Armwrestling – podstawowe informacje o siłowaniu na rękę

Armwrestling – podstawowe informacje o siłowaniu na rękę

Zobaczcie zasady obowiązujące w siłowaniu na rękę. Armwrestling nie jest tak oczywisty na jaki wygląda. Ten sport siłowy wymaga dobrego przygotowania i przemyślanej taktyki.

Siłowanie na ręce

Sport polegający na siłowaniu się na ręce ma długą historię, podobno nawet znaleziono starożytne hieroglify w Egipcie opisujące taką konkurencję¹. To by oznaczyło że armwrestling ma przynajmniej 4000 lat. W Stanach Zjednoczonych siłowanie na ręce było nazywane "Indian wrestling" z powodu popularności tej konkurencji wśród rdzennych Indian. Niezależnie od tego kto wymyślił tą konkurencję jedno jest pewne: Praktycznie każdy facet i duża część kobiet, przynajmniej raz w życiu siłowało się na ręce. Często to właśnie armwrestling był ostatnim argumentem w sprzeczce „kto jest silniejszy”.

siłowanie na ręce

Historia zawodów armwrestlingu

Współczesna historia profesjonalnych zawodów w siłowaniu na ręce zaczyna się w latach 50 w USA za sprawą Bill Soberanesa oraz  Dave Devoto którzy wspólnie zorganizowali pierwsze mistrzostwa w Armwrestlingu. Od tego czasu zawody w siłowaniu na rękę zyskują coraz więcej fanów. Także w Polsce są organizowane profesjonalne mistrzostwa w siłowaniu na ręce przez FAP Federację Armwrestlingu Polska.

Zasady siłowania na ręce

Zawody w armwrestlingu dzielą się na indywidualne, drużynowe i ligowe.

Konkurencje indywidualne są podzielone na kategorie: wagowe, wiekowe oraz open.

zawody armwrestling

Zawodnicy siłujący się na ręce są zobowiązani do przestrzegania następujących zasad:

- obaj zawodnicy muszą siedzieć przy stole

- łokieć ręki walczącej musi spoczywać na stole przez cały czas rywalizacji (dla wygody armwrestlerów stosuje się specjalne poduszki pod łokieć)

- zawodnik wolną ręką chwyta specjalny uchwyt przymocowany na stałe do stołu (w konkurencjach amatorskich zawodniczy często chwytają się przeciwnej krawędzi stołu).

- chwyt ręki walczącej - dłoń musi być przyciśnięta do dłoni przeciwnika, kciuk obejmuje kciuk przeciwnika, kostka kciuka musi pozostać widoczna, nadgarstki wyprostowane. Zabrania się robienia tzw. „łychy” czyli zginania dłoni w nadgarstku (powoduje inną pracę mięśni przedramienia i zwiększa siłę w walce).

- barki zawodników przed rozpoczęciem walki muszą być równoległe do krawędzi stołu, a ramiona pochylone w jedną stronę,

- zabronione jest zbytnie pochylanie się nad stołem, głowa i barki nie mogą przekroczyć linii środkowej stołu.

- zawodnicy zaczynają siłowanie na komendę.

Walka odbywa się do przegranej. Zawodnik przegrywa siłowanie na ręce kiedy: jakakolwiek część od jego linii nadgarstka do końców palców znajdzie się poniżej poziomu poduszek lub dotknie stołu.

Rywalizacja odbywa się pomiędzy dwoma zawodnikami do dwóch porażek, nie ma limitu czasu.

Kontuzje podczas siłowania na ręce

Armwrestling jest raczej bezpiecznym i mało kontuzyjnym sportem, jednak jak w każdym sporcie i tutaj zdarzają się kontuzje. Siłowanie na ręce (szczególnie podczas walki profesjonalistów) kładzie wywołuje duży nacisk (siłę skrętną) na kość przedramienia i ramienia. Kontuzje najczęściej spotykają osoby które amatorsko siłują się na ręce z silniejszym przeciwnikiem.

kontuzja armwrestling

Najczęstszą kontuzją podczas armwrestlingu jest pęknięcie lub złamanie kości ramienia pomiędzy punktem środkowym kości a łokciem.

Nie zawsze wygrywa silniejszy

Taktyka i techniki walki siłowania na ręce. Aby wygrać i przycisnąć dłoń przeciwnika do stołu konieczna jest duża siła absolutna (więcej o typach siły przeczytacie w artykule: Różne oblicza siły) mięśni przedramienia, ramienia oraz pleców.

Najpopularniejsze techniki siłowania na ręce:

Hak – najczęściej stosowana technika armwrestlingu. Prowadzi do wygranej jeżeli jesteś równie silny lub silniejszy od rywala. Przy stosowaniu haku nie jest konieczna duża siła dłoni, tutaj bardziej pracuje przedramię i biceps. Hak polega na zaokrągleniu nadgarstka i pochyleniu się maksymalnie nad ramię (ale nie do tego stopnia by głowa przekroczyła środek stołu – grozi to faulem i dyskwalifikacją).

Top roll – ta technika siłowania na ręce polega na kierowaniu całej siły na palce przeciwnika, tak by zmusić go do otwarcia chwytu dłoni. Utrudnia to walkę przeciwnikowi bo działa na zasadzie dźwigni. Dobry top roll jest wykonywany z mięśni pleców, poprzez przechylanie ciała w kierunku w którym kierujesz energię. Przygotowanie do top roll następuje przed walką, poprzez zaczepienie palców jak najwyżej na dłoni przeciwnika. Dodatkowo można ugiąć lekko nogi i zwrócić plecy w bok, to pomaga zachować dobrą pracę pleców.

Gdzie siłować się na ręce?

Kluby armwrestlingu znajdziecie w wielu miastach w Polsce. Obecnie miejsca takie działają w Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Szczecinie, Gdańsku, Katowicach, Inowrocławiu, Lublinie, Żarach i Częstochowie. Kluby armwrestlingowe zazwyczaj prowadzą indywidualne zapisy na zawody i konieczne są wcześniejsze zapisy.

Trenerzy armwrestlingu 

Jeżeli jesteś zainteresowany profesjonalnym armwrestlingiem sprawdź instruktorów armwrestlingu w naszej bazie. Doświadczeni trenerzy pomogą ci zwiększyć siłę ramion oraz pleców i nauczą wykorzystywać różne sztuczki by zwiększyć szanse na wygraną w siłowaniu na ręce. Powodzenia!

Marcin Lemański 3 9 czerwca 2016  8733

Dodaj komentarz

  • Jagoda
    20 lipca 2017
    Ciekawe, że jest to osobna dyscyplina sportowa i nawet trenerzy :D
  • 20 lipca 2017
    Obok grania w gumę!
  • hanka
    20 lipca 2017
    Pamiętam, jak jeszcze w podstawówce siłowanie się na rękę bylo podstawowa rozrywką na przerwach :)

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

wyciskanie-hantli-lezac-technika-wzmacniania-miesni

Wyciskanie hantli leżąc | technika wzmacniania mięśni

Wyciskanie hantli leżąc to jedna z popularniejszych metod na wzmocnienie mięśni znajdujących się na długości całych rąk i klatki piersiowej. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia tego typu?

zolnierskie-wyciskanie-czyli-jak-budowac-mase-miesniowa

Żołnierskie wyciskanie, czyli jak budować masę mięśniową

Wyciskanie żołnierskie to jedno z najefektywniejszych ćwiczeń na masę. Istnieje wiele wariantów tego rodzaju aktywności. Jak ćwiczyć żołnierskie wyciskanie?

wioslowanie-sztanga-twoj-przepis-na-plecy-jak-lotnisko-w-atlancie

Wiosłowanie sztangą: twój przepis na plecy jak lotnisko w Atlancie

Kiedy w marcu 2019 roku władze Turcji otworzyły nową część lotniska w Stambule, turyści myśleli, że to obecnie największe lotnisko świata. Niezależnie od tego, który kierunek obieramy na swój urlop, nasze plecy mogą być równie imponujących rozmiarów. Jak się takich dorobić? Wiosłowanie sztangą to idealna recepta! Przedstawiamy 4 warianty tego ćwiczenia i jego kompleksowy wpływ na sylwetkę!

rwanie-sztangi-jak-robic-to-prawidlowo-aktualizacja-2020

Rwanie sztangi – jak robić to prawidłowo? Aktualizacja 2020

Rwanie sztangi jest jednym z trudniejszych ćwiczeń pod względem technicznym. Składa się ze skomplikowanych ruchów, które należy wykonać w jednym czasie. Zobacz, w jaki sposób można poprawnie wykonywać rwanie sztangi i podrzut sztangi.

jak-prowadzic-dziennik-treningowy-aktualizacja-2020

Jak prowadzić dziennik treningowy? Aktualizacja 2020

Regularne treningi mogą trwać latami, a zapamiętanie wszystkich wykonanych ćwiczeń, powtórzeń i ciężarów graniczy z cudem. Dziennik treningowy pomaga w usystematyzowaniu informacji o ćwiczeniach. Zobacz, jak prawidłowo prowadzić dziennik treningu oraz dlaczego warto to robić.

tkanka-tluszczowa-u-mezczyzn-jaki-powinien-byc-wlasciwy-poziom

Tkanka tłuszczowa u mężczyzn | jaki powinien być właściwy poziom?

Poziom tkanki tłuszczowej jest różny u mężczyzn i u kobiet, co ma związek z wieloma czynnikami. Jaka jest prawidłowa zawartość tkanki tłuszczowej w ciele mężczyzny i czym grozi jej zbyt wysoki lub zbyt niski poziom?

o-co-chodzi-z-tkanka-tluszczowa-body-fat-percentage-bez-tajemnic

O co chodzi z tkanką tłuszczową? Body fat percentage bez tajemnic

Jeszcze do niedawna rolę delfickiej wyroczni w kwestiach kondycji naszego organizmu sprowadzano do indeksu masy ciała. Z czasem opieranie wszelkich zmian w organizmie na wskaźniku BMI okazało się niewystarczające i rozpoczęto pomiar tkanki tłuszczowej. Czym jest body fat percentage i jak go obliczyć?

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

plecy-jak-lotnisko-najlepsze-cwiczenia-na-silownie-na-mocne-i-szerokie-plecy

Plecy jak lotnisko - najlepsze ćwiczenia na siłownię na mocne i szerokie plecy

Grzbiet to strategiczna partia mięśniowa. Szerokie plecy kojarzą się z siłą, wzmacniają nasz kręgosłup i chronią go przed urazami, a razem z mięśniami brzucha skutecznie stabilizują całą naszą sylwetkę. Podpowiadamy, które ćwiczenia na plecy wybrać, by trening na siłowni przynosił oczekiwane efekty.

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

wyciskanie-hantli-lezac-technika-wzmacniania-miesni

Wyciskanie hantli leżąc | technika wzmacniania mięśni

Wyciskanie hantli leżąc to jedna z popularniejszych metod na wzmocnienie mięśni znajdujących się na długości całych rąk i klatki piersiowej. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia tego typu?

zolnierskie-wyciskanie-czyli-jak-budowac-mase-miesniowa

Żołnierskie wyciskanie, czyli jak budować masę mięśniową

Wyciskanie żołnierskie to jedno z najefektywniejszych ćwiczeń na masę. Istnieje wiele wariantów tego rodzaju aktywności. Jak ćwiczyć żołnierskie wyciskanie?

wioslowanie-sztanga-twoj-przepis-na-plecy-jak-lotnisko-w-atlancie

Wiosłowanie sztangą: twój przepis na plecy jak lotnisko w Atlancie

Kiedy w marcu 2019 roku władze Turcji otworzyły nową część lotniska w Stambule, turyści myśleli, że to obecnie największe lotnisko świata. Niezależnie od tego, który kierunek obieramy na swój urlop, nasze plecy mogą być równie imponujących rozmiarów. Jak się takich dorobić? Wiosłowanie sztangą to idealna recepta! Przedstawiamy 4 warianty tego ćwiczenia i jego kompleksowy wpływ na sylwetkę!

rwanie-sztangi-jak-robic-to-prawidlowo-aktualizacja-2020

Rwanie sztangi – jak robić to prawidłowo? Aktualizacja 2020

Rwanie sztangi jest jednym z trudniejszych ćwiczeń pod względem technicznym. Składa się ze skomplikowanych ruchów, które należy wykonać w jednym czasie. Zobacz, w jaki sposób można poprawnie wykonywać rwanie sztangi i podrzut sztangi.

jak-prowadzic-dziennik-treningowy-aktualizacja-2020

Jak prowadzić dziennik treningowy? Aktualizacja 2020

Regularne treningi mogą trwać latami, a zapamiętanie wszystkich wykonanych ćwiczeń, powtórzeń i ciężarów graniczy z cudem. Dziennik treningowy pomaga w usystematyzowaniu informacji o ćwiczeniach. Zobacz, jak prawidłowo prowadzić dziennik treningu oraz dlaczego warto to robić.

tkanka-tluszczowa-u-mezczyzn-jaki-powinien-byc-wlasciwy-poziom

Tkanka tłuszczowa u mężczyzn | jaki powinien być właściwy poziom?

Poziom tkanki tłuszczowej jest różny u mężczyzn i u kobiet, co ma związek z wieloma czynnikami. Jaka jest prawidłowa zawartość tkanki tłuszczowej w ciele mężczyzny i czym grozi jej zbyt wysoki lub zbyt niski poziom?

o-co-chodzi-z-tkanka-tluszczowa-body-fat-percentage-bez-tajemnic

O co chodzi z tkanką tłuszczową? Body fat percentage bez tajemnic

Jeszcze do niedawna rolę delfickiej wyroczni w kwestiach kondycji naszego organizmu sprowadzano do indeksu masy ciała. Z czasem opieranie wszelkich zmian w organizmie na wskaźniku BMI okazało się niewystarczające i rozpoczęto pomiar tkanki tłuszczowej. Czym jest body fat percentage i jak go obliczyć?

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

plecy-jak-lotnisko-najlepsze-cwiczenia-na-silownie-na-mocne-i-szerokie-plecy

Plecy jak lotnisko - najlepsze ćwiczenia na siłownię na mocne i szerokie plecy

Grzbiet to strategiczna partia mięśniowa. Szerokie plecy kojarzą się z siłą, wzmacniają nasz kręgosłup i chronią go przed urazami, a razem z mięśniami brzucha skutecznie stabilizują całą naszą sylwetkę. Podpowiadamy, które ćwiczenia na plecy wybrać, by trening na siłowni przynosił oczekiwane efekty.