Rola badań krwi w sporcie | Jakie badania dla sportowca?

Rola badań krwi w sporcie | Jakie badania dla sportowca? Dodano: 2019.04.02

Badania krwi są cennym źródłem informacji na temat ogólnego stanu zdrowia sportowca. Szczególnie ważne są zarówno dla zawodowców, jak i amatorów. Czemu służą badania krwi w sporcie? Jak często należy je robić?

Dlaczego sportowcy powinni robić badania krwi?

Dzięki regularnym badaniom krwi u sportowców pojawia się możliwość obserwowania zmian wywołanych m.in. aktywnością fizyczną czy oceny oddziaływania wysiłku fizycznego na sportowca. Co więcej, dzięki wynikom badań krwi można kontrolować treningi i układać je w bardziej zindywidualizowany sposób, a także zapobiegać przetrenowaniu. Badania krwi dla sportowców są także drogą do osiągnięcia maksymalnej wydolności.

Zobacz też: Trening personalny dla wymagającego klienta

Badania krwi powinny być zlecane przez trenerów personalnych. Dzięki nim są oni w stanie zaplanować treningi w taki sposób, by sportowiec jak najskuteczniej osiągnął zamierzone efekty. Niekiedy zdarza się także, że dzięki takim badaniom wykrywane są choroby np. hormonalne. Informacje o stanie zdrowia sportowca pozwalają więc także na zapobieganie chorobom oraz leczenie tych już istniejących.

Jakie badania dla sportowca?
jakie badania krwi dla sportowca

Podstawowym badaniem krwi dla sportowca jest morfologia. Dzięki niej można jakościowo i ilościowo ocenić składniki krwi. Ważne jest zbadanie czerwonych krwinek i hemoglobiny – to one odpowiadają za dostarczanie tlenu w organizmie. Istotną kwestią są także białe krwinki. Ich funkcją jest utrzymywanie odporności przed szkodliwym działaniem wirusów i bakterii. Intensywny wysiłek fizyczny może powodować wzrost leukocytów – podobnie jak w przypadku infekcji czy stresu. U sportowców warto ocenić także gospodarowanie żelazem (poziom żelaza, ferrytyny, transferyny, TIBC). Niedobór hemoglobiny, czerwonych krwinek, minerałów i żelaza właśnie może oznaczać anemię.

Sportowcy powinni się także przebadać pod kątem ilości retikulocytów oraz poziomu kinazy kreatynowej i testosteronu w stosunku do kortyzolu. Kinaza kreatynowa pozwala ocenić obciążenie mięśni podczas wysiłku fizycznego. Testosteron natomiast odpowiada za pobudzanie i przyspieszanie syntezy aminokwasów (czyli wzrost mięśni), a także ich regenerację. Dzięki niemu można uzyskać prawidłową adaptację treningową. Bada się go w stosunku do kortyzolu (hormonu stresu), który powoduje procesy kataboliczne. Stosunek testosteronu do kortyzolu pozwala ocenić skuteczność treningu czy zmęczenie organizmu po ćwiczeniach fizycznych. Te informacje są przydatne podczas ustalania obciążeń treningowych.

Czytaj też: Kontrowersje odnośnie nauki o poprawianiu wydolności sportowca

Jak często sportowiec powinien robić badania krwi?

Wykonywanie badań krwi w dużej mierze zależy od m.in. uprawianej dyscypliny, stopnia zaawansowania treningowego, potrzeb sportowca czy jego możliwości. Przyjmuje się, że optymalną częstotliwością przeprowadzania badań krwi jest kilka razy w roku. Niektórzy jednak robią je częściej – np. raz w miesiącu.

Ważne jest, by wykonywać badania krwi w okresie przejściowym. Jest to czas na odpoczynek i regenerację organizmu (małe obciążenie treningiem). Dzięki temu sportowiec jest w „podstawowej” formie. Co więcej, porównanie późniejszych wyników będzie łatwiejsze. W prosty sposób zawodnik może osiągnąć „modelowy” stan. Najskuteczniejsze jest wykonywanie badań po każdym mezocyklu, czyli co 3-4 tygodnie (właśnie w czasie regeneracji). Mimo to, do standardowego obserwowania zdrowia sportowca mogą wystarczyć badania nawet 3-4 razy w roku. Powinny się odbywać: przed okresem przygotowawczym, 1-2 razy w trakcie tego okresu oraz po okresie startowym. Porównywanie wyników jest możliwe jedynie przy zachowaniu takich samych warunków u sportowca. Badania krwi powinno się więc robić na przykład po dwóch dniach lekkiego treningu w każdym okresie.






Chcesz przeczytać cały artykuł?

pierwsze-cv-trenera-personalnego-jak-je-napisac-by-zwrocic-uwage-rekruterow

Pierwsze CV trenera personalnego: jak je napisać, by zwrócić uwagę rekruterów?

Poszukiwania pracy to zawsze spore wyzwanie. Liczy się nie tylko nasza osobowość, wiedza fachowa i kompetencje miękkie, ale też odpowiednio skonstruowane dokumenty aplikacyjne. Podpowiadamy, jak powinno wyglądać CV trenera personalnego, aby zwróciło uwagę rekruterów. To wcale nie takie trudne!

pierwszy-trening-personalny-jak-go-ulatwic-swojemu-podopiecznemu

Pierwszy trening personalny - jak go ułatwić swojemu podopiecznemu?

Odpowiednie podejście trenera do indywidualnego spotkania z klientem to połowa sukcesu. Ważne jest stworzenie przyjaznej atmosfery i traktowanie klienta jak równego sobie. Niestety podopieczni bardzo często przychodzą na pierwszy trening personalny spięci i zestresowani. Co zrobić, by pierwsze zajęcia wypadły jak najlepiej? Zobacz, jakie to proste!

podstawy-suplementacji-w-pracy-trenera-personalnego

Podstawy suplementacji w pracy trenera personalnego

Stereotypowe podejście do treningu na siłowni i suplementacji odchodzi powoli w niepamięć. Nie wystarczy bowiem kreatyna, aminokwasy rozgałęzione i izolat czy hydrolizat białka serwatki, by efekty były widoczne na pstryknięcie palcem. Suplementacja wkracza na nieco inny poziom i trener personalny musi nadążyć za nowymi trendami. Dlaczego to takie ważne?

wzorce-ruchowe-i-pamiec-miesniowa-kompendium-dla-trenera

Wzorce ruchowe i pamięć mięśniowa - kompendium dla trenera

Coraz częściej zdarza się, że klienci indywidualni to głodni wiedzy i wyjątkowo świadomi adepci treningu siłowego. Padają pytanie nie tylko o optymalną długość faz ekscentrycznych i koncentrycznych, ale także o wlewy dożylne jako wsparcie treningowe czy pamięć mięśniową. Jak to jest z wzorcami ruchowymi, ile w tym prawdy i czy są jakiekolwiek wady takiego działania układu ruchu?