>

Abecadło fitnessu

Abecadło fitnessu

W tym materiale rozszyfrujemy skróty ABS, ABT, ATC, TRX, TBC oraz Tae Bo. Wszystkie te skróty odnoszą się do zajęć typu fitness czyli treningów kształtujących sylwetkę i poprawiających kondycję organizmu.

ABC fitnessu

Tajemnicze skróty w rozpiskach zajęć na siłowniach i klubach fitness mogą wywołać konsternację. Tym bardziej, że niektóre zajęcia mocno różnią się od siebie charakterem ćwiczeń i intensywnością. W tym poradniku przedstawiamy najpopularniejsze fitnesowe skróty. Dzięki tym informacjom pójdziesz na trening wiedząc dokładnie czego możesz się spodziewać po ćwiczeniach.

ABS

ABS to określenie na trening mięśni brzucha. Trening ABS jest tak skonstruowany, aby w szybkim czasie poprawić wygląd i siłę mięśni brzucha. Najpopularniejszy plan treningowy ABS to tzw. program 8 minut – czyli szybki intensywny trening na brzuch. Te ćwiczenia angażują górne i dolne części brzucha oraz mięśnie skośne (te leżące po bokach). Dodatkowo trening ASB wzmacnia plecy, szczególnie w ich kluczowym, dolnym odcinku.

Co zyskujesz trenując ABS?

Przede wszystkim ten rodzaj treningu to dobry sposób na zbudowanie płaskiego, umięśnionego brzucha. Osoby regularnie trenujące brzuch metodą ABS nie tylko zmniejszą obwód tali, ale również poprawią swoją postawę ciała. Mocne mięśnie brzucha są kluczowe dla zdrowego kręgosłupa. Brzuch bierze bowiem udział w stabilizacji i odciążaniu pleców. Dlatego takie ćwiczenia są zalecane jako profilaktyka bólów kręgosłupa.

ABT

ABT to skrót od treningu mięśni brzucha, pośladków i ud (z ang. abdominal, buttocks, thighs). Ten system zaliczany do aerobiku pomaga kształtować smukłą, zgrabną sylwetkę i cieszy się szczególną popularnością wśród pań. Ćwiczenia wykonuje się zazwyczaj do szybkiej rytmicznej muzyki. Trening poprzedzony jest rozgrzewką (trwającą 10-15 minut).

Co zyskujesz trenując ABT?

Trening ABT pobudza i daje zastrzyk energii, jednocześnie budując płaski brzuch, szczupłe uda i jędrne pośladki. Regularne treningi ABT poprawiają samoocenę i zadowolenie z wyglądu. Ich działanie jest również odchudzające. ABT skutecznie spala tkankę tłuszczową, ujędrnia i uelastycznia skórę. To jedno z niewielu ćwiczeń dzięki którym można zredukować cellulitis – więcej o treningu na cellulitis przeczytasz w artykule: Wyćwiczyć cellulit

ATC

Skrót ATC oznacza z angielskiego Aerobic Cirkuit Training czyli aerobowy trening obwodowy. Co to oznacza w praktyce? ATC jest zestawem ćwiczeń wykonywanych z niewielkim obciążeniem w umiarkowanie szybkim tempie. Polega on na wykonywaniu ćwiczeń na stacjach. Na trening składa się kilka stacji z ćwiczeniami takimi jak przysiady, pompki, wymachy ramion, brzuszki. Każde ćwiczenie wykonuje się określoną ilość razy np. 10 powtórzeń lub przez określony czas np. 60 sekund. Po zakończeniu pierwszego ćwiczenia przechodzisz od razu do następnego i tak w kółko przez np. 30 – 45 minut.

Co zyskujesz trenując ATC?

Trening ATC jest zaliczany do treningów o wysokiej intensywności. Osoby początkujące mogą mieć trudność z nadążeniem z tempem ćwiczeń z uwagi na brak przerw pomiędzy stajami. Trenując ATC w szybkim czasie można poprawić kondycję organizmu i zredukować tkankę tłuszczową. Ćwiczenia działają również wzmacniająco, poprawiają siłę dynamiczną oraz elastyczność ciała. Kluczem do dobrego treningu ATC jest właściwy dobór ćwiczeń na poszczególnych stacjach i umiejętne przeplatanie trenowanych partii ciała. Należy unikać powtarzania ćwiczeń na jedną partię w dwóch następujących po sobie stacjach.

TRX

TRX jest rodzajem ćwiczeń z masą własnego ciała. Do treningu wykorzystuje się podwieszone taśmy. Ten rodzaj treningu jest połączeniem fitness i kalisteniki, czyli właśnie treningu z własnym ciałem. Intensywność ćwiczeń jest łatwa do dostosowania do aktualnej siły i wytrzymałości trenującego. Dodatkowo trening z TRX jest bezpieczny, nie obciąża nadmiernie stawów ani kręgosłupa.

Co zyskujesz trenując z taśmami TRX?

Trening na TRX może służyć zarówno wysmukleniu sylwetki, poprawie gibkości i rozciągnięcia czy budowaniu siły. Wszystko zależy od doboru ćwiczeń i obciążenia. Intensywność treningu reguluje się nachyleniem ciała oraz kontami pod którymi są wykonywane ruchy. Trenować można wszystkie grupy mięśniowe. Więcej o treningu TRX przeczytasz w artykule: Wzmocnij całe ciało treningiem TRX

TBC

TBC to skrót od Total Body Conditioning czyli treningu wzmacniającym na całe ciało. Jest to połączenie ćwiczeń aerobowych z siłowymi. Ten rodzaj treningu nie skupia się na jednej partii ciała, ale ćwiczy zarówno nogi, ręce jak i brzuch oraz plecy. TBC może być z powodzeniem trenowany zarówno przez początkujących jak osoby zaawansowane. Trening poprzedza rozgrzewka przygotowująca ciało do intensywnego wysiłku. Podczas ćwiczeń wykorzystuje się dodatkowy sprzęt treningowy jak hantle, sztangi, gumy rozporowe czy step.

Co zyskujesz trenując TBC?

Trening TBC poprawia siłę oraz wytrzymałość. W zależności od celów treningowych ćwiczącego może być ukierunkowany bardziej na siłę lub budowanie kondycji. Regularne treningi TBC poprawiają wygląd skóry i likwidują cellulit. Jednak osoby które mają problemy z kręgosłupem zaczynając treningi TBC powinny podczas pierwszych treningów ćwiczyć bez dodatkowych ciężarów.

Tae Bo

Trening Tae-Bo jest połączeniem fitnessu i treningu sztuk walki. Tae bo opracowany został na podstawie taekwondo i boksu w formie zajęć fitness. Uczestnicy treningu Tae-Bo w rytmie szybkiej muzyki wykonują kopnięcia, uderzenia, uniki, zwody i kombinacje ciosów. Szybkie tempo treningu połączone z ruchem całego ciała daje bardzo intensywny trening. Zaletą tego typu ćwiczeń jest ich bezpieczeństwo, wszystkie techniki i ciosy są wykonywane w powietrzu. Dzięki temu można opanować podstawy sztuk walki bez ryzyka nabicia siniaków jak ma to miejsce podczas normalnego treningu taekwondo lub boksu.

Co zyskujesz trenując Tae Bo?

Trening Tae-Bo z racji swojej wysokiej intensywności angażuje wszystkie partie mięśniowe. Jest to dobra metoda na spalenie nadmiaru tkanki tłuszczowej, poprawę szybkości i wytrzymałości. Dodatkowo uczęszczając na treningi Tae Bo opanujesz podstawowe uderzenia i kopnięcia stosowane w sportach walki.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Marta Sikora 2 15 czerwca 2016  1424

Dodaj komentarz

  • Misia
    23 lipca 2017
    Tae Bo mnie bardzo interesuje. Czy jest ktoś, kto może powiedzieć coś więcej na temat tych zajęć? Jestem wyjatkowo zaciekawiona.
  • Wiola
    6 lipca 2016
    Polecam trening TBC. Ćwicze od niedawna, a już widze coraz lepsze efekty. Powinien być dostępny w każdym klubie fitness, to absolutny hit! A jeśli do tego znajdzie sie dobry trener to trening mija w oka mgnieniu

Artykuły z kategorii: Trening

zbuduj-solidna-podstawe-piec-zasad-budowania-wiekszej-sily

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

Czy zastanawiasz się, przekraczając próg siłowni, nad tym co stanowi o twojej sile? Prawdopodobnie nie, bo to wydaje się dość oczywiste – im większy ciężar dźwigam, tym silniejszy się staję. Jednak każdy z nas natrafi w pewnym momencie na blokadę, ciężar, jakoś nie będzie chciał się zwiększyć. Mało tego, każdy z nas rozumie siłę jako coś niekonkretnego. Jasne, ktoś jest silny bo potrafi otworzyć ciężkie drzwi, albo ktoś wygląda na silnego, bo ma duże mięśnie. Czym jednak jest siła oraz – przede wszystkim – jak ją budować?

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-miesni-ramion-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy mięśni ramion po treningu

Zbyt intensywne ćwiczenia, złe dobranie aktywności fizycznej do możliwości organizmu czy brak rozgrzewki – to najczęstsze przyczyny zakwasów mięśni. Bardzo często pojawiają się one w okolicach ramion. W jaki sposób zmniejszyć bolesność zakwasów na ramionach?

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu

Zbyt duże obciążenia treningowe czy zbyt duża objętość treningu klatki piersiowej mogą spowodować pojawienie się zakwasów w tej partii ciała. Poznaj sposoby na zakwasy mięśni, które pomogą zniwelować bolesność mięśni po treningu wywołaną mikrourazami.

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-nog-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy nóg po treningu

Intensywne treningi mogą skutkować ostrym bólem mięśni nóg. Jest to naturalna reakcja organizmu – rozpoczyna się proces naprawy mikrouszkodzeń. A w efekcie – budowania masy mięśniowej. Z tym bólem można jednak walczyć. Zobacz, jakie są sposoby na zakwasy nóg.

myfitweb-pl-rewolucja-w-kupowaniu-wejsciowek-na-fitness-i-silownie

Myfitweb.pl - rewolucja w kupowaniu wejściówek na fitness i siłownię!

Chcesz iść na siłownię, ale nie chcesz przepłacać? Nic prostszego. Dzięki Myfitweb możesz kupić pojedyncze wejściówki na zajęcia w atrakcyjnej cenie, do 70% taniej lub Multikarnety Open, dzięki którym będziesz mieć nieograniczony wstęp do wielu klubów jednocześnie. Jak to działa?

narciarz-a-lawina-jak-uniknac-zagrozenia

Narciarz a lawina – jak uniknąć zagrożenia?

Pewne jest, że do jazdy na nartach powinno się wybierać miejsca niezagrożone lawinami. Niemniej, wielu śmiałków preferuje właśnie te bardziej niebezpieczne. A i każdej lawiny nie da się przewidzieć. Pewne jest jedno. Przed wyjazdem na narty warto zrobić sobie przeszkolenie z bezpieczeństwa na stoku. Także właśnie w aspekcie zagrożenia lawinowego. Zobacz, jak uniknąć zagrożenia lawiną oraz co zrobić, jeśli taka sytuacja się pojawi.

anatomia-treningu-jak-przeplywa-energia-podczas-ruchu

Anatomia treningu – jak przepływa energia podczas ruchu?

Do wykonania każdego ruchu ciała konieczna jest energia. W zależności od tego, jaki charakter ma trening – pozyskiwana jest ona z innych źródeł. Jak jednak wygląda sam przepływ energii podczas ćwiczeń?

twoj-szybki-swiateczny-trening

Twój szybki świąteczny trening!

Okres świąteczny niesie ze sobą mnóstwo przygotowań. Tym samym zabiera bardzo dużo czasu. Oczywiście, biesiadowanie przy rodzinnym stole i kupowanie prezentów jest bardzo miłym doznaniem. Mimo to, łakomczuchy nie powinny zapominać o treningu. Zobacz, jakie ćwiczenia przygotowaliśmy dla ciebie na ten wyjątkowy czas!

kobiecy-domowy-trening-zimowy

Kobiecy, domowy – trening zimowy

Gdy za oknem mróz motywacja do aktywności fizycznej spada o dobrych kilka punktów. Skutecznym zabezpieczeniem mogą być treningi w domu. Zobacz szybki trening w domu dla kobiet. Oto ćwiczenia idealne dla kobiet i niewymagające sprzętu treningowego!

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem?

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł?

zbuduj-solidna-podstawe-piec-zasad-budowania-wiekszej-sily

Zbuduj solidną podstawę! Pięć zasad budowania większej siły

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-miesni-ramion-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy mięśni ramion po treningu

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-nog-po-treningu

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy nóg po treningu

myfitweb-pl-rewolucja-w-kupowaniu-wejsciowek-na-fitness-i-silownie

Myfitweb.pl - rewolucja w kupowaniu wejściówek na fitness i siłownię!

narciarz-a-lawina-jak-uniknac-zagrozenia

Narciarz a lawina – jak uniknąć zagrożenia?

anatomia-treningu-jak-przeplywa-energia-podczas-ruchu

Anatomia treningu – jak przepływa energia podczas ruchu?

twoj-szybki-swiateczny-trening

Twój szybki świąteczny trening!

kobiecy-domowy-trening-zimowy

Kobiecy, domowy – trening zimowy

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem?

{