Anatomia treningu – jak przepływa energia podczas ruchu?

Anatomia treningu – jak przepływa energia podczas ruchu?

Do wykonania każdego ruchu ciała konieczna jest energia. W zależności od tego, jaki charakter ma trening – pozyskiwana jest ona z innych źródeł. Jak jednak wygląda sam przepływ energii podczas ćwiczeń?

Skąd bierzemy energię do ćwiczeń?

Funkcjonowanie organizmu ludzkiego jest nierozłącznie związane z pozyskiwaniem energii. Tę natomiast dostarczamy wraz z pożywieniem. Energię liczymy w kaloriach. Warto zobrazować sobie czym jest kaloria. Jedną kalorią nazywamy ciepło potrzebne do ogrzania litra wody o temperaturze 1 stopnia Celsjusza. Największe ilości energii można pozyskać z węglowodanów, białek i tłuszczów. Nie można zapominać także o odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Te nie dostarczają energii, natomiast biorą udział w istotnych procesach przetwarzania energii. Należy pamiętać, że osoby prowadzące aktywny tryb życia potrzebują znacznie więcej energii. Dlaczego? Podczas ruchu organizm ma znacznie większe zapotrzebowanie na energię i szybciej ją wykorzystuje.

Magazyn energii – gdzie przetrzymuje ją organizm?
energia do ćwiczeń

Wraz z pożywieniem dostarczamy do organizmu składniki odżywcze. Część z nich zostaje wchłonięta do komórek ciała. Część natomiast – jest magazynowana w postaci tłuszczu i glikogenu. Zdarza się, że w organizmie osiągnięte są górne limity glikogenu. W tym przypadku nadmiary węglowodanów zamieniają się w tłuszcze. Jeśli chodzi o glikogen – znajduje się on w mięśniach i wątrobie. Podczas ćwiczeń fizycznych rozpada się do glukozy. Glukoza natomiast, razem z tłuszczami, jest transportowana do mięśni za pośrednictwem układu krwionośnego. To, ile dostarczonej w ten sposób energii zużyje organizm, zależy od charakteru treningu (m.in. metody czy czasu trwania wysiłku).

Czytaj też: Energia z kofeiny

Aminokwasy i białko są dla organizmu rezerwą energetyczną. Jeśli ma on wysokie zapotrzebowanie na energię, a ilość składników odżywczych jest niewystarczająca – może czerpać energię z innych źródeł. W tym przypadku organizm może zasilać się białkiem zgromadzonym w mięśniach. Może również zamieniać je na tłuszcz (ale tylko wtedy, gdy nie ma zapotrzebowania na białko jako budulec).

Strefy treningowe: źródło energii a metoda ćwiczeń
energia do treningu'

Strefa tlenowa (aerobowa). Organizm jako źródło energii wykorzystuje głównie kwasy tłuszczowe. Strefa tlenowa obowiązuje w niezbyt intensywnym wysiłku fizycznym. Z perspektywy organizmu – konieczne jest stałe dostarczanie tlenu do komórek. Dzięki temu możliwe jest przekształcenie tłuszczu na energię.

Strefa beztlenowa (anaerobowa). W tym przypadku głównym źródłem energii są węglowodany. Te natomiast są bardzo szybko zużywane. Organizm w kolejnym kroku zaczyna czerpać energię z białek mięśniowych. Podczas tego typu wysiłku można nabawić się zakwasów. W wątrobie bowiem rozpada się glikogen, czego skutkiem jest uwalnianie kwasu mlekowego. Można zapobiec rozpadowi białek w mięśniach przy pomocy odpowiedniej suplementacji cukrów (nie jest to obce sportowcom wydolnościowym).

By móc świadomie planować wysiłek z wykorzystaniem stref treningowych konieczna jest znajomość wyznaczanie HRmax.

ATP – nośnik energii w organizmie
energia trening

Wysiłkowi fizycznemu nieodłącznie towarzyszą skurcze i rozkurcze mięśni. Do skurczu komórek mięśniowych konieczne jest wykorzystanie energii z rozpadu ATP (kwasu adenozynotrifosforanowego). Z jego rozpadu otrzymujemy ADP (kwas adenozynodifosforanowy) oraz kwas fosforowy. Ze względu na małe stężenie ATP w organizmie – ten związek chemiczny musi się stale odnawiać. Jest to możliwe przy użyciu fosfokreatyny. A tę skąd pozyskać? Otóż, rozkłada się ona pod wpływem energii powstałej w procesie beztlenowej przemiany glikogenu czy tlenowej przemiany cukrów i tłuszczów. Stąd prosty wniosek, że do odnowy ATP w mięśniach konieczne jest stałe dostarczanie odpowiedniej ilości składników odżywczych wraz z pożywieniem.

W pigułce: przepływ energii w trakcie ćwiczeń
przepływ energii trening

- Po rozpoczęciu ćwiczeń fizycznych organizm notuje rosnące zapotrzebowanie na energię (większe niż poziom syntezy ATP). Początkowo więc spalają się węglowodany bez użycia tlenu. W tym przypadku powstaje także kwas mlekowy oraz niewielkie ilości ATP. Całość procesu przebiega szybko.

- Do przekształcenia ADP w ATP potrzeba jest fosfokreatyna. Aby uzupełnić niedobory ATP – organizm pobiera ją z tkanki mięśniowej. Jest to proces ekspresowy, zgromadzonej fosfokreatyny wystarcza na około 15 sekund.

- Następnie dochodzi do tlenowego spalania węglowodanów, wyczerpują się zapasy fosfokreatyny i zatrzymuje produkcja kwasu mlekowego. Źródłem energii stają się tłuszcze. Poprawia się również proces odbudowy ADP do ATP (dzięki utlenianiu tłuszczy).

- W przedziale między 5 a 15 minutą ćwiczeń fizycznych, normuje się większe zapotrzebowanie na ATP. Jeśli trening ma stałą intensywność – rozpad ATP zachodzi przy pomocy utleniania węglowodanów i kwasów tłuszczowych. Odnawia się także rezerwa fosfokreatyny. Jeśli jednak intensywność się zwiększa – ponownie rozpoczynają się przemiany beztlenowe węglowodanów (produkcja kwasu mlekowego, wykorzystywanie fosfokreatyny).  

admin 1 24 grudnia 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Jan
    26 grudnia 2018
    Rozbudowany i dobrze opracowany temat

Artykuły z kategorii: Trening

przysiady-z-obciazeniem-czy-bez-jaki-trening-bedzie-dla-ciebie-najlepszy

Przysiady z obciążeniem czy bez - jaki trening będzie dla ciebie najlepszy?

Gdy w grę wchodzi trening nóg i pośladków, na myśl kobiet przychodzą przysiady z obciążeniem. Choć mężczyźni wolą trening z hantlami, również i w ich przypadku przysiady sprawdzą się świetnie. Kluczowa jest jednak technika, bo to od niej zależy dalszy rozwój.

cwiczenia-z-pilka-lekarska-twoj-patent-na-naprawde-swietna-forme

Ćwiczenia z piłką lekarską - twój patent na naprawdę świetną formę!

Spośród wszystkich ćwiczeń z akcesoriami, trening z piłkami ma nam najwięcej do zaoferowania. Piłka gimnastyczna dostępna w sali fitness to świetny patent na rozciąganie i angażowanie mm. głębokich, z kolei niewielka piłeczka tenisowa świetnie się sprawdzi podczas rozluźniania powięziowo-mięśniowego. Zobacz nasze proste ćwiczenia z piłką lekarską do wykonania wszędzie tam, gdzie chcesz!

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

przysiady-z-obciazeniem-czy-bez-jaki-trening-bedzie-dla-ciebie-najlepszy

Przysiady z obciążeniem czy bez - jaki trening będzie dla ciebie najlepszy?

Gdy w grę wchodzi trening nóg i pośladków, na myśl kobiet przychodzą przysiady z obciążeniem. Choć mężczyźni wolą trening z hantlami, również i w ich przypadku przysiady sprawdzą się świetnie. Kluczowa jest jednak technika, bo to od niej zależy dalszy rozwój.

cwiczenia-z-pilka-lekarska-twoj-patent-na-naprawde-swietna-forme

Ćwiczenia z piłką lekarską - twój patent na naprawdę świetną formę!

Spośród wszystkich ćwiczeń z akcesoriami, trening z piłkami ma nam najwięcej do zaoferowania. Piłka gimnastyczna dostępna w sali fitness to świetny patent na rozciąganie i angażowanie mm. głębokich, z kolei niewielka piłeczka tenisowa świetnie się sprawdzi podczas rozluźniania powięziowo-mięśniowego. Zobacz nasze proste ćwiczenia z piłką lekarską do wykonania wszędzie tam, gdzie chcesz!

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?