Rola mózgu w sporcie: emocje a myślenie

Rola mózgu w sporcie: emocje a myślenie Dodano: 2018.11.19

Czy to, jak działa nasz mózg ma przełożenie na nasze wyniki sportowe? Jak pracować nad sobą, by osiągać najwięcej? O roli mózgu w sporcie mówi Bartosz Pietruszewski – psycholog sportu.

Trzy mózgi zamiast jednego?

W języku powszechnym przyjęła się definicja jakoby człowiek posiadał jeden mózg. Aby lepiej zrozumieć strukturę, istotę działania i mechanizmy, jakie w nim zachodzą proponuję spojrzeć na ten narząd z perspektywy neuronauki. Otóż w neuropsychologii uważa się, że współczesny człowiek wyposażony jest w 3 mózgi (inaczej warstwy/ośrodki), które ewoluowały od ponad kilkudzisięciu milionów lat. Mózg współczesnego człowieka składa się z:

- Mózgu gadziego - najstarsza i najbardziej prymitywna forma mózgu odpowiedzialna za podstawowe czynności życiowe np. oddychanie, metabolizm, ruchy

- Mózgu limbicznego tzw. mózgu ssaka - to ośrodek odpowiedzialny za nasze emocje, instynkty i procesy uczenia się

- Kory novej - mózg naczelnych, mózg „myślących”, to tu swój ośrodek znajduje racjonalne myślenie, abstrakcje, wyobraźnie, język i procesy poznawcze

Jak pracować nad mózgiem w sporcie?
rola mózgu w sporcie

Wiedza ta pozwala nam zrozumieć, dlaczego często pomimo „racjonalnego myślenia”, tłumaczenia sobie, logicznych i konstruktywnych przemyśleń, nasza głowa dalej tworzy „blokady” i generuje reakcje emocjonalne przez nas niezrozumiałe. Wiemy więc, że nasz mózg to spójny system 3 ośrodków, który działa na zasadzie dysku twardego, monitorując i zapisując wydarzenia życiowe, których byliśmy uczestnikami bądź świadkami. Ma więc zdolność do przypominania nam i uruchomiania odpowiednich reakcji w sytuacjach zbliżonych do tych, w których nasze zdrowie bądź życie było w niebezpieczeństwie. Nie trudno się domyślić, że wówczas praca wyłącznie nad sferą „racjonalną” nie przyniesie nam oczekiwanych efektów.

Za przykład może nam posłużyć, sytuacja, w której zawodnik doznał poważnej kontuzji ciała, a po powrocie do treningów pomimo braku odczuwania bólu, podświadomie czuje lęk w momencie wchodzenia w sytuacje podobne do tej, w której doznał urazu. To natomiast skutkuje podświadomym unikaniem takich sytuacji.

Aby móc poradzić sobie z taką sytuacją, należy prócz oddziaływań skierowanych do mózgu „myślącego” wykonać pracę emocjonalną skierowaną w stronę „mózgu limbicznego”.

 

Autor: Bartosz Pietruszewski psycholog sportu

www.psychologsportu.info





Chcesz przeczytać cały artykuł?

pierwszy-trening-personalny-jak-go-ulatwic-swojemu-podopiecznemu

Pierwszy trening personalny - jak go ułatwić swojemu podopiecznemu?

Odpowiednie podejście trenera do indywidualnego spotkania z klientem to połowa sukcesu. Ważne jest stworzenie przyjaznej atmosfery i traktowanie klienta jak równego sobie. Niestety podopieczni bardzo często przychodzą na pierwszy trening personalny spięci i zestresowani. Co zrobić, by pierwsze zajęcia wypadły jak najlepiej? Zobacz, jakie to proste!

podstawy-suplementacji-w-pracy-trenera-personalnego

Podstawy suplementacji w pracy trenera personalnego

Stereotypowe podejście do treningu na siłowni i suplementacji odchodzi powoli w niepamięć. Nie wystarczy bowiem kreatyna, aminokwasy rozgałęzione i izolat czy hydrolizat białka serwatki, by efekty były widoczne na pstryknięcie palcem. Suplementacja wkracza na nieco inny poziom i trener personalny musi nadążyć za nowymi trendami. Dlaczego to takie ważne?

wzorce-ruchowe-i-pamiec-miesniowa-kompendium-dla-trenera

Wzorce ruchowe i pamięć mięśniowa - kompendium dla trenera

Coraz częściej zdarza się, że klienci indywidualni to głodni wiedzy i wyjątkowo świadomi adepci treningu siłowego. Padają pytanie nie tylko o optymalną długość faz ekscentrycznych i koncentrycznych, ale także o wlewy dożylne jako wsparcie treningowe czy pamięć mięśniową. Jak to jest z wzorcami ruchowymi, ile w tym prawdy i czy są jakiekolwiek wady takiego działania układu ruchu?

uslugi-komplementarne-czyli-jak-zwiekszyc-sprzedaz-trenera-personalnego

Usługi komplementarne, czyli jak zwiększyć sprzedaż trenera personalnego?

Wielu osobom wydaje się, że trener personalny pracuje w ramowych godzinach wynikających z grafiku zajęć z klientami. Okazuje się, że praca trenera to przede wszystkim planowanie, analizowanie i ciągła nauka, aby mieć zawsze aktualną wiedzę. Nie wszyscy trenerzy myślą o tym, jak w prosty sposób zwiększyć swoją ogólną sprzedaż - a wystarczy pomyśleć o dodatkowych usługach komplementarnych.