efektywny trening pływacki na basenie | Aktualizacja 2020

Znajomość stylów pływackich jest pierwszym krokiem do osiągania efektów w pływaniu. Duże znaczenie ma zarówno technika pływania, jak i skuteczny plan treningowy. Oto zasady, które mogą się przydać podczas każdego treningu pływackiego na basenie.

trojboj-nie-tylko-silowy-swiatowej-slawy-zawody-w-ultra-triathlon

Trójbój nie tylko siłowy - światowej sławy zawody w ultra triathlon!

Choć klasyczny triathlon ma niewiele ponad 40-letnią historię, na całym świecie jest całe mnóstwo zapaleńców, którym wciąż mało. Ultra triathlon przez niedługi czas zdążył już wyłonić kilka znanych osobistości, których nazwiska na zawsze wpiszą się w arkanach zasłużonych sportowców. Czym tak naprawdę jest i jak przebiega ultra triathlon?

jak-nauczyc-sie-plywac-kraulem-metoda-total-immersion

Jak nauczyć się pływać kraulem? Metoda Total Immersion

Nowe wydanie książki Terry’ego Laughlina „Kraul metodą Total Immersion” już w sprzedaży! Autor odkrywa sposób na to, jak pływać kraulem lepiej – wkładając w to dużo mniej wysiłku. W naszej redakcji zagościł egzemplarz tej pozycji dzięki uprzejmości wydawnictwa Bukrower. A oto nasze wnioski po lekturze tej książki!

trening-na-papierze-podrecznik-dla-triathlonisty

Trening na papierze – podręcznik dla triathlonisty

Dzięki uprzejmości wydawnictwa Buk Rower w nasze redakcyjne ręce wpadła nowa pozycja uwielbiana przez miłośników triathlonu. „Trening siłowy do triathlonu” Patricka Hagermana znika z półek szybciej niż byśmy przypuszczali. Co znajduje się w książce i czy warto po nią sięgnąć?

kalendarz-triathlonowy-2018-najpopularniejsze-zawody

Kalendarz triathlonowy 2018 – najpopularniejsze zawody

Przygotowania do startu w przyszłorocznych zawodach triathlonowych już niemal w toku. Co nas czeka jeśli chodzi o tę dyscyplinę sportową? Oto kalendarz wydarzeń triathlonowych w Polsce i na świecie na rok 2018. Zobacz, które zawody cieszą się największą popularnością!

plywanie-cwiczenia-na-czucie-wody

Pływanie – ćwiczenia na „czucie wody”

Czuciem wody określa się zdolność do zmaksymalizowania wytwarzanego napędu w wodzie. Składa się na nie m.in. odpowiednie ułożenie ciała w wodzie, właściwe chwyty czy pracy poszczególnych mięśni. Czym w praktyce jest jednak czucie wody? Oto ćwiczenia na zwiększenie wydajności pływaka!