>

Anatomia treningu – jak przepływa energia podczas ruchu?

Anatomia treningu – jak przepływa energia podczas ruchu?

Do wykonania każdego ruchu ciała konieczna jest energia. W zależności od tego, jaki charakter ma trening – pozyskiwana jest ona z innych źródeł. Jak jednak wygląda sam przepływ energii podczas ćwiczeń?

Skąd bierzemy energię do ćwiczeń?

Funkcjonowanie organizmu ludzkiego jest nierozłącznie związane z pozyskiwaniem energii. Tę natomiast dostarczamy wraz z pożywieniem. Energię liczymy w kaloriach. Warto zobrazować sobie czym jest kaloria. Jedną kalorią nazywamy ciepło potrzebne do ogrzania litra wody o temperaturze 1 stopnia Celsjusza. Największe ilości energii można pozyskać z węglowodanów, białek i tłuszczów. Nie można zapominać także o odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Te nie dostarczają energii, natomiast biorą udział w istotnych procesach przetwarzania energii. Należy pamiętać, że osoby prowadzące aktywny tryb życia potrzebują znacznie więcej energii. Dlaczego? Podczas ruchu organizm ma znacznie większe zapotrzebowanie na energię i szybciej ją wykorzystuje.

Magazyn energii – gdzie przetrzymuje ją organizm?
energia do ćwiczeń

Wraz z pożywieniem dostarczamy do organizmu składniki odżywcze. Część z nich zostaje wchłonięta do komórek ciała. Część natomiast – jest magazynowana w postaci tłuszczu i glikogenu. Zdarza się, że w organizmie osiągnięte są górne limity glikogenu. W tym przypadku nadmiary węglowodanów zamieniają się w tłuszcze. Jeśli chodzi o glikogen – znajduje się on w mięśniach i wątrobie. Podczas ćwiczeń fizycznych rozpada się do glukozy. Glukoza natomiast, razem z tłuszczami, jest transportowana do mięśni za pośrednictwem układu krwionośnego. To, ile dostarczonej w ten sposób energii zużyje organizm, zależy od charakteru treningu (m.in. metody czy czasu trwania wysiłku).

Czytaj też: Energia z kofeiny

Aminokwasy i białko są dla organizmu rezerwą energetyczną. Jeśli ma on wysokie zapotrzebowanie na energię, a ilość składników odżywczych jest niewystarczająca – może czerpać energię z innych źródeł. W tym przypadku organizm może zasilać się białkiem zgromadzonym w mięśniach. Może również zamieniać je na tłuszcz (ale tylko wtedy, gdy nie ma zapotrzebowania na białko jako budulec).

Strefy treningowe: źródło energii a metoda ćwiczeń
energia do treningu'

Strefa tlenowa (aerobowa). Organizm jako źródło energii wykorzystuje głównie kwasy tłuszczowe. Strefa tlenowa obowiązuje w niezbyt intensywnym wysiłku fizycznym. Z perspektywy organizmu – konieczne jest stałe dostarczanie tlenu do komórek. Dzięki temu możliwe jest przekształcenie tłuszczu na energię.

Strefa beztlenowa (anaerobowa). W tym przypadku głównym źródłem energii są węglowodany. Te natomiast są bardzo szybko zużywane. Organizm w kolejnym kroku zaczyna czerpać energię z białek mięśniowych. Podczas tego typu wysiłku można nabawić się zakwasów. W wątrobie bowiem rozpada się glikogen, czego skutkiem jest uwalnianie kwasu mlekowego. Można zapobiec rozpadowi białek w mięśniach przy pomocy odpowiedniej suplementacji cukrów (nie jest to obce sportowcom wydolnościowym).

By móc świadomie planować wysiłek z wykorzystaniem stref treningowych konieczna jest znajomość wyznaczanie HRmax.

ATP – nośnik energii w organizmie
energia trening

Wysiłkowi fizycznemu nieodłącznie towarzyszą skurcze i rozkurcze mięśni. Do skurczu komórek mięśniowych konieczne jest wykorzystanie energii z rozpadu ATP (kwasu adenozynotrifosforanowego). Z jego rozpadu otrzymujemy ADP (kwas adenozynodifosforanowy) oraz kwas fosforowy. Ze względu na małe stężenie ATP w organizmie – ten związek chemiczny musi się stale odnawiać. Jest to możliwe przy użyciu fosfokreatyny. A tę skąd pozyskać? Otóż, rozkłada się ona pod wpływem energii powstałej w procesie beztlenowej przemiany glikogenu czy tlenowej przemiany cukrów i tłuszczów. Stąd prosty wniosek, że do odnowy ATP w mięśniach konieczne jest stałe dostarczanie odpowiedniej ilości składników odżywczych wraz z pożywieniem.

W pigułce: przepływ energii w trakcie ćwiczeń
przepływ energii trening

- Po rozpoczęciu ćwiczeń fizycznych organizm notuje rosnące zapotrzebowanie na energię (większe niż poziom syntezy ATP). Początkowo więc spalają się węglowodany bez użycia tlenu. W tym przypadku powstaje także kwas mlekowy oraz niewielkie ilości ATP. Całość procesu przebiega szybko.

- Do przekształcenia ADP w ATP potrzeba jest fosfokreatyna. Aby uzupełnić niedobory ATP – organizm pobiera ją z tkanki mięśniowej. Jest to proces ekspresowy, zgromadzonej fosfokreatyny wystarcza na około 15 sekund.

- Następnie dochodzi do tlenowego spalania węglowodanów, wyczerpują się zapasy fosfokreatyny i zatrzymuje produkcja kwasu mlekowego. Źródłem energii stają się tłuszcze. Poprawia się również proces odbudowy ADP do ATP (dzięki utlenianiu tłuszczy).

- W przedziale między 5 a 15 minutą ćwiczeń fizycznych, normuje się większe zapotrzebowanie na ATP. Jeśli trening ma stałą intensywność – rozpad ATP zachodzi przy pomocy utleniania węglowodanów i kwasów tłuszczowych. Odnawia się także rezerwa fosfokreatyny. Jeśli jednak intensywność się zwiększa – ponownie rozpoczynają się przemiany beztlenowe węglowodanów (produkcja kwasu mlekowego, wykorzystywanie fosfokreatyny).  

Chcesz przeczytać cały artykuł?

admin 1 24 grudnia 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Jan
    26 grudnia 2018
    Rozbudowany i dobrze opracowany temat

Artykuły z kategorii: Trening

zbuduj-solidna-podstawe-piec-zasad-budowania-wiekszej-sily

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

Czy zastanawiasz się, przekraczając próg siłowni, nad tym co stanowi o twojej sile? Prawdopodobnie nie, bo to wydaje się dość oczywiste – im większy ciężar dźwigam, tym silniejszy się staję. Jednak każdy z nas natrafi w pewnym momencie na blokadę, ciężar, jakoś nie będzie chciał się zwiększyć. Mało tego, każdy z nas rozumie siłę jako coś niekonkretnego. Jasne, ktoś jest silny bo potrafi otworzyć ciężkie drzwi, albo ktoś wygląda na silnego, bo ma duże mięśnie. Czym jednak jest siła oraz – przede wszystkim – jak ją budować?

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-miesni-ramion-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy mięśni ramion po treningu

Zbyt intensywne ćwiczenia, złe dobranie aktywności fizycznej do możliwości organizmu czy brak rozgrzewki – to najczęstsze przyczyny zakwasów mięśni. Bardzo często pojawiają się one w okolicach ramion. W jaki sposób zmniejszyć bolesność zakwasów na ramionach?

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu

Zbyt duże obciążenia treningowe czy zbyt duża objętość treningu klatki piersiowej mogą spowodować pojawienie się zakwasów w tej partii ciała. Poznaj sposoby na zakwasy mięśni, które pomogą zniwelować bolesność mięśni po treningu wywołaną mikrourazami.

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-nog-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy nóg po treningu

Intensywne treningi mogą skutkować ostrym bólem mięśni nóg. Jest to naturalna reakcja organizmu – rozpoczyna się proces naprawy mikrouszkodzeń. A w efekcie – budowania masy mięśniowej. Z tym bólem można jednak walczyć. Zobacz, jakie są sposoby na zakwasy nóg.

myfitweb-pl-rewolucja-w-kupowaniu-wejsciowek-na-fitness-i-silownie

Myfitweb.pl - rewolucja w kupowaniu wejściówek na fitness i siłownię!

Chcesz iść na siłownię, ale nie chcesz przepłacać? Nic prostszego. Dzięki Myfitweb możesz kupić pojedyncze wejściówki na zajęcia w atrakcyjnej cenie, do 70% taniej lub Multikarnety Open, dzięki którym będziesz mieć nieograniczony wstęp do wielu klubów jednocześnie. Jak to działa?

narciarz-a-lawina-jak-uniknac-zagrozenia

Narciarz a lawina – jak uniknąć zagrożenia?

Pewne jest, że do jazdy na nartach powinno się wybierać miejsca niezagrożone lawinami. Niemniej, wielu śmiałków preferuje właśnie te bardziej niebezpieczne. A i każdej lawiny nie da się przewidzieć. Pewne jest jedno. Przed wyjazdem na narty warto zrobić sobie przeszkolenie z bezpieczeństwa na stoku. Także właśnie w aspekcie zagrożenia lawinowego. Zobacz, jak uniknąć zagrożenia lawiną oraz co zrobić, jeśli taka sytuacja się pojawi.

twoj-szybki-swiateczny-trening

Twój szybki świąteczny trening!

Okres świąteczny niesie ze sobą mnóstwo przygotowań. Tym samym zabiera bardzo dużo czasu. Oczywiście, biesiadowanie przy rodzinnym stole i kupowanie prezentów jest bardzo miłym doznaniem. Mimo to, łakomczuchy nie powinny zapominać o treningu. Zobacz, jakie ćwiczenia przygotowaliśmy dla ciebie na ten wyjątkowy czas!

kobiecy-domowy-trening-zimowy

Kobiecy, domowy – trening zimowy

Gdy za oknem mróz motywacja do aktywności fizycznej spada o dobrych kilka punktów. Skutecznym zabezpieczeniem mogą być treningi w domu. Zobacz szybki trening w domu dla kobiet. Oto ćwiczenia idealne dla kobiet i niewymagające sprzętu treningowego!

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem?

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł?

zbuduj-solidna-podstawe-piec-zasad-budowania-wiekszej-sily

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-miesni-ramion-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy mięśni ramion po treningu

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-nog-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy nóg po treningu

myfitweb-pl-rewolucja-w-kupowaniu-wejsciowek-na-fitness-i-silownie

Myfitweb.pl - rewolucja w kupowaniu wejściówek na fitness i siłownię!

narciarz-a-lawina-jak-uniknac-zagrozenia

Narciarz a lawina – jak uniknąć zagrożenia?

twoj-szybki-swiateczny-trening

Twój szybki świąteczny trening!

kobiecy-domowy-trening-zimowy

Kobiecy, domowy – trening zimowy

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem?

{