Rola mózgu w sporcie: emocje a myślenie

Rola mózgu w sporcie: emocje a myślenie Dodano: 2018.11.19

Czy to, jak działa nasz mózg ma przełożenie na nasze wyniki sportowe? Jak pracować nad sobą, by osiągać najwięcej? O roli mózgu w sporcie mówi Bartosz Pietruszewski – psycholog sportu.

Trzy mózgi zamiast jednego?

W języku powszechnym przyjęła się definicja jakoby człowiek posiadał jeden mózg. Aby lepiej zrozumieć strukturę, istotę działania i mechanizmy, jakie w nim zachodzą proponuję spojrzeć na ten narząd z perspektywy neuronauki. Otóż w neuropsychologii uważa się, że współczesny człowiek wyposażony jest w 3 mózgi (inaczej warstwy/ośrodki), które ewoluowały od ponad kilkudzisięciu milionów lat. Mózg współczesnego człowieka składa się z:

- Mózgu gadziego - najstarsza i najbardziej prymitywna forma mózgu odpowiedzialna za podstawowe czynności życiowe np. oddychanie, metabolizm, ruchy

- Mózgu limbicznego tzw. mózgu ssaka - to ośrodek odpowiedzialny za nasze emocje, instynkty i procesy uczenia się

- Kory novej - mózg naczelnych, mózg „myślących”, to tu swój ośrodek znajduje racjonalne myślenie, abstrakcje, wyobraźnie, język i procesy poznawcze

Jak pracować nad mózgiem w sporcie?
rola mózgu w sporcie

Wiedza ta pozwala nam zrozumieć, dlaczego często pomimo „racjonalnego myślenia”, tłumaczenia sobie, logicznych i konstruktywnych przemyśleń, nasza głowa dalej tworzy „blokady” i generuje reakcje emocjonalne przez nas niezrozumiałe. Wiemy więc, że nasz mózg to spójny system 3 ośrodków, który działa na zasadzie dysku twardego, monitorując i zapisując wydarzenia życiowe, których byliśmy uczestnikami bądź świadkami. Ma więc zdolność do przypominania nam i uruchomiania odpowiednich reakcji w sytuacjach zbliżonych do tych, w których nasze zdrowie bądź życie było w niebezpieczeństwie. Nie trudno się domyślić, że wówczas praca wyłącznie nad sferą „racjonalną” nie przyniesie nam oczekiwanych efektów.

Za przykład może nam posłużyć, sytuacja, w której zawodnik doznał poważnej kontuzji ciała, a po powrocie do treningów pomimo braku odczuwania bólu, podświadomie czuje lęk w momencie wchodzenia w sytuacje podobne do tej, w której doznał urazu. To natomiast skutkuje podświadomym unikaniem takich sytuacji.

Aby móc poradzić sobie z taką sytuacją, należy prócz oddziaływań skierowanych do mózgu „myślącego” wykonać pracę emocjonalną skierowaną w stronę „mózgu limbicznego”.

 

Autor: Bartosz Pietruszewski psycholog sportu

www.psychologsportu.info





Chcesz przeczytać cały artykuł?

silownia-bez-ograniczen-czyli-wszystko-o-treningu-personalnym-na-silowniach-zewnetrznych

Siłownia bez ograniczeń – czyli wszystko o treningu personalnym na siłowniach zewnętrznych

Rosnąca popularność aktywności fizycznej przyczyniła się do wielu znaczących zmian w świecie branży fitness. Zdrowe nawyki, różnorodność dyscyplin i planów treningowych, jak i możliwości treningów to tylko jedne z kilku elementów, które napawają optymizmem zwłaszcza osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z daną aktywnością fizyczną.

gdzie-szukac-pracy-jako-trener-personalny

Gdzie szukać pracy jako trener personalny?

Rok 2020 i część 2021 był dla wszystkich trenerów personalnych bardzo trudnym czasem. Wielu z nich albo zmieniło profesję albo zmieniło tryb pracy. Aby poradzić sobie z takimi warunkami, należy być kreatywną osobą i wiedzieć gdzie szukać pracy nawet podczas kryzysu. Gdzie znajdują pracę trenerzy personalni? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

czy-podciaganie-na-drazku-to-dobry-dodatek-do-treningu-personalnego

Czy podciąganie na drążku, to dobry dodatek do treningu personalnego?

Podciąganie na drążku, to nie lada wyzwanie. Jest niezwykle wymagającym ćwiczeniem, które bardzo korzystnie wpływa na wzmocnienie pleców i uwidocznienie mięśni grzbietu. Dlaczego warto dodać to ćwiczenie do regularnie wykonywanego treningu personalnego?

poznaj-6-filarow-efektywnego-treningu-personalnego

Poznaj, 6 filarów efektywnego treningu personalnego!

Efektywny trening personalny, powinien wykonywać każdy z waszych podopiecznych. Narosło wiele pytań jak powinien wyglądać taki trening? Jeżeli nie masz pomysłu lub dopadła Cię monotonia, to poznaj kilka filarów efektywnego treningu.