Rola mózgu w sporcie: emocje a myślenie

Rola mózgu w sporcie: emocje a myślenie Dodano: 2018.11.19

Czy to, jak działa nasz mózg ma przełożenie na nasze wyniki sportowe? Jak pracować nad sobą, by osiągać najwięcej? O roli mózgu w sporcie mówi Bartosz Pietruszewski – psycholog sportu.

Trzy mózgi zamiast jednego?

W języku powszechnym przyjęła się definicja jakoby człowiek posiadał jeden mózg. Aby lepiej zrozumieć strukturę, istotę działania i mechanizmy, jakie w nim zachodzą proponuję spojrzeć na ten narząd z perspektywy neuronauki. Otóż w neuropsychologii uważa się, że współczesny człowiek wyposażony jest w 3 mózgi (inaczej warstwy/ośrodki), które ewoluowały od ponad kilkudzisięciu milionów lat. Mózg współczesnego człowieka składa się z:

- Mózgu gadziego - najstarsza i najbardziej prymitywna forma mózgu odpowiedzialna za podstawowe czynności życiowe np. oddychanie, metabolizm, ruchy

- Mózgu limbicznego tzw. mózgu ssaka - to ośrodek odpowiedzialny za nasze emocje, instynkty i procesy uczenia się

- Kory novej - mózg naczelnych, mózg „myślących”, to tu swój ośrodek znajduje racjonalne myślenie, abstrakcje, wyobraźnie, język i procesy poznawcze

Jak pracować nad mózgiem w sporcie?
rola mózgu w sporcie

Wiedza ta pozwala nam zrozumieć, dlaczego często pomimo „racjonalnego myślenia”, tłumaczenia sobie, logicznych i konstruktywnych przemyśleń, nasza głowa dalej tworzy „blokady” i generuje reakcje emocjonalne przez nas niezrozumiałe. Wiemy więc, że nasz mózg to spójny system 3 ośrodków, który działa na zasadzie dysku twardego, monitorując i zapisując wydarzenia życiowe, których byliśmy uczestnikami bądź świadkami. Ma więc zdolność do przypominania nam i uruchomiania odpowiednich reakcji w sytuacjach zbliżonych do tych, w których nasze zdrowie bądź życie było w niebezpieczeństwie. Nie trudno się domyślić, że wówczas praca wyłącznie nad sferą „racjonalną” nie przyniesie nam oczekiwanych efektów.

Za przykład może nam posłużyć, sytuacja, w której zawodnik doznał poważnej kontuzji ciała, a po powrocie do treningów pomimo braku odczuwania bólu, podświadomie czuje lęk w momencie wchodzenia w sytuacje podobne do tej, w której doznał urazu. To natomiast skutkuje podświadomym unikaniem takich sytuacji.

Aby móc poradzić sobie z taką sytuacją, należy prócz oddziaływań skierowanych do mózgu „myślącego” wykonać pracę emocjonalną skierowaną w stronę „mózgu limbicznego”.

 

Autor: Bartosz Pietruszewski psycholog sportu

www.psychologsportu.info





Chcesz przeczytać cały artykuł?

cechy-profesjonalnego-trenera-personalnego

Cechy profesjonalnego trenera personalnego

Jeśli zastanawiasz się, jakimi cechami wyróżnia się dobry trener personalny – to dobrze trafiłeś. Zebraliśmy najważniejsze cechy, które powinien mieć najlepszy trener personalny. Ty też możesz nim zostać!

rola-badan-krwi-w-sporcie-jakie-badania-dla-sportowca

Rola badań krwi w sporcie | Jakie badania dla sportowca?

Badania krwi są cennym źródłem informacji na temat ogólnego stanu zdrowia sportowca. Szczególnie ważne są zarówno dla zawodowców, jak i amatorów. Czemu służą badania krwi w sporcie? Jak często należy je robić?

suplementy-xxi-wieku-zywnosc-przyszlosci

Suplementy XXI wieku - żywność przyszłości?

Superżywność to produkty spożywcze, które posiadają niezbędne składniki żywieniowe oraz udokumentowaną wartość prozdrowotną. Czy zatem możemy powiedzieć, że superżywność to współczesne suplementy, a może nawet leki?

abc-bolu-kregoslupa-dla-trenerow-personalnych

ABC bólu kręgosłupa dla trenerów personalnych

Jesteś trenerem personalnym i często spotykasz się z ograniczeniami w zdrowiu swoich klientów? Zobacz ABC bólu kręgosłupa stworzone właśnie dla trenerów personalnych. Dowiedz się wszystkiego, co może ułatwić Twoją codzienną pracę.