Abecadło fitnessu

Abecadło fitnessu

W tym materiale rozszyfrujemy skróty ABS, ABT, ATC, TRX, TBC oraz Tae Bo. Wszystkie te skróty odnoszą się do zajęć typu fitness czyli treningów kształtujących sylwetkę i poprawiających kondycję organizmu.

ABC fitnessu

Tajemnicze skróty w rozpiskach zajęć na siłowniach i klubach fitness mogą wywołać konsternację. Tym bardziej, że niektóre zajęcia mocno różnią się od siebie charakterem ćwiczeń i intensywnością. W tym poradniku przedstawiamy najpopularniejsze fitnesowe skróty. Dzięki tym informacjom pójdziesz na trening wiedząc dokładnie czego możesz się spodziewać po ćwiczeniach.

ABS

ABS to określenie na trening mięśni brzucha. Trening ABS jest tak skonstruowany, aby w szybkim czasie poprawić wygląd i siłę mięśni brzucha. Najpopularniejszy plan treningowy ABS to tzw. program 8 minut – czyli szybki intensywny trening na brzuch. Te ćwiczenia angażują górne i dolne części brzucha oraz mięśnie skośne (te leżące po bokach). Dodatkowo trening ASB wzmacnia plecy, szczególnie w ich kluczowym, dolnym odcinku.

Co zyskujesz trenując ABS?

Przede wszystkim ten rodzaj treningu to dobry sposób na zbudowanie płaskiego, umięśnionego brzucha. Osoby regularnie trenujące brzuch metodą ABS nie tylko zmniejszą obwód tali, ale również poprawią swoją postawę ciała. Mocne mięśnie brzucha są kluczowe dla zdrowego kręgosłupa. Brzuch bierze bowiem udział w stabilizacji i odciążaniu pleców. Dlatego takie ćwiczenia są zalecane jako profilaktyka bólów kręgosłupa.

ABT

ABT to skrót od treningu mięśni brzucha, pośladków i ud (z ang. abdominal, buttocks, thighs). Ten system zaliczany do aerobiku pomaga kształtować smukłą, zgrabną sylwetkę i cieszy się szczególną popularnością wśród pań. Ćwiczenia wykonuje się zazwyczaj do szybkiej rytmicznej muzyki. Trening poprzedzony jest rozgrzewką (trwającą 10-15 minut).

Co zyskujesz trenując ABT?

Trening ABT pobudza i daje zastrzyk energii, jednocześnie budując płaski brzuch, szczupłe uda i jędrne pośladki. Regularne treningi ABT poprawiają samoocenę i zadowolenie z wyglądu. Ich działanie jest również odchudzające. ABT skutecznie spala tkankę tłuszczową, ujędrnia i uelastycznia skórę. To jedno z niewielu ćwiczeń dzięki którym można zredukować cellulitis – więcej o treningu na cellulitis przeczytasz w artykule: Wyćwiczyć cellulit

ATC

Skrót ATC oznacza z angielskiego Aerobic Cirkuit Training czyli aerobowy trening obwodowy. Co to oznacza w praktyce? ATC jest zestawem ćwiczeń wykonywanych z niewielkim obciążeniem w umiarkowanie szybkim tempie. Polega on na wykonywaniu ćwiczeń na stacjach. Na trening składa się kilka stacji z ćwiczeniami takimi jak przysiady, pompki, wymachy ramion, brzuszki. Każde ćwiczenie wykonuje się określoną ilość razy np. 10 powtórzeń lub przez określony czas np. 60 sekund. Po zakończeniu pierwszego ćwiczenia przechodzisz od razu do następnego i tak w kółko przez np. 30 – 45 minut.

Co zyskujesz trenując ATC?

Trening ATC jest zaliczany do treningów o wysokiej intensywności. Osoby początkujące mogą mieć trudność z nadążeniem z tempem ćwiczeń z uwagi na brak przerw pomiędzy stajami. Trenując ATC w szybkim czasie można poprawić kondycję organizmu i zredukować tkankę tłuszczową. Ćwiczenia działają również wzmacniająco, poprawiają siłę dynamiczną oraz elastyczność ciała. Kluczem do dobrego treningu ATC jest właściwy dobór ćwiczeń na poszczególnych stacjach i umiejętne przeplatanie trenowanych partii ciała. Należy unikać powtarzania ćwiczeń na jedną partię w dwóch następujących po sobie stacjach.

TRX

TRX jest rodzajem ćwiczeń z masą własnego ciała. Do treningu wykorzystuje się podwieszone taśmy. Ten rodzaj treningu jest połączeniem fitness i kalisteniki, czyli właśnie treningu z własnym ciałem. Intensywność ćwiczeń jest łatwa do dostosowania do aktualnej siły i wytrzymałości trenującego. Dodatkowo trening z TRX jest bezpieczny, nie obciąża nadmiernie stawów ani kręgosłupa.

Co zyskujesz trenując z taśmami TRX?

Trening na TRX może służyć zarówno wysmukleniu sylwetki, poprawie gibkości i rozciągnięcia czy budowaniu siły. Wszystko zależy od doboru ćwiczeń i obciążenia. Intensywność treningu reguluje się nachyleniem ciała oraz kontami pod którymi są wykonywane ruchy. Trenować można wszystkie grupy mięśniowe. Więcej o treningu TRX przeczytasz w artykule: Wzmocnij całe ciało treningiem TRX

TBC

TBC to skrót od Total Body Conditioning czyli treningu wzmacniającym na całe ciało. Jest to połączenie ćwiczeń aerobowych z siłowymi. Ten rodzaj treningu nie skupia się na jednej partii ciała, ale ćwiczy zarówno nogi, ręce jak i brzuch oraz plecy. TBC może być z powodzeniem trenowany zarówno przez początkujących jak osoby zaawansowane. Trening poprzedza rozgrzewka przygotowująca ciało do intensywnego wysiłku. Podczas ćwiczeń wykorzystuje się dodatkowy sprzęt treningowy jak hantle, sztangi, gumy rozporowe czy step.

Co zyskujesz trenując TBC?

Trening TBC poprawia siłę oraz wytrzymałość. W zależności od celów treningowych ćwiczącego może być ukierunkowany bardziej na siłę lub budowanie kondycji. Regularne treningi TBC poprawiają wygląd skóry i likwidują cellulit. Jednak osoby które mają problemy z kręgosłupem zaczynając treningi TBC powinny podczas pierwszych treningów ćwiczyć bez dodatkowych ciężarów.

Tae Bo

Trening Tae-Bo jest połączeniem fitnessu i treningu sztuk walki. Tae bo opracowany został na podstawie taekwondo i boksu w formie zajęć fitness. Uczestnicy treningu Tae-Bo w rytmie szybkiej muzyki wykonują kopnięcia, uderzenia, uniki, zwody i kombinacje ciosów. Szybkie tempo treningu połączone z ruchem całego ciała daje bardzo intensywny trening. Zaletą tego typu ćwiczeń jest ich bezpieczeństwo, wszystkie techniki i ciosy są wykonywane w powietrzu. Dzięki temu można opanować podstawy sztuk walki bez ryzyka nabicia siniaków jak ma to miejsce podczas normalnego treningu taekwondo lub boksu.

Co zyskujesz trenując Tae Bo?

Trening Tae-Bo z racji swojej wysokiej intensywności angażuje wszystkie partie mięśniowe. Jest to dobra metoda na spalenie nadmiaru tkanki tłuszczowej, poprawę szybkości i wytrzymałości. Dodatkowo uczęszczając na treningi Tae Bo opanujesz podstawowe uderzenia i kopnięcia stosowane w sportach walki.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Marta Sikora 2 15 czerwca 2016  2171

Dodaj komentarz

  • Misia
    23 lipca 2017
    Tae Bo mnie bardzo interesuje. Czy jest ktoś, kto może powiedzieć coś więcej na temat tych zajęć? Jestem wyjatkowo zaciekawiona.
  • Wiola
    6 lipca 2016
    Polecam trening TBC. Ćwicze od niedawna, a już widze coraz lepsze efekty. Powinien być dostępny w każdym klubie fitness, to absolutny hit! A jeśli do tego znajdzie sie dobry trener to trening mija w oka mgnieniu

Artykuły z kategorii: Fitness

wszechstronne-cwiczenia-abs-oto-twoj-przepis-na-idealnie-plaski-brzuch

Wszechstronne ćwiczenia abs - oto twój przepis na idealnie płaski brzuch!

Jeśli myślisz, że aerobiczna szóstka Weidera to jedyny patent na mocny i płaski brzuch, już teraz nastaw się na więcej. Idzie nowe, a wraz z nim ćwiczenia abs, które wykonasz w domu. Zobacz, jakie sprawdzą się najlepiej, które z nich zbudują mocne mięśnie i które wzmocnią siłę. Zaczynaj!

rozgrzewka-a-trening-fitness-zobacz-jak-sie-przygotowac-przed-zajeciami

Rozgrzewka a trening fitness - zobacz, jak się przygotować przed zajęciami

Doskonale wiesz, jak ważna jest przygotowanie organizmu do wysiłku. Rozgrzewka przed treningiem fitness jest tak samo ważna, jak przed treningiem siłowym. Z jakich etapów powinna się składać, by była naprawdę skuteczna? Jakie ćwiczenia będą najlepsze na konkretne grupy mięśniowe? Zobacz już teraz, aby twój trening fitness dawał jak najwięcej korzyści.

redukcja-w-rytm-muzyki-jakie-zajecia-fitness-na-schudniecie

Redukcja w rytm muzyki - jakie zajęcia fitness na schudnięcie?

Lubisz się ruszać, jednak w pewnym momencie udało ci się zmagazynować dodatkowe kilogramy? Chcesz podjąć wyzwanie i zrzucić zbędny balast oraz odsłonić to, co w tobie najlepsze? Już teraz sprawdź, jakie zajęcia fitness na schudnięcie będą najlepsze! Zobacz, czym się kierować i na jakich ćwiczeniach skupić się w pierwszej kolejności, aby twój trening przyniósł oczekiwane rezultaty.

jak-zadbac-o-mocne-plecy-poznaj-trening-fitness-na-zdrowy-kregoslup

Jak zadbać o mocne plecy? Poznaj trening fitness na zdrowy kręgosłup!

Siedzący tryb pracy, kilka godzin dziennie za kierownicą i brak czasu na trening? Jak najszybciej zmień swoją organizację dnia, a twoje plecy będą ci wdzięczne. Wystarczy kilka prostych kroków oraz trening fitness, aby kręgosłup był w dobrej formie. Już teraz sprawdź, co możesz zrobić dla swojego zdrowia!

trening-fitness-na-posladki-jakie-cwiczenia-sprawdza-sie-na-sexy-pupe

Trening fitness na pośladki - jakie ćwiczenia sprawdzą się na sexy pupę?

Marzysz o seksownych, latynoskich pośladkach, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Kilometry wybiegane na bieżni to tylko próżny wysiłek. Mocne i jędrne mięśnie pośladków zbudujesz na zajęciach z wykorzystaniem dodatkowych obciążeń. Jaki trening fitness na pośladki sprawdzi się najlepiej?

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.

wszechstronne-cwiczenia-abs-oto-twoj-przepis-na-idealnie-plaski-brzuch

Wszechstronne ćwiczenia abs - oto twój przepis na idealnie płaski brzuch!

Jeśli myślisz, że aerobiczna szóstka Weidera to jedyny patent na mocny i płaski brzuch, już teraz nastaw się na więcej. Idzie nowe, a wraz z nim ćwiczenia abs, które wykonasz w domu. Zobacz, jakie sprawdzą się najlepiej, które z nich zbudują mocne mięśnie i które wzmocnią siłę. Zaczynaj!

rozgrzewka-a-trening-fitness-zobacz-jak-sie-przygotowac-przed-zajeciami

Rozgrzewka a trening fitness - zobacz, jak się przygotować przed zajęciami

Doskonale wiesz, jak ważna jest przygotowanie organizmu do wysiłku. Rozgrzewka przed treningiem fitness jest tak samo ważna, jak przed treningiem siłowym. Z jakich etapów powinna się składać, by była naprawdę skuteczna? Jakie ćwiczenia będą najlepsze na konkretne grupy mięśniowe? Zobacz już teraz, aby twój trening fitness dawał jak najwięcej korzyści.

redukcja-w-rytm-muzyki-jakie-zajecia-fitness-na-schudniecie

Redukcja w rytm muzyki - jakie zajęcia fitness na schudnięcie?

Lubisz się ruszać, jednak w pewnym momencie udało ci się zmagazynować dodatkowe kilogramy? Chcesz podjąć wyzwanie i zrzucić zbędny balast oraz odsłonić to, co w tobie najlepsze? Już teraz sprawdź, jakie zajęcia fitness na schudnięcie będą najlepsze! Zobacz, czym się kierować i na jakich ćwiczeniach skupić się w pierwszej kolejności, aby twój trening przyniósł oczekiwane rezultaty.

jak-zadbac-o-mocne-plecy-poznaj-trening-fitness-na-zdrowy-kregoslup

Jak zadbać o mocne plecy? Poznaj trening fitness na zdrowy kręgosłup!

Siedzący tryb pracy, kilka godzin dziennie za kierownicą i brak czasu na trening? Jak najszybciej zmień swoją organizację dnia, a twoje plecy będą ci wdzięczne. Wystarczy kilka prostych kroków oraz trening fitness, aby kręgosłup był w dobrej formie. Już teraz sprawdź, co możesz zrobić dla swojego zdrowia!

trening-fitness-na-posladki-jakie-cwiczenia-sprawdza-sie-na-sexy-pupe

Trening fitness na pośladki - jakie ćwiczenia sprawdzą się na sexy pupę?

Marzysz o seksownych, latynoskich pośladkach, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Kilometry wybiegane na bieżni to tylko próżny wysiłek. Mocne i jędrne mięśnie pośladków zbudujesz na zajęciach z wykorzystaniem dodatkowych obciążeń. Jaki trening fitness na pośladki sprawdzi się najlepiej?

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.