Baby Joga - kontrowersyjny trening niemowlaków

Baby Joga - kontrowersyjny trening niemowlaków

Czy joga jest dobrą aktywnością fizyczną dla małych dzieci? Oczywiście. Wspólne treningi mają umocnić więzi i mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. A joga w dynamiczna w rosyjskim stylu? Jej zdrowotne cechy wychwala Poznajcie różne warianty treningu jogi z najmłodszymi i powiązane z nimi kontrowersje!

Dziecko i co dalej?

Pojawienie się nowego członka rodziny w naszym domu potrafi wywrócić życie do góry nogami. Odczuwają to szczególnie kobiety, które mogą napotkać problemy z adaptacją do nowej sytuacji i nowej roli. Osłabione ciało, chęć odzyskania sprawności oraz maleńkie dziecko potrzebujące uwagi zapoczątkowało trend, zwany baby yoga. Dlaczego w nim tyle kontrowersji, skoro ćwiczenia mają służyć zdrowiu mamy i rozwojowi dziecka? 

mama_joga_dziecko

Perspektywa kobiety

Trudy porodu wyczerpały organizm kobiety. Rodzicielka potrzebuje regeneracji. Niestety często kobieta zostaje sama z maleństwem i musi samodzielnie podołać nowym obowiązkowym. Wówczas na pierwszy plan wychodzą nieprzespane noce i czujność niemalże przez całą dobę.

joga_dziecko

Pomysłem na rozwiązanie niedogodności kobiet jest właśnie baby joga. Takie zajęcia w Polsce obejmują praktyczne ćwiczenia ruchowe, które działają wzmacniająco na ciało młodych mam. Nie tylko przywracają sprawność, ale wysmuklają sylwetkę, a przy tym budują pewność siebe i wzmacniają relację z dzieckiem. Jest to również sposób na oderwanie się od codziennych trosk oraz możliwość zaspokojenia kontaktu z osobami o podobnych zainteresowaniach.

Perspektywa dziecka

Baby joga to ćwiczenia także dla niemowląt, które obserwują siebie nawzajem i doświadczają bezpośredniego kontaktu z otoczeniem. To stymuluje rozwój psychofizyczny oraz udoskonala koordynację ruchową najmłodszych uczestników zajęć. Dzieci chętnie naśladują rodziców wręcz często samę dążą do uczestniczenia w aktywności opiekuna. Wspomina się również o korzystnym wpływie jogi na układ trawienny, który miałby zmniejszać kolki i zaparcia u dzieci.

mama_dziecko_sport

Skoro baby joga tak korzystnie wpływa na mamę i dziecko.... o co tyle szumu?

Gimnastyka dla niemowlaków stała się kontrowersyjna za sprawą rosyjskiej położnej. Lena Fokina, bo o niej mowa pokazała ćwiczenia z maluchami, w których trzyma je za kostki i nadgarstki, a następnie wywija drobnymi ciałkami salta oraz wykonuje szalone fikołki. Zgodnie z założeniami położnej, to naturalne ruchy, które pozwalają zaznajomić się najmłodszym z aktywnością fizyczną.

Baby yoga - skąd ten pomysł na takie ćwiczenia?

Idea głoszona przez Lenę Fokinę jako „baby yoga” zasadniczo nie ma z jogą dużo wspólnego. Była pielęgniarka wskazuje na wykonywanie naturalnych anatomicznie ruchów ćwiczonych u dziecka w sposób dynamicznie izometryczny. Pytana w wywiadach o naukowe potwierdzenie bezpieczeństwa tej aktywności, powołuje się na metodę dr Igora Czarkovskiego. Doktor I.Czarkovski był rosyjskim lekarzem który należy do pionierów metody produ w wodzie, metoda zmiejszała śmiertelnośc porodów. Inspiracją lekarza do opracowania ćwiczeń z niemowlakami były praktyki plemion afrykańskich. Pierwotne założenia zakładały, że baby yoga to forma rehabilitacji dla niemowląt z problemami mięśniowymi bądź kostnymi. Obecnie rodzice zdrowych dzieci także zaczęli uznawać tą metodę.

Dlaczego? Ze względu na rzekomo szybszy rozwój dziecka. Rosjanka zapewnia, że jej podopieczni szybciej zaczynają mówić, czytać czy pływać, a ich kończyny są znacznie silniejsze.

Jak mówi : Lena Fokina

„Większość ludzi myśli, że niemowlaki mogą tylko leżeć, jeść i płakać. Ale dzieci rodzą się z naturalnymi odruchami, które można wykorzystać, aby pomóc im rozwijać się fizycznie i intelektualnie” 

Negatywne skutki akrobatycznej praktyki?

Duża część niemowląt zaraz po starcie ćwiczeń zaczęła rozpaczliwie płakać. Niejedno z dzieci także wymiotuje po takich powietrznych podbojach. Oczywiście tak nie dzieje się w każdym przypadku. Warto wiedzieć, że część lekarzy przestrzega młodych rodziców przed wykonywaniem nagłych ruchów u dzieci, które w skrajnych wypadkach mogą wywołać wewnętrzne krwotoki i obrzęki mózgu. A to nic innego jak „zespół dziecka potrząsanego”. Współczesna pediatria obawia się także o przeciązenia nadgarstków i kostek nóg w trakcie energicznego huśtania. Na chwilę obecną brak jest jednak niezależnych badań naukowych o wpływie takiego "treningu" na rozwój dziecka. Zwolennicy takiej formy ćwiczenia dzieci podkreślają jednak, że mimo iż początkowo dziecko może nie lubić i bać się dynamiki ćwiczeń z czasem się do nich przyzwyczaja.

Dalsze kontrowersje

Idąc za przykładem Leny Fokiny praktyka baby yogi jest nie tylko przeprowadzana na plaży, gdzie sama położna uczy młodych rodziców. Krok dalej wykonali rodzice, którzy postawili na ekstremalne hartowanie. W tym przypadku baby yoga realizowana była na mrozie wraz z zanurzeniem maluchów w lodowatej wodzie.

Nie zachęcam do ćwiczenia z dzieckiem w tak dynamiczny sposób jak robi to Fokina, jednak zdecydowanie polecam próbować aktywności z dzieckiem już od najmłodszych lat. Olbrzymią zaletą wspólnych ćwiczeń jest to, że planując trening kilka razy w tygodniu sama motywujesz się do aktywności i przyzwyczajasz do niej dziecko, które zawsze chętnie będzie naśladowało mamę :)

Marta Sikora 2 27 listopada 2015  2731

Dodaj komentarz

  • Mamamama
    20 lipca 2017
    A moim zdaniem to naprawdę dobry pomysł. Matki w pierwszym okresie życia dziecka nie chcą się z nim rozstawać. Dlaczego miałyby rezygnować z czasu dla siebie np. w postaci zajęć jogi? No a baby joga jest kompromisem
  • Wzburzona
    20 lipca 2017
    Taaa, od razu wszędzie zabierać ze sobą dziecko. Boże, dokąd ten świat zmierza?

Artykuły z kategorii: Joga i Rozciąganie

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow-aktualizacja-2020

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków | Aktualizacja 2020

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

rozciaganie-kregoslupa-w-pigulce-cwiczenia-do-wykonania-w-domu

Rozciąganie kręgosłupa w pigułce - ćwiczenia do wykonania w domu

Nasz kręgosłup narażony jest na spore przeciążenia w każdej godzinie. Siedząca praca czy spanie na niewygodnym materacu mogą doprowadzić nasze kręgi do zbicia i tym samym do skrócenia naszego trzonu ruchowego. Stąd już tylko krok do bolesności grzbietu. Ulgę przyniosą ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow-aktualizacja-2020

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków | Aktualizacja 2020

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

rozciaganie-kregoslupa-w-pigulce-cwiczenia-do-wykonania-w-domu

Rozciąganie kręgosłupa w pigułce - ćwiczenia do wykonania w domu

Nasz kręgosłup narażony jest na spore przeciążenia w każdej godzinie. Siedząca praca czy spanie na niewygodnym materacu mogą doprowadzić nasze kręgi do zbicia i tym samym do skrócenia naszego trzonu ruchowego. Stąd już tylko krok do bolesności grzbietu. Ulgę przyniosą ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.