Rola mózgu w sporcie: emocje a myślenie

Rola mózgu w sporcie: emocje a myślenie Dodano: 2018.11.19

Czy to, jak działa nasz mózg ma przełożenie na nasze wyniki sportowe? Jak pracować nad sobą, by osiągać najwięcej? O roli mózgu w sporcie mówi Bartosz Pietruszewski – psycholog sportu.

Trzy mózgi zamiast jednego?

W języku powszechnym przyjęła się definicja jakoby człowiek posiadał jeden mózg. Aby lepiej zrozumieć strukturę, istotę działania i mechanizmy, jakie w nim zachodzą proponuję spojrzeć na ten narząd z perspektywy neuronauki. Otóż w neuropsychologii uważa się, że współczesny człowiek wyposażony jest w 3 mózgi (inaczej warstwy/ośrodki), które ewoluowały od ponad kilkudzisięciu milionów lat. Mózg współczesnego człowieka składa się z:

- Mózgu gadziego - najstarsza i najbardziej prymitywna forma mózgu odpowiedzialna za podstawowe czynności życiowe np. oddychanie, metabolizm, ruchy

- Mózgu limbicznego tzw. mózgu ssaka - to ośrodek odpowiedzialny za nasze emocje, instynkty i procesy uczenia się

- Kory novej - mózg naczelnych, mózg „myślących”, to tu swój ośrodek znajduje racjonalne myślenie, abstrakcje, wyobraźnie, język i procesy poznawcze

Jak pracować nad mózgiem w sporcie?
rola mózgu w sporcie

Wiedza ta pozwala nam zrozumieć, dlaczego często pomimo „racjonalnego myślenia”, tłumaczenia sobie, logicznych i konstruktywnych przemyśleń, nasza głowa dalej tworzy „blokady” i generuje reakcje emocjonalne przez nas niezrozumiałe. Wiemy więc, że nasz mózg to spójny system 3 ośrodków, który działa na zasadzie dysku twardego, monitorując i zapisując wydarzenia życiowe, których byliśmy uczestnikami bądź świadkami. Ma więc zdolność do przypominania nam i uruchomiania odpowiednich reakcji w sytuacjach zbliżonych do tych, w których nasze zdrowie bądź życie było w niebezpieczeństwie. Nie trudno się domyślić, że wówczas praca wyłącznie nad sferą „racjonalną” nie przyniesie nam oczekiwanych efektów.

Za przykład może nam posłużyć, sytuacja, w której zawodnik doznał poważnej kontuzji ciała, a po powrocie do treningów pomimo braku odczuwania bólu, podświadomie czuje lęk w momencie wchodzenia w sytuacje podobne do tej, w której doznał urazu. To natomiast skutkuje podświadomym unikaniem takich sytuacji.

Aby móc poradzić sobie z taką sytuacją, należy prócz oddziaływań skierowanych do mózgu „myślącego” wykonać pracę emocjonalną skierowaną w stronę „mózgu limbicznego”.

 

Autor: Bartosz Pietruszewski psycholog sportu

www.psychologsportu.info





Chcesz przeczytać cały artykuł?

jakie-specjalizacje-warto-robic-dodatkowy-kurs-z-treningu-funkcjonalnego

Jakie specjalizacje warto robić? Dodatkowy kurs z treningu funkcjonalnego

Silny trend prozdrowotny coraz bardziej determinuje ofertę klubów fitness. Również trenerzy personalni powinni sprostać potrzebom i oczekiwaniom potencjalnych klientów. Obok trening prozdrowotnego świetnie działa także trening funkcjonalny. Czy warto robić dodatkowy kurs?

programowanie-treningu-silowego-czyli-jak-go-ulozyc-by-dawal-pozadane-efekty

Programowanie treningu siłowego, czyli jak go ułożyć, by dawał pożądane efekty?

Plan treningowy skrojony na miarę potrzeb twoich klientów to warunek konieczny do budowania własnej marki. Nic innego nie pozwoli ci tak rozwinąć skrzydeł, jak zadowoleni klienci, którzy osiągnęli swoje cele treningowe. Podpowiadamy, czym jest planowanie treningu siłowego i jak podejść do tematu, aby twoi podopieczni wychodzili z zajęć z uśmiechem na twarzy!

jak-zostac-pracownikiem-strzelnicy-kurs-instruktora-strzelectwa-w-pigulce

Jak zostać pracownikiem strzelnicy: kurs instruktora strzelectwa w pigułce

Doświadczenie w używaniu broni to jedno, ale instruktor strzelectwa to nie tylko osoba, która ma celne oko i potrafi dobrze posługiwać się bronią palną. To przede wszystkim mentor i pedagog, a więc osoba, która świetnie przekaże wiedzę innym i nauczy praktycznego posługiwania się bronią. Zobacz, gdzie i jak najlepiej zdobyć uprawnienia na kursie instruktora strzelectwa.

mobilnosc-i-stabilnosc-w-treningu-personalnym-jak-ugryzc-ten-delikatny-temat

Mobilność i stabilność w treningu personalnym - jak ugryźć ten delikatny temat?

Oprócz wspomagania przemieszczania się, nasz układ nerwowy ma za zadanie dopasowanie mięśni i kości do przyjmowania konkretnych ruchów odpowiadających m.in. za takie życiowe funkcje jak oddychanie czy odżywianie. Mobilność chroni ciało przed urazami, a stabilność pozwala na zarządzanie dynamiką tych ruchów. Jak wykorzystać je w treningu personalnym i jak doskonalić te dwie umiejętności?