Poznaj swojego klienta, czyli wywiad wstępny trenera personalnego

Poznaj swojego klienta, czyli wywiad wstępny trenera personalnego Dodano: 2019.11.29

W pracy z człowiekiem liczą się konkretne działania, a jako trener personalny występujesz w roli eksperta. Zacznij współpracę z klientem od szczegółowego wywiadu, dzięki któremu poznasz potrzeby i oczekiwania klienta oraz dowiesz się, jakie są jego przyzwyczajenia i predyspozycje. Jak stworzyć ankietę wstępną i o co koniecznie zapytać?

Wstępny wywiad z klientem: zacznij od podstawowych informacji

Postawmy sprawę jasno już na samym początku. Nawet jeśli podchodzisz indywidualnie do każdego klienta, nie jesteś w stanie spamiętać wszystkich informacji. Dlatego wywiad wstępny ze swoim klientem zacznij od zebrania takich danych, jak imię i nazwisko, wiek oraz dane kontaktowe. Zapytaj też o wzrost i aktualną masę ciała mierzoną na czczo. Jeśli nie posiadasz profesjonalnej wagi do badania poziomu podskórnej tkanki tłuszczowej, w wywiadzie wstępnym możesz również poprosić klienta o zmierzenie obwodu pasa (na czczo na wysokości pępka). Za pomocą dostępnych w sieci tabel i wzorów łatwo określisz poziom tkanki tłuszczowej, który będzie punktem wyjściowym waszej współpracy. W tym miejscu określ też cel treningowy klienta oraz rodzaj wykonywanej pracy.

Czytaj też: Jak dogadać się z podopiecznym?

Stan zdrowia: II część ankiety wstępnej trenera personalnego

Po zebraniu podstawowych informacji o kliencie, przejdź do pytań na temat stanu zdrowia. Na początek nietolerancje pokarmowe stwierdzone przez lekarza specjalistę oraz przebyte i aktualne choroby np. astma, choroby tarczycy czy układu krwionośnego. W tej części wywiadu warto zrobić rozpoznania nt. przyjmowanych leków, częstotliwości wypróżniania i ewentualnych problemów gastrycznych, a także przyjmowanych środków przeciwbólowych. W sekcji dotyczącej stanu zdrowia należy zwrócić uwagę na tendencje do przeziębień oraz stosowanej antybiotykoterapii w minionych miesiącach. Jako trener personalny będziesz pracować również z kobietami. Warto zapytać o menstruację, m.in. regularność miesiączkowania, stosowaną antykoncepcję i planowaną ciążę. Podczas cyklu menstruacyjnego kobiety w organizmie dominują różne hormony i mogą mieć wpływ na aktualną kondycję klientki.

Nawyki i preferencje żywieniowe: wywiad wstępny cz. III
wywiad z klientem

Nie ma chyba nic gorszego jak bycie niewolnikiem własnej diety. W wywiadzie wstępnym z klientem zapytaj o to, kiedy w ciągu dnia ma największy apetyt, czy podjada między posiłkami i czy często sięga po słodycze. Warto zapytać o ewentualne spadki energii w ciągu dnia (np. po konkretnym posiłku) oraz jak często jada na mieście i w jakich miejscach. Ludzki organizm składa się w większości z wody, dlatego nie może tu zabraknąć pytania o ilość wypijanej wody, kawy i mocnej herbaty oraz spożywanie alkoholu. Kluczowe będzie też pytanie o palenie papierosów. Jako trener personalny musisz znać preferencje żywieniowe swojego klienta. Zapytaj przede wszystkim o to, czy lubi gotować i w jakich godzinach chce spożywać posiłki. Przedstaw klientowi listę produktów białkowych, węglowodanowych i tłuszczowych oraz warzyw i owoców i poproś o wskazanie tych, których nie chce mieć w swojej diecie i poproś o spisanie jadłospisu z ostatnich 3 dni. W ten sposób dowiesz się, jakie błędy w diecie popełnia klient i wyeliminujesz ewentualne niezgodności, ułatwiając swojemu podopiecznemu drogę do celu.

Zobacz: Czy warto zrobić kurs dietetyka?

Ostatnia część ankiety trenera: predyspozycje treningowe

Na koniec ustal z klientem szczegóły dotyczące aktywności fizycznej. Punktem wyjścia będzie informacja z I części ankiety wstępnej dot. aktualnie wykonywanej pracy - zależnie od tego, czy jest to praca za biurkiem, praca na stojąco lub intensywna praca w produkcji lub usługach specjalistycznych, zwiększy się zapotrzebowanie na energię w ciągu doby. Warto też dowiedzieć się, jaką formę treningu preferuje klient i ile razy w tygodniu chce się widywać na indywidualnych zajęciach. Po zebraniu wszystkich informacji przystąpisz do ułożenia diety i opracujesz plan treningowy na najbliższy czas. Jako trener personalny kompleksowo opiekujesz się klientem, dlatego postaraj się wykorzystać możliwie wszystkie informacje zebrane w wywiadzie wstępnym.

Zaloguj się lub załóż konto w naszym serwisie, by zyskać dostęp do gotowego kwestionariusza przed pierwszym treningiem personalnym.


Dowiedz się więcej: ANKIETY

Chcesz przeczytać cały artykuł?

skuteczna-sprzedaz-w-praktyce-jak-przekonac-klienta-do-treningu-personalnego

Skuteczna sprzedaż w praktyce. Jak przekonać klienta do treningu personalnego?

Jako trener personalny musisz niejednokrotnie wcielać się w różne role, aby biznes kręcił się jak najlepiej. Od sprzedawcy, przez marketing i obsługę reklamacji aż po drobną księgowość. Tymczasem w twojej pracy najważniejsza jest reklama i jak najskuteczniejsza sprzedaż. Jak przekonać klienta do treningu personalnego i maksymalizować własne zyski? Zobacz nasz poradnik - wystarczą 4 proste kroki!

jak-ukierunkowac-swoj-biznes-strategie-marketingowe-dla-trenerow-personalnych

Jak ukierunkować swój biznes? Strategie marketingowe dla trenerów personalnych

Samo posiadanie uprawnień to dobry początek. Niestety, to nadal za mało, aby skutecznie rozwijać własną markę trenera personalnego. Co więc robić, aby zaistnieć na rynku i konkurować z równymi sobie? Zobacz, jak ukierunkować swoją markę, stosując strategie marketingowe dla trenerów personalnych.

skuteczna-sprzedaz-wlasnych-uslug-narzedzia-w-pracy-trenera-personalnego

Skuteczna sprzedaż własnych usług - narzędzia w pracy trenera personalnego

Budowanie trwałych i długofalowych relacji z klientami to podstawa marketingu w pracy trenera personalnego. Niestety, stali klienci to tylko część twojego obrotu, a pozyskiwanie nowych kontaktów może realnie zmaksymalizować twoje wyniki. Jak jako trener personalny zostać skutecznym sprzedawcą własnych usług? Jakie techniki stosować, by osiągać najlepsze efekty?

profesjonalne-uslugi-w-trybie-zdalnym-czy-efektywny-trening-online-jest-mozliwy

Profesjonalne usługi w trybie zdalnym. Czy efektywny trening online jest możliwy?

Stan epidemii to wykluczenie z gospodarki rynkowej wielu sektorów przedsiębiorstw. Dotyczy to nie tylko handlu detalicznego, ale też gastronomii, placówek kulturalno-oświatowych czy profesjonalnych usług z sektora fitness i wellness. Trenerzy i instruktorzy stają na głowie, by przenieść swoją działalność w tryb pracy zdalnej i zachować źródła dochodu. Jak przeprowadzić efektywny trening online w czasie lockdown?