10 sposobów na zwiększenie odporności

10 sposobów na zwiększenie odporności

Na zewnątrz ciemno i zimno, kolega z pracy nieustannie kicha, a Ty znowu zapomniałeś założyć czapki przed wyjściem z domu? To nie wpływa korzystnie na Twój układ odpornościowy, który działa jak silnik – musi być sprawny i zadbany, by spełniał swoje funkcje. Jak podkręcić jego pracę i ustrzec się przed infekcjami i wirusami?

Do poprawy odporności organizmu użyj tego!

Witamina C

Witamina c na odporność

Zastanawiasz się, co wybrać na lunch i zyskać kilkanaście gram zdrowia? Jedz cytrusy, porzeczki, szpinak i paprykę. Każdy z tych składników to maksimum witaminy C, która pobudza produkcję inferferonu, czyli substancji, która pomaga się rozprawić z zarazkami. Dodatkową sprawność systemu immunologicznego zapewnia także witamina B6, zawarta w bananach, awokado, rybach, mięsie drobiowym i wołowym. Siły obronne w walce z wolnymi rodnikami wspomaga także witamina E oraz witamina A, która stymuluje produkcję białych ciałek krwi. Można ją znaleźć w produktach mlecznych i wątróbce.

 

Herbaty owocowe

herbata owocowa na poprawę zdrowia

Nie wyobrażasz sobie poranku bez „małej czarnej”, a dzień kończysz gorącą herbatą w łóżku? Chcąc zwiększyć odporność wypij napar z dzikiej róży, aronii, kiwi lub czarnej porzeczki. Te rozgrzewające herbatki to bomba witaminowa (wit. C, A, E, B) oraz fosforu, magnezu oraz żelaza. Działają wzmacniająco na organizm oraz redukują stres. Warto do naparu dodać imbir oraz cynamon. A w dodatku świetnie smakują.

 

Cebula i czosnek

czosnek_cebula naturalny antybiotyk

Chcesz, aby układ odpornościowy działał jak zespół komandosów i błyskawicznie mobilizował się do działa w chwili zagrożenia? Wystarczy cebula i czosnek o właściwościach bakteriobójczych. Szczególnie rekomendowane jest spożywanie ich na surowo bądź jako dodatków do sałatek, kanapek czy też past. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że zapach czosnku jest daleki od przyjemnych, dlatego dobrą opcją są też suplementy na jego bazie.

 

Aloes

aloes na odporność

Aloes jest znany od starożytności ze względu na swoje dobroczynne działanie na organizm i wiele zastosowań. Dzięki niemu nie dopuścimy do rozwoju infekcji. Co można z niego przygotować? Pierwszą opcją jest zrobienie soku z liści aloesu i popijanie 3 łyżek dziennie takiej mikstury. Innym sposobem jest nalewka. Wówczas musimy rozgnieść liście na miazgę tak przygotowany aloes łączymy ze szklanką przegotowanej zimnej wody i odstawiamy na 2 tygodnie (najlepiej w ciemne i chłodne miejsce). Dodajemy cukier do smaku. Na koniec odcedzamy miksturę i wlewamy do soku ½ szklanki wódki. Trzy razy dziennie pijemy po łyżce stołowej.

 

Miód

miód_zdrowie

Czy wiecie, że każdy z nas powinien zjadać 1-2 łyżeczki miodu dziennie? Poza wsparciem witaminowym, dostarcza cennych mikroelementów oraz mobilizuje do walki system odpornościowy. Działa rozgrzewająco, wzmacnia serce, regeneruje. Nasza rada? Przygotuj wieczorem szklankę z łyżką miodu i sokiem z połowy cytryny. Odstaw na noc i wypij na czczo. Świetne również do leczenia kaca! Więcej o miodzie.

NA ODPORNOŚĆ ZRÓB TO!

Sauna

sauna_zdrowie

Poza objadaniem się czosnkiem i piciem nalewki z aloesu, warto wspierać organizm od zewnątrz. Dobrym sposobem jest sauna, która wzmacnia układ immunologiczny. Dlaczego tak się dzieje? Wysoka temperatura i para wpływa na utratę wody w naszym organizmie. To z kolei powoduje gęstnienie krwi, wzmożoną produkcję ciał odpornościowych, a także oczyszczenie organizmu z toksyn. Warto wiedzieć, że wysoka temperatura sauny podnosi ciepłotę ciała o średnio 3°C, a tego zarazki nie lubią. Po wyściu z sauny koniecznie pamiętajcie wziąć zimny prysznic, aby pozamykać oczyszczone pory skóry i obniżyć temperaturę ciała!

Odpoczynek

odpoczynek_dziewczyna

Kwestia odpoczynku dla układu odpornościowego ma dwojaki znaczenie. Z jednej strony redukuje stres, czyli jeden z najmocniejszych wrogów odporności, zaś z drugiej strony regeneruje organizm, szczególnie po ostrym treningu. Okazuje się, że osoby przepracowane i niewyspane zdecydowanie łatwiej łapią infekcje. Dodatkowo przemęczony organizm trudniej radzi sobie ze spalaniem tłuszczu.

 

Uśmiech i optymistyczne nastawienie

Okazuje się, że śmiech ma potrójnie pozytywne działanie na układ odpornościowy. Po pierwsze wyzwala pozytywne emocje, co zwiększa produkcję komórek odpornościowych. Po drugie, uaktywnia pracę przepony, która w ten sposób pobudza organy wewnętrzne, których praca ma duży wpływ na całe ciało. Po trzecie, śmiech pogłębia oddech i dotlenia mózg. Dzięki temu wytwarzamy więcej endorfin – naturalnych substancji przeciwzapalnych. W końcu pogodni ludzie chorują rzadziej.

Sport

sportowa_dziewczyna

Nie od dziś wiadomo, że sport to zdrowie. W tym prostym zdaniu jest prawda odnosząca się również do układu odpornościowego. Okazuje się, że regularne ćwiczenia (co najmniej 2/3 razy w tygodniu) korzystnie wpływają na naszą barierę ochronną przed zarazkami. Mało istotny jest rodzaj treningu, ważne aby umiarkowanie zmęczyć organizm i zmusić go do regeneracji. Szczególnie rekomendowane są treningi na świeżym powietrzu również zimą.

Hartowanie

Organizm zahartowany lepiej znosi zmienną jesienno – zimową aurę. Prostym sposobem na zahartowanie jest naprzemienny prysznic. Zacznij od polewania się ciepłą wodą, potem stopniowo ją ochładzaj aż będzie zimna. Powtarzaj zmiany temperatury strumienia, ale pamiętaj, by zakończyć na zimnym. To doskonały sposób na poranne pobudzenie. Te same czynności możesz powtarzać w misce z ciepłą i zimną wodą, mocząc w niej same stopy bądź ręce. Taki orzeźwiający prysznic świetnie sprawdza się również po treningu.

Martyna Paprocka 2 26 listopada 2015  3955

Dodaj komentarz

  • Celina
    20 lipca 2017
    A mi zawsze pomaga herbata z miodem i cytryną. Tylko trzeba pamiętać, że miód i cytrynę należy wrzucić, jak herbata ostygnie - we wrzątku tracą swoje właściwości
  • Ewa
    20 lipca 2017
    Moja odporność strasznie leży, witamin C nie pomaga, może faktycznie trzeba spróbować czegoś innego

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

co-jesc-na-mase-siegnij-po-najlepsze-produkty-i-zbuduj-swoje-cialo

Co jeść na masę: sięgnij po najlepsze produkty i zbuduj swoje ciało!

Budowanie masy mięśniowej to kluczowy moment w karierze na siłowni. To nie tylko czas zwiększonej aktywności fizycznej, ale przede wszystkim okres zwiększonej podaży energii. Zobacz, co jeść na masę i wprowadź swoje ciało na wyższy poziom, aby przekuć trening w prawdziwie atletyczną sylwetkę!

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

co-jesc-na-mase-siegnij-po-najlepsze-produkty-i-zbuduj-swoje-cialo

Co jeść na masę: sięgnij po najlepsze produkty i zbuduj swoje ciało!

Budowanie masy mięśniowej to kluczowy moment w karierze na siłowni. To nie tylko czas zwiększonej aktywności fizycznej, ale przede wszystkim okres zwiększonej podaży energii. Zobacz, co jeść na masę i wprowadź swoje ciało na wyższy poziom, aby przekuć trening w prawdziwie atletyczną sylwetkę!

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?