Anatomia treningu – jak przepływa energia podczas ruchu?

Anatomia treningu – jak przepływa energia podczas ruchu?

Do wykonania każdego ruchu ciała konieczna jest energia. W zależności od tego, jaki charakter ma trening – pozyskiwana jest ona z innych źródeł. Jak jednak wygląda sam przepływ energii podczas ćwiczeń?

Skąd bierzemy energię do ćwiczeń?

Funkcjonowanie organizmu ludzkiego jest nierozłącznie związane z pozyskiwaniem energii. Tę natomiast dostarczamy wraz z pożywieniem. Energię liczymy w kaloriach. Warto zobrazować sobie czym jest kaloria. Jedną kalorią nazywamy ciepło potrzebne do ogrzania litra wody o temperaturze 1 stopnia Celsjusza. Największe ilości energii można pozyskać z węglowodanów, białek i tłuszczów. Nie można zapominać także o odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Te nie dostarczają energii, natomiast biorą udział w istotnych procesach przetwarzania energii. Należy pamiętać, że osoby prowadzące aktywny tryb życia potrzebują znacznie więcej energii. Dlaczego? Podczas ruchu organizm ma znacznie większe zapotrzebowanie na energię i szybciej ją wykorzystuje.

Magazyn energii – gdzie przetrzymuje ją organizm?
energia do ćwiczeń

Wraz z pożywieniem dostarczamy do organizmu składniki odżywcze. Część z nich zostaje wchłonięta do komórek ciała. Część natomiast – jest magazynowana w postaci tłuszczu i glikogenu. Zdarza się, że w organizmie osiągnięte są górne limity glikogenu. W tym przypadku nadmiary węglowodanów zamieniają się w tłuszcze. Jeśli chodzi o glikogen – znajduje się on w mięśniach i wątrobie. Podczas ćwiczeń fizycznych rozpada się do glukozy. Glukoza natomiast, razem z tłuszczami, jest transportowana do mięśni za pośrednictwem układu krwionośnego. To, ile dostarczonej w ten sposób energii zużyje organizm, zależy od charakteru treningu (m.in. metody czy czasu trwania wysiłku).

Czytaj też: Energia z kofeiny

Aminokwasy i białko są dla organizmu rezerwą energetyczną. Jeśli ma on wysokie zapotrzebowanie na energię, a ilość składników odżywczych jest niewystarczająca – może czerpać energię z innych źródeł. W tym przypadku organizm może zasilać się białkiem zgromadzonym w mięśniach. Może również zamieniać je na tłuszcz (ale tylko wtedy, gdy nie ma zapotrzebowania na białko jako budulec).

Strefy treningowe: źródło energii a metoda ćwiczeń
energia do treningu'

Strefa tlenowa (aerobowa). Organizm jako źródło energii wykorzystuje głównie kwasy tłuszczowe. Strefa tlenowa obowiązuje w niezbyt intensywnym wysiłku fizycznym. Z perspektywy organizmu – konieczne jest stałe dostarczanie tlenu do komórek. Dzięki temu możliwe jest przekształcenie tłuszczu na energię.

Strefa beztlenowa (anaerobowa). W tym przypadku głównym źródłem energii są węglowodany. Te natomiast są bardzo szybko zużywane. Organizm w kolejnym kroku zaczyna czerpać energię z białek mięśniowych. Podczas tego typu wysiłku można nabawić się zakwasów. W wątrobie bowiem rozpada się glikogen, czego skutkiem jest uwalnianie kwasu mlekowego. Można zapobiec rozpadowi białek w mięśniach przy pomocy odpowiedniej suplementacji cukrów (nie jest to obce sportowcom wydolnościowym).

By móc świadomie planować wysiłek z wykorzystaniem stref treningowych konieczna jest znajomość wyznaczanie HRmax.

ATP – nośnik energii w organizmie
energia trening

Wysiłkowi fizycznemu nieodłącznie towarzyszą skurcze i rozkurcze mięśni. Do skurczu komórek mięśniowych konieczne jest wykorzystanie energii z rozpadu ATP (kwasu adenozynotrifosforanowego). Z jego rozpadu otrzymujemy ADP (kwas adenozynodifosforanowy) oraz kwas fosforowy. Ze względu na małe stężenie ATP w organizmie – ten związek chemiczny musi się stale odnawiać. Jest to możliwe przy użyciu fosfokreatyny. A tę skąd pozyskać? Otóż, rozkłada się ona pod wpływem energii powstałej w procesie beztlenowej przemiany glikogenu czy tlenowej przemiany cukrów i tłuszczów. Stąd prosty wniosek, że do odnowy ATP w mięśniach konieczne jest stałe dostarczanie odpowiedniej ilości składników odżywczych wraz z pożywieniem.

W pigułce: przepływ energii w trakcie ćwiczeń
przepływ energii trening

- Po rozpoczęciu ćwiczeń fizycznych organizm notuje rosnące zapotrzebowanie na energię (większe niż poziom syntezy ATP). Początkowo więc spalają się węglowodany bez użycia tlenu. W tym przypadku powstaje także kwas mlekowy oraz niewielkie ilości ATP. Całość procesu przebiega szybko.

- Do przekształcenia ADP w ATP potrzeba jest fosfokreatyna. Aby uzupełnić niedobory ATP – organizm pobiera ją z tkanki mięśniowej. Jest to proces ekspresowy, zgromadzonej fosfokreatyny wystarcza na około 15 sekund.

- Następnie dochodzi do tlenowego spalania węglowodanów, wyczerpują się zapasy fosfokreatyny i zatrzymuje produkcja kwasu mlekowego. Źródłem energii stają się tłuszcze. Poprawia się również proces odbudowy ADP do ATP (dzięki utlenianiu tłuszczy).

- W przedziale między 5 a 15 minutą ćwiczeń fizycznych, normuje się większe zapotrzebowanie na ATP. Jeśli trening ma stałą intensywność – rozpad ATP zachodzi przy pomocy utleniania węglowodanów i kwasów tłuszczowych. Odnawia się także rezerwa fosfokreatyny. Jeśli jednak intensywność się zwiększa – ponownie rozpoczynają się przemiany beztlenowe węglowodanów (produkcja kwasu mlekowego, wykorzystywanie fosfokreatyny).  

admin 1 24 grudnia 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Jan
    26 grudnia 2018
    Rozbudowany i dobrze opracowany temat

Artykuły z kategorii: Trening

poczatkujacy-silowniomaniak-jakie-buty-na-silownie

Początkujący siłowniomaniak | Jakie buty na siłownię?

Wybór odpowiednich butów na siłownię ma ogromne znaczenie, szczególnie podczas regularnych treningów. Jak dobrać właściwe buty na siłownię i gdzie je kupić?

pompki-na-poreczach-przenies-swoj-trening-klatki-na-wyzszy-level

Pompki na poręczach - przenieś swój trening klatki na wyższy level!

Każdy kolejny plan treningowy to nowe wyzwania dla naszych mięśni. Sięgamy po coraz bardziej wymyślne ćwiczenia, a w treningu na klatkę, priorytetowym dla większości z nas, pojawiają się prawdziwe akrobacje. Niepotrzebne są jednak te wszystkie udziwnienia. Pora na pompki na poręczach!

mobility-trening-czym-tak-wlasciwie-jest

Mobility trening - czym tak właściwie jest?

Mobility trening zyskuje rosnącą popularność, ale niewiele osób wie, na czym dokładnie polega. Jak przeprowadzać mobility trening i jakie są jego efekty?

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

top-9-ranking-najwiekszych-sieci-silowni-w-polsce

TOP 9 - ranking największych sieci siłowni w Polsce

Już blisko 10 lat drzwiami i oknami wali do nas kult ciała. Jędrne pośladki smukłych kobiecych sylwetek, szerokie męskie ramiona, płaskie brzuchy, szerokie plecy. Do tego koniecznie zdrowy styl życia i pożywienie z jak najlepszych składników. Tylko gdzie tak szlifować atletyczną formę i czy to na pewno na każdą kieszeń? Przedstawiamy ranking 9 największych sieci siłowni dostępnych na Polskim rynku.

trening-ems-wroclaw-zacznij-cwiczyc-juz-dzis

Trening EMS Wrocław - zacznij ćwiczyć już dziś!

Trening EMS Wrocław jest zupełnie nową formą aktywności fizycznej znacznie różniącą się od standardowych ćwiczeń na siłowni. Na czym polega EMS i czemu zyskuje rosnącą popularność?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

uchron-sie-przed-kontuzja-rozciaganie-po-treningu

Uchroń się przed kontuzją – rozciąganie po treningu

Rozciąganie po treningu, nazywane także stretchingiem, zmniejsza szansę występowania niechcianych urazów i kontuzji. Każdy sportowiec powinien zadbać o prawidłowe rozciąganie po treningu brzucha i nóg. O stretchingu nie powinni przede wszystkim zapominać biegacze. Dowiedz się, jak rozciągnąć swoje mięśnie po intensywnym treningu.

jak-zaczac-cwiczyc-na-silowni-poradnik-dla-zielonych

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni? Poradnik dla zielonych

Wykonywanie ćwiczeń na siłowni nie tylko przynosi efekty w postaci smukłej sylwetki, ale także poprawia nasze samopoczucie. Osoby posiadające dietę odchudzającą, powinny wprowadzić w swoje życie dodatkową aktywność fizyczną. Jak zacząć ćwiczyć na siłowni żeby schudnąć? Dowiedz się, jaki plan ćwiczeń na siłowni jest dla Ciebie odpowiedni!

poczatkujacy-silowniomaniak-jakie-buty-na-silownie

Początkujący siłowniomaniak | Jakie buty na siłownię?

Wybór odpowiednich butów na siłownię ma ogromne znaczenie, szczególnie podczas regularnych treningów. Jak dobrać właściwe buty na siłownię i gdzie je kupić?

pompki-na-poreczach-przenies-swoj-trening-klatki-na-wyzszy-level

Pompki na poręczach - przenieś swój trening klatki na wyższy level!

Każdy kolejny plan treningowy to nowe wyzwania dla naszych mięśni. Sięgamy po coraz bardziej wymyślne ćwiczenia, a w treningu na klatkę, priorytetowym dla większości z nas, pojawiają się prawdziwe akrobacje. Niepotrzebne są jednak te wszystkie udziwnienia. Pora na pompki na poręczach!

mobility-trening-czym-tak-wlasciwie-jest

Mobility trening - czym tak właściwie jest?

Mobility trening zyskuje rosnącą popularność, ale niewiele osób wie, na czym dokładnie polega. Jak przeprowadzać mobility trening i jakie są jego efekty?

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

top-9-ranking-najwiekszych-sieci-silowni-w-polsce

TOP 9 - ranking największych sieci siłowni w Polsce

Już blisko 10 lat drzwiami i oknami wali do nas kult ciała. Jędrne pośladki smukłych kobiecych sylwetek, szerokie męskie ramiona, płaskie brzuchy, szerokie plecy. Do tego koniecznie zdrowy styl życia i pożywienie z jak najlepszych składników. Tylko gdzie tak szlifować atletyczną formę i czy to na pewno na każdą kieszeń? Przedstawiamy ranking 9 największych sieci siłowni dostępnych na Polskim rynku.

trening-ems-wroclaw-zacznij-cwiczyc-juz-dzis

Trening EMS Wrocław - zacznij ćwiczyć już dziś!

Trening EMS Wrocław jest zupełnie nową formą aktywności fizycznej znacznie różniącą się od standardowych ćwiczeń na siłowni. Na czym polega EMS i czemu zyskuje rosnącą popularność?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

uchron-sie-przed-kontuzja-rozciaganie-po-treningu

Uchroń się przed kontuzją – rozciąganie po treningu

Rozciąganie po treningu, nazywane także stretchingiem, zmniejsza szansę występowania niechcianych urazów i kontuzji. Każdy sportowiec powinien zadbać o prawidłowe rozciąganie po treningu brzucha i nóg. O stretchingu nie powinni przede wszystkim zapominać biegacze. Dowiedz się, jak rozciągnąć swoje mięśnie po intensywnym treningu.

jak-zaczac-cwiczyc-na-silowni-poradnik-dla-zielonych

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni? Poradnik dla zielonych

Wykonywanie ćwiczeń na siłowni nie tylko przynosi efekty w postaci smukłej sylwetki, ale także poprawia nasze samopoczucie. Osoby posiadające dietę odchudzającą, powinny wprowadzić w swoje życie dodatkową aktywność fizyczną. Jak zacząć ćwiczyć na siłowni żeby schudnąć? Dowiedz się, jaki plan ćwiczeń na siłowni jest dla Ciebie odpowiedni!