10 sposobów na zwiększenie odporności

10 sposobów na zwiększenie odporności

Na zewnątrz ciemno i zimno, kolega z pracy nieustannie kicha, a Ty znowu zapomniałeś założyć czapki przed wyjściem z domu? To nie wpływa korzystnie na Twój układ odpornościowy, który działa jak silnik – musi być sprawny i zadbany, by spełniał swoje funkcje. Jak podkręcić jego pracę i ustrzec się przed infekcjami i wirusami?

Do poprawy odporności organizmu użyj tego!

Witamina C

Witamina c na odporność

Zastanawiasz się, co wybrać na lunch i zyskać kilkanaście gram zdrowia? Jedz cytrusy, porzeczki, szpinak i paprykę. Każdy z tych składników to maksimum witaminy C, która pobudza produkcję inferferonu, czyli substancji, która pomaga się rozprawić z zarazkami. Dodatkową sprawność systemu immunologicznego zapewnia także witamina B6, zawarta w bananach, awokado, rybach, mięsie drobiowym i wołowym. Siły obronne w walce z wolnymi rodnikami wspomaga także witamina E oraz witamina A, która stymuluje produkcję białych ciałek krwi. Można ją znaleźć w produktach mlecznych i wątróbce.

 

Herbaty owocowe

herbata owocowa na poprawę zdrowia

Nie wyobrażasz sobie poranku bez „małej czarnej”, a dzień kończysz gorącą herbatą w łóżku? Chcąc zwiększyć odporność wypij napar z dzikiej róży, aronii, kiwi lub czarnej porzeczki. Te rozgrzewające herbatki to bomba witaminowa (wit. C, A, E, B) oraz fosforu, magnezu oraz żelaza. Działają wzmacniająco na organizm oraz redukują stres. Warto do naparu dodać imbir oraz cynamon. A w dodatku świetnie smakują.

 

Cebula i czosnek

czosnek_cebula naturalny antybiotyk

Chcesz, aby układ odpornościowy działał jak zespół komandosów i błyskawicznie mobilizował się do działa w chwili zagrożenia? Wystarczy cebula i czosnek o właściwościach bakteriobójczych. Szczególnie rekomendowane jest spożywanie ich na surowo bądź jako dodatków do sałatek, kanapek czy też past. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że zapach czosnku jest daleki od przyjemnych, dlatego dobrą opcją są też suplementy na jego bazie.

 

Aloes

aloes na odporność

Aloes jest znany od starożytności ze względu na swoje dobroczynne działanie na organizm i wiele zastosowań. Dzięki niemu nie dopuścimy do rozwoju infekcji. Co można z niego przygotować? Pierwszą opcją jest zrobienie soku z liści aloesu i popijanie 3 łyżek dziennie takiej mikstury. Innym sposobem jest nalewka. Wówczas musimy rozgnieść liście na miazgę tak przygotowany aloes łączymy ze szklanką przegotowanej zimnej wody i odstawiamy na 2 tygodnie (najlepiej w ciemne i chłodne miejsce). Dodajemy cukier do smaku. Na koniec odcedzamy miksturę i wlewamy do soku ½ szklanki wódki. Trzy razy dziennie pijemy po łyżce stołowej.

 

Miód

miód_zdrowie

Czy wiecie, że każdy z nas powinien zjadać 1-2 łyżeczki miodu dziennie? Poza wsparciem witaminowym, dostarcza cennych mikroelementów oraz mobilizuje do walki system odpornościowy. Działa rozgrzewająco, wzmacnia serce, regeneruje. Nasza rada? Przygotuj wieczorem szklankę z łyżką miodu i sokiem z połowy cytryny. Odstaw na noc i wypij na czczo. Świetne również do leczenia kaca! Więcej o miodzie.

NA ODPORNOŚĆ ZRÓB TO!

Sauna

sauna_zdrowie

Poza objadaniem się czosnkiem i piciem nalewki z aloesu, warto wspierać organizm od zewnątrz. Dobrym sposobem jest sauna, która wzmacnia układ immunologiczny. Dlaczego tak się dzieje? Wysoka temperatura i para wpływa na utratę wody w naszym organizmie. To z kolei powoduje gęstnienie krwi, wzmożoną produkcję ciał odpornościowych, a także oczyszczenie organizmu z toksyn. Warto wiedzieć, że wysoka temperatura sauny podnosi ciepłotę ciała o średnio 3°C, a tego zarazki nie lubią. Po wyściu z sauny koniecznie pamiętajcie wziąć zimny prysznic, aby pozamykać oczyszczone pory skóry i obniżyć temperaturę ciała!

Odpoczynek

odpoczynek_dziewczyna

Kwestia odpoczynku dla układu odpornościowego ma dwojaki znaczenie. Z jednej strony redukuje stres, czyli jeden z najmocniejszych wrogów odporności, zaś z drugiej strony regeneruje organizm, szczególnie po ostrym treningu. Okazuje się, że osoby przepracowane i niewyspane zdecydowanie łatwiej łapią infekcje. Dodatkowo przemęczony organizm trudniej radzi sobie ze spalaniem tłuszczu.

 

Uśmiech i optymistyczne nastawienie

Okazuje się, że śmiech ma potrójnie pozytywne działanie na układ odpornościowy. Po pierwsze wyzwala pozytywne emocje, co zwiększa produkcję komórek odpornościowych. Po drugie, uaktywnia pracę przepony, która w ten sposób pobudza organy wewnętrzne, których praca ma duży wpływ na całe ciało. Po trzecie, śmiech pogłębia oddech i dotlenia mózg. Dzięki temu wytwarzamy więcej endorfin – naturalnych substancji przeciwzapalnych. W końcu pogodni ludzie chorują rzadziej.

Sport

sportowa_dziewczyna

Nie od dziś wiadomo, że sport to zdrowie. W tym prostym zdaniu jest prawda odnosząca się również do układu odpornościowego. Okazuje się, że regularne ćwiczenia (co najmniej 2/3 razy w tygodniu) korzystnie wpływają na naszą barierę ochronną przed zarazkami. Mało istotny jest rodzaj treningu, ważne aby umiarkowanie zmęczyć organizm i zmusić go do regeneracji. Szczególnie rekomendowane są treningi na świeżym powietrzu również zimą.

Hartowanie

Organizm zahartowany lepiej znosi zmienną jesienno – zimową aurę. Prostym sposobem na zahartowanie jest naprzemienny prysznic. Zacznij od polewania się ciepłą wodą, potem stopniowo ją ochładzaj aż będzie zimna. Powtarzaj zmiany temperatury strumienia, ale pamiętaj, by zakończyć na zimnym. To doskonały sposób na poranne pobudzenie. Te same czynności możesz powtarzać w misce z ciepłą i zimną wodą, mocząc w niej same stopy bądź ręce. Taki orzeźwiający prysznic świetnie sprawdza się również po treningu.

Martyna Paprocka 2 26 listopada 2015  3690

Dodaj komentarz

  • Celina
    20 lipca 2017
    A mi zawsze pomaga herbata z miodem i cytryną. Tylko trzeba pamiętać, że miód i cytrynę należy wrzucić, jak herbata ostygnie - we wrzątku tracą swoje właściwości
  • Ewa
    20 lipca 2017
    Moja odporność strasznie leży, witamin C nie pomaga, może faktycznie trzeba spróbować czegoś innego

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?