Armwrestling – podstawowe informacje o siłowaniu na rękę | Aktualizacja 2020

Armwrestling – podstawowe informacje o siłowaniu na rękę | Aktualizacja 2020

Zobaczcie zasady obowiązujące w siłowaniu na rękę. Armwrestling nie jest tak oczywisty na jaki wygląda. Ten sport siłowy wymaga dobrego przygotowania i przemyślanej taktyki.

Siłowanie na rękę - dziecinna zabawa czy już dyscyplina sportowa?

Na pewno większość z nas pamięta z własnego dzieciństwa przeróżne sytuacje, w których chłopcy próbowali pokazać swoją siłę i męskość. Na podwórku, w szkolnym korytarzu czy nawet na studenckiej imprezie w grę wchodziło siłowanie na rękę, a każda ze stron miała zagrzewających do walki kibiców. Czy to faktycznie tylko zabawa?

Siłowanie na ręce

Sport polegający na siłowaniu się na ręce ma długą historię, podobno nawet znaleziono starożytne hieroglify w Egipcie opisujące taką konkurencję¹. To by oznaczyło że armwrestling ma przynajmniej 4000 lat. W Stanach Zjednoczonych siłowanie na ręce było nazywane "Indian wrestling" z powodu popularności tej konkurencji wśród rdzennych Indian. Niezależnie od tego kto wymyślił tą konkurencję jedno jest pewne: Praktycznie każdy facet i duża część kobiet, przynajmniej raz w życiu siłowało się na ręce. Często to właśnie armwrestling był ostatnim argumentem w sprzeczce „kto jest silniejszy”.

siłowanie na ręce

Jak to się zaczęło: historia siłowania na rękę w Polsce i na świecie

Wydawać by się mogło, że to naprawdę tylko zabawa i możliwość rywalizacji indywidualnej już od najmłodszych lat. Rzeczywistość jest jednak zgoła odmienna. Współczesna historia profesjonalnych zawodów w siłowaniu na ręce zaczyna się w latach 50 w USA za sprawą Billa Soberanesa oraz  Dave'a Devoto którzy wspólnie zorganizowali pierwsze mistrzostwa w Armwrestlingu. Dużo wcześniej zawody w formie zapasów były organizowane na zasadzie kultu ludowej tradycji w wielu krajach. W Polsce siłowanie na rękę rozpoczęło się z końcem minionego stulecia. Wtedy to zajmujący się trójbojem siłowym Igor Mazurenko zorganizował mecz armwrestlingu Polska-Ukraina. Nasi rodacy połknęli bakcyla i w kolejnych latach uczestniczyli w coraz większej liczbie zawodów i zmagań w siłowaniu na rękę. Dziś w Polsce funkcjonuje blisko 50 klubów, a każdy z nich zrzesza profesjonalnych zawodników, których nie powstydziłaby się Światowa Federacja Armwrestlingu.

Od tego czasu zawody w siłowaniu na rękę zyskują coraz więcej fanów. Także w Polsce są organizowane profesjonalne mistrzostwa w siłowaniu na ręce przez FAP Federację Armwrestlingu Polska.

Zasady siłowania na ręce

Zawody w armwrestlingu dzielą się na indywidualne, drużynowe i ligowe.

Konkurencje indywidualne są podzielone na kategorie: wagowe, wiekowe oraz open.

Zawody w siłowaniu na rękę: spróbuj się w armwrestlingu!

Rozgrywki, mecze, zapasy - jak długi i szeroki jest świat, tak od wielu lat odbywają się zawody w profesjonalnym armwrestlingu. W ciągu najbliższych 3 miesięcy czekają nas 4 eventy w siłowaniu na rękę, z czego 3 na terenie Polski. Będzie to III Puchar Olimpik Park w siłowaniu na ręce na koniec lutego (rozgrywki dla amatorów w Markach) oraz VII Otwarte Mistrzostwa gdyńskich szkół podstawowych w siłowaniu na rękę tuż przed rozpoczęciem kalendarzowej wiosny. Druga impreza skierowana jest głównie do juniorów, choć przewidziane są również inne kategorie wiekowe. Pod koniec marca czekają nas XX Mistrzostwa Polski w siłowaniu na ręce w złotym sercu Wybrzeża Słowińskiego. Po zawodach w Koszalinie warto pomyśleć o wycieczce na Słowację na 27. światowe zawody w armwrestlingu.

zawody armwrestling

Zawodnicy siłujący się na ręce są zobowiązani do przestrzegania następujących zasad:

- obaj zawodnicy muszą siedzieć przy stole

- łokieć ręki walczącej musi spoczywać na stole przez cały czas rywalizacji (dla wygody armwrestlerów stosuje się specjalne poduszki pod łokieć)

- zawodnik wolną ręką chwyta specjalny uchwyt przymocowany na stałe do stołu (w konkurencjach amatorskich zawodniczy często chwytają się przeciwnej krawędzi stołu)

- chwyt ręki walczącej - dłoń musi być przyciśnięta do dłoni przeciwnika, kciuk obejmuje kciuk przeciwnika, kostka kciuka musi pozostać widoczna, nadgarstki wyprostowane. Zabrania się robienia tzw. „łychy” czyli zginania dłoni w nadgarstku (powoduje inną pracę mięśni przedramienia i zwiększa siłę w walce)

- barki zawodników przed rozpoczęciem walki muszą być równoległe do krawędzi stołu, a ramiona pochylone w jedną stronę

- zabronione jest zbytnie pochylanie się nad stołem, głowa i barki nie mogą przekroczyć linii środkowej stołu

- zawodnicy zaczynają siłowanie na komendę

Walka odbywa się do przegranej. Zawodnik przegrywa siłowanie na ręce kiedy: jakakolwiek część od jego linii nadgarstka do końców palców znajdzie się poniżej poziomu poduszek lub dotknie stołu

Rywalizacja odbywa się pomiędzy dwoma zawodnikami do dwóch porażek, nie ma limitu czasu

Armwrestling w pigułce: zasady w zawodowym siłowaniu na rękę

Tak jak każdy sport, również siłowanie na rękę rządzi się pewnymi zasadami. Przede wszystkim walka organizowana jest przez 2 sędziów, a mecz nie jest ograniczony czasowo. Zawodnicy powinni chwycić się nawzajem od dłoni do dłoni w taki sposób, aby widoczne były ich kciuki. Dla rozpoczęcia rozgrywki ważna jest przyczepność łokci do podłoża oraz pozycja ciała ustalona w odgórnych zasadach armwrestlingu. Jak w każdym sporcie, tak i w siłowaniu na rękę występują punkty karne tzw. faule. Najpopularniejsza forma faulu to dotykanie części ciała przeciwnika podczas walki i opuszczanie ramienia poniżej określonej wysokości, ale wypaść z gry można też za wulgarny język, tym bardziej, że 2 ostrzeżenia to faul, a 2 faule to całkowita dyskwalifikacja i wygrana po stronie przeciwnika. Same zasady siłowanie na rękę to jednak nie wszystko.

Siłowanie na rękę: ważna jest technika chwytu!

Ogólne zasady w armwrestlingu to jedno, ale kluczowa jest sama technika chwytu i kolejne etapy powalenia przeciwnika. Nawet długi staż walki i spory bagaż doświadczeń w siłowaniu na rękę nie gwarantuje wygranej. Nie tylko sam ruch ręki odpowiada za to, w którą stronę przechyli się szala zwycięstwa. Ruch całego ciała oraz pozycja ułożenia nóg i umiejętne przenoszenie energii kinetycznej z kręgosłupa na atakującą rękę to klucz do sukcesu! I chociaż technik siłowania na rękę jest całe mnóstwo, każda z nich sprowadza się do 4 zasadniczych faz: atak (kiedy ręka i ciało zawodnika wchodzi w ruch po rozpoczęciu walki), obrona (kiedy próbujesz zatrzymać rękę przeciwnika), kontratak (gdy próbujesz przeprowadzić atak na rękę przeciwnika) oraz realizacja przewagi. Tę ostatnią wieńczy komenda STOP z ust jednego z sędziów. Do najpopularniejszych technik w siłowaniu na rękę można bezsprzecznie zaliczyć atak górą przez mały palec przeciwnika, analogiczny atak przez palec wskazujący oraz atak na 4 palce przeciwnika.

Kontuzje podczas siłowania na ręce

Armwrestling jest raczej bezpiecznym i mało kontuzyjnym sportem, jednak jak w każdym sporcie i tutaj zdarzają się kontuzje. Siłowanie na ręce (szczególnie podczas walki profesjonalistów) kładzie wywołuje duży nacisk (siłę skrętną) na kość przedramienia i ramienia. Kontuzje najczęściej spotykają osoby które amatorsko siłują się na ręce z silniejszym przeciwnikiem.

kontuzja armwrestling

Najczęstszą kontuzją podczas armwrestlingu jest pęknięcie lub złamanie kości ramienia pomiędzy punktem środkowym kości a łokciem.

Nie zawsze wygrywa silniejszy

Taktyka i techniki walki siłowania na ręce. Aby wygrać i przycisnąć dłoń przeciwnika do stołu konieczna jest duża siła absolutna (więcej o typach siły przeczytacie w artykule: Różne oblicza siły) mięśni przedramienia, ramienia oraz pleców.

Najpopularniejsze techniki siłowania na ręce:

Hak – najczęściej stosowana technika armwrestlingu. Prowadzi do wygranej jeżeli jesteś równie silny lub silniejszy od rywala. Przy stosowaniu haku nie jest konieczna duża siła dłoni, tutaj bardziej pracuje przedramię i biceps. Hak polega na zaokrągleniu nadgarstka i pochyleniu się maksymalnie nad ramię (ale nie do tego stopnia by głowa przekroczyła środek stołu – grozi to faulem i dyskwalifikacją).

Top roll – ta technika siłowania na ręce polega na kierowaniu całej siły na palce przeciwnika, tak by zmusić go do otwarcia chwytu dłoni. Utrudnia to walkę przeciwnikowi bo działa na zasadzie dźwigni. Dobry top roll jest wykonywany z mięśni pleców, poprzez przechylanie ciała w kierunku w którym kierujesz energię. Przygotowanie do top roll następuje przed walką, poprzez zaczepienie palców jak najwyżej na dłoni przeciwnika. Dodatkowo można ugiąć lekko nogi i zwrócić plecy w bok, to pomaga zachować dobrą pracę pleców.

Gdzie siłować się na ręce?

Kluby armwrestlingu znajdziecie w wielu miastach w Polsce. Obecnie miejsca takie działają w Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Szczecinie, Gdańsku, Katowicach, Inowrocławiu, Lublinie, Żarach i Częstochowie. Kluby armwrestlingowe zazwyczaj prowadzą indywidualne zapisy na zawody i konieczne są wcześniejsze zapisy.

Trenerzy armwrestlingu 

Jeżeli jesteś zainteresowany profesjonalnym armwrestlingiem sprawdź instruktorów armwrestlingu w naszej bazie. Doświadczeni trenerzy pomogą ci zwiększyć siłę ramion oraz pleców i nauczą wykorzystywać różne sztuczki by zwiększyć szanse na wygraną w siłowaniu na ręce. Powodzenia!

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Marcin Lemański 3 27 lutego 2020  12411

Dodaj komentarz

  • Jagoda
    20 lipca 2017
    Ciekawe, że jest to osobna dyscyplina sportowa i nawet trenerzy :D
  • 20 lipca 2017
    Obok grania w gumę!
  • hanka
    20 lipca 2017
    Pamiętam, jak jeszcze w podstawówce siłowanie się na rękę bylo podstawowa rozrywką na przerwach :)

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

trening-silowy-pod-lupa-wskazujemy-roznice-w-treningu-dla-kobiet-i-mezczyzn

Trening siłowy pod lupą: wskazujemy różnice w treningu dla kobiet i mężczyzn

Ćwiczenia siłowe wykonywane wyłącznie przez facetów to już przeszłość. Coraz bardziej świadome swojego ciała kobiety chętniej sięgają po dodatkowe obciążenia, które świetnie modelują sylwetkę i wspomagają redukcję nadliczbowych kilogramów. Tylko czy panie mogą ćwiczyć tak jak panowie? Czym różni się trening siłowy dla kobiet i mężczyzn? Bierzemy temat pod lupę i obalamy wszelkie mity!

szykujesz-sie-na-lockdown-sztanga-do-cwiczen-pomoze-ci-zachowac-forme

Szykujesz się na lockdown? Sztanga do ćwiczeń pomoże ci zachować formę!

Trening z ciężarem własnego ciała to dobry sposób na utrzymanie poziomu aktywności fizycznej. Nawet gdy siłownie i kluby fitness nie są chwilowo do naszej dyspozycji, warto coraz wyżej podnosić własną poprzeczkę. Sztanga do ćwiczeń, zestaw hantelków i gumy oporowe to dobry sposób na zachowanie najlepszej formy.

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!

trening-silowy-pod-lupa-wskazujemy-roznice-w-treningu-dla-kobiet-i-mezczyzn

Trening siłowy pod lupą: wskazujemy różnice w treningu dla kobiet i mężczyzn

Ćwiczenia siłowe wykonywane wyłącznie przez facetów to już przeszłość. Coraz bardziej świadome swojego ciała kobiety chętniej sięgają po dodatkowe obciążenia, które świetnie modelują sylwetkę i wspomagają redukcję nadliczbowych kilogramów. Tylko czy panie mogą ćwiczyć tak jak panowie? Czym różni się trening siłowy dla kobiet i mężczyzn? Bierzemy temat pod lupę i obalamy wszelkie mity!

szykujesz-sie-na-lockdown-sztanga-do-cwiczen-pomoze-ci-zachowac-forme

Szykujesz się na lockdown? Sztanga do ćwiczeń pomoże ci zachować formę!

Trening z ciężarem własnego ciała to dobry sposób na utrzymanie poziomu aktywności fizycznej. Nawet gdy siłownie i kluby fitness nie są chwilowo do naszej dyspozycji, warto coraz wyżej podnosić własną poprzeczkę. Sztanga do ćwiczeń, zestaw hantelków i gumy oporowe to dobry sposób na zachowanie najlepszej formy.

jakie-urzadzenia-spotkasz-na-silowni-i-do-czego-sluza-krotki-przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

miej-odwage-na-wiecej-pas-kulturystyczny-recepta-na-lepsze-wyniki

Miej odwagę na więcej! Pas kulturystyczny receptą na lepsze wyniki

Nawet jeśli nie odczuwasz bólu podczas złożonych ćwiczeń, możesz pożałować niektórych decyzji za kilka lat. Przeciążenia, jakim poddawany jest cały kręgosłup podczas treningu siłowego, przekraczają niekiedy jego potencjał kinetyczny. Spróbuj ćwiczeń z pasem kulturystycznym i ciesz się coraz lepszymi wynikami!