Trening personalny dla wymagającego klienta

Trening personalny dla wymagającego klienta Dodano: 2018.04.05

Trafiają się klienci mający konkretne wymagania odnośnie treningu personalnego. Takim osobom powinno się poświęcić szczególną uwagę. Zobacz, jak pracować z wymagającym klientem. Przekonaj się, jakie kroki należy podjąć, by po każdym treningu wyszedł zadowolony.

Pierwszy trening personalny – wstępna rozmowa z klientem

Podczas pierwszego spotkania trenera personalnego z wymagającym klientem należy przeprowadzić szczegółową rozmowę. Trener powinien zorientować się na jakim poziomie zaawansowania jest klient (czy kiedykolwiek uprawiał sport, jeśli tak – to jaki, jakie miał w nim osiągnięcia itp.) oraz czy ma jakiekolwiek problemy ze zdrowiem. Ponadto, ważne jest również zapytanie klienta o to, jak wygląda jego styl życia oraz sposób odżywiania. Jedną z najistotniejszych kwestii, które powinny zostać poruszone podczas pierwszej rozmowy jest cel treningowy klienta. Warto zadawać konkretne pytania np. czy klient chce zrzucić zbędne kilogramy? Czy zależy mu na wyrzeźbieniu ciała?
Podczas pierwszej rozmowy warto również wprowadzić klienta w dany rodzaj treningu. Opowiedzieć, co się będzie po kolei działo. Można także podpowiedzieć klientowi – jeśli jego styl życia lub odżywianie nie są właściwe – co może zmienić lub jakie popełnia błędy. Dodatkowo, istotne jest zapytanie klienta o to, jak wyobraża sobie waszą współpracę. Zapytaj, ile dni w tygodniu chce przeznaczyć na treningi, jaką formę aktywności fizycznej chce wybrać itp.
Wywiad z klientem może zostać przeprowadzony także w formie ankiety. Można w niej zawrzeć pytania odnośnie stanu zdrowia, wyglądu, nawyków żywieniowych czy problemów zdrowotnych.

Testy sprawności fizycznej dla wymagającego klienta
Trening personalny dla wymagającego klienta

Testy sprawnościowe powinny być przeprowadzane u każdego klienta. Dużą rolę odgrywają one, gdy klient jest wymagający. Sprawność fizyczną można sprawdzić pod wieloma kątami m.in. gibkość, szybkość, wytrzymałość czy siła. Warto więc zorientować się, na której z tych cech klientowi zależy najbardziej. Istnieją także testy kompleksowe, badające każdą składową sprawności fizycznej. Mogą się przydać wtedy, gdy klientowi zależy na treningu ogólnorozwojowym.
Przeprowadzenie testów sprawności fizycznej wpłynie zarówno na zwiększenie u klienta świadomości własnego ciała, jak i pozwoli na dokładniejsze sprawdzanie postępów treningowych. Właściwe dobranie testów sprawnościowych powinno opierać się na szczegółowym wywiadzie z klientem. Należy wziąć pod uwagę główny cel treningowy, poszczególne mniejsze cele kolejnych treningów czy partie mięśniowe, na których ma się skupić trening.

Przedtreningowe badania krwi i moczu

Wywiad z klientem może być bardzo pomocny, jednak nie zastąpi badań lekarskich. Przed rozpoczęciem treningów warto skierować klienta na kompleksowe badania krwi. Dzięki nim trener personalny dowie się, w jakim stanie jest zdrowie klienta. Podstawowe badania krwi nie zawsze jednak oddają rzeczywisty stan rzeczy. Warto więc wybrać badania rozszerzone, które w większości przypadków są darmowe. Podobnie rzecz ma się z badaniami moczu. Każde z tych badań jest w stanie wykryć choroby, o których klient może nawet nie wiedzieć. Ponadto, wiedza o składzie ciała klienta pozwoli na dopasowanie planu żywieniowego oraz ułożenie odpowiedniego planu treningowego.
Do badań, które warto zlecić klientowi należą: próby wątrobowe (AST, ALT, ALP, GGTP, bilirubina całkowita), enzymy trzustkowe (amylaza, lipaza, elastaza), funkcje nerek (mocznik, kreatynina), białko całkowite, profil lipidowy (cholesterol, LDL, HDL, trójglicerydy), homocysteina, funkcje tarczycy (TSH, FT3, FT4, anty-TPO), kortyzol, krzywa cukrowa i insulinowa, hormony płciowe (testosteron, estradiol, proklatyna), wapń, żelazo, magnez, ferrytyna, sód, potas, chlorki, witaminy z grupy B, D, Morfologia/OB oraz badanie moczu.

Czytaj także: Jak trener może zorganizować swoją pracę?

Plan treningowy dla wymagającego klienta
Wymagający klient jak poprowadzić trening osobisty

Przeprowadzony wywiad z klientem pozwoli na skuteczne ułożenie planu treningowego. Podczas układania należy wziąć pod uwagę przede wszystkim główny cel treningowy oraz krótkoterminowe cele klienta. Drugą ważną kwestią są wyniki badań oraz aktualna kondycja i forma. Dzięki dostosowaniu indywidualnych cech i preferencji klienta do formy treningu łatwo o zbudowanie zaufania na linii trener-klient. Warto zaproponować klientowi przykładowe plany treningowe sugerując mu, który z nich sprawdzi się najlepiej. Wymagającemu klientowi warto zostawić wybór – dzięki temu będzie czuł kontrolę nad treningiem oraz docenienie własnych opinii. Oczywiście, jeśli wybór klienta zdecydowanie rozmija się z celem treningowym należy delikatnie naprowadzić go na właściwą drogę.
Kolejnym krokiem jest przedstawienie konkretnego planu treningowego klientowi. Powinien on wiedzieć co go czeka podczas treningów. Znaczenie ma również to, w jaki sposób plan treningowy jest podzielony na etapy. Wymagający klient musi mieć jasno wytyczone granice i mieć świadomość każdego z zamierzonych elementów treningu.

Czytaj też: Pierwszy trening za darmo - czy to się opłaca?

Kolejne treningi personalne

Następne treningi powinny mieć charakter wprowadzający. Dzięki takiej formie klient będzie w stanie zapoznać się z ograniczeniami i możliwościami własnego ciała. Początkowe treningi powinny odpowiednio przygotować fizycznie klienta do dalszych ćwiczeń. Dodatkowo, podczas nich zdobędzie on właściwą wiedzę, która pozwoli mu na świadome uczestniczenie w treningu personalnym. Wstępne treningi budują również nastawienie klienta do tej formy aktywności fizycznej. Takie wprowadzenie pozwala na przejście do właściwego treningu.
Właściwy program treningu opiera się na bezpiecznym rozwijaniu kondycji i sprawności fizycznej klienta w zależności od konkretnego planu treningowego. Stałymi elementami treningu personalnego powinny być: rozgrzewka, część główna (odpowiednio intensywne metody treningowe) oraz część końcowa (rozciąganie i uspokojenie).
Warto zapoznać klienta z powyższymi informacjami. Dzięki temu nic podczas treningu go nie zaskoczy, a współpraca trener-klient będzie się układała pomyślnie.



Chcesz przeczytać cały artykuł?

katalog-najpopularniejszych-zajec-grupowych-w-klubach-fitness-2020

Katalog najpopularniejszych zajęć grupowych w klubach fitness 2020

Spośród wszystkich zajęć grupowych, treningi mentalne wydają się być największym hitem w roku 2020. Wynika to bezpośrednio z trendów w branży fitness oraz potrzeb klientów. Odpowiednie dostosowanie oferty zajęć grupowych pozwoli ci na osiągnięcie prawdziwego sukcesu i jeszcze większej satysfakcji klientów. Jak do tego podejść?

jak-zostac-trenerem-przygotowania-motorycznego

Jak zostać trenerem przygotowania motorycznego?

Rosnące zainteresowanie współpracą indywidualną z trenerem personalnym sprawia, że konkurencyjność usług spada. Co zrobić, by skutecznie poprawić atrakcyjność własnej oferty? Warto pomyśleć o szkoleniu uzupełniającym lub dodatkowej specjalizacji. Trening przygotowania motorycznego może się sprawdzić, jak żadna inna specjalizacja fachowa.

wlewy-dozylne-czy-to-zdrowy-dodatek-do-treningu-personalnego

Wlewy dożylne - czy to zdrowy dodatek do treningu personalnego?

Cieszące się rosnąca popularnością wlewy dożylne to dobry sposób na efektywne aplikowanie leków i innych substancji farmakologicznych. Coraz częściej trenerzy personalni polecają swoim podopiecznym wlewy dożylne z witamin i minerałów jako dodatek do procesu treningowego. Tylko czy wlewy dożylne to dobry pomysł dla każdego podopiecznego?

aktywnosc-fizyczna-pod-kontrola-przeglad-top-5-smart-opasek

Aktywność fizyczna pod kontrolą - przegląd TOP 5 smart opasek

Mierzą pul, liczbę kroków, spalone kalorie, a nawet czas snu. Smart opaski to świetny gadżet, dzięki któremu codzienna aktywność fizyczna może być dokładnie zmierzona. I choć początkowo smartbandy były przeznaczone dla zawodowych sportowców, coraz częściej sięgają po nie amatorzy, wykorzystując opaski w swoich ulubionych dyscyplinach. Oto 5 najlepszych opasek wg opinii użytkowników.