Najgorsze, co może spotkać trenera – kontuzja

Najgorsze, co może spotkać trenera – kontuzja Dodano: 2017.05.22

Trenerzy znają prawidłową technikę wykonywania ćwiczeń. Nieobce jest im również układanie odpowiednich planów treningowych. Te umiejętności nie stanowią jednak stuprocentowej ochrony przed kontuzjami czy urazami. Liczy się podejście – okresowe wyłączenie z wykonywania zawodu można potraktować jako pożyteczną lekcję. Jak trener może przekuć kontuzję w sukces?

Kontuzja trenera – jak to możliwe?

Trener jest przede wszystkim człowiekiem. Tak samo podatnym na działanie sił zewnętrznych, jak inni ćwiczący. Mimo doświadczenia w sporcie – często zdarzają się komplikacje losowe. Wystarczy nieprzespana noc, stres, napięcia czy problemy w pracy. Te czynniki mogą wpłynąć na dekoncentrację trenera podczas zajęć. Zdarza się również, że trenerzy nie poświęcają odpowiedniego czasu na regenerację organizmu. Mięśnie są więc dużo bardziej podatne na urazy i przeciążenia.

Przyczyną kontuzji może być przecenianie własnych możliwości – choć nie zdarza się to często wśród trenerów. Urazy mogą powstawać także wskutek upuszczenia ciężaru czy nadmiernych obciążeń treningowych. Jeśli chodzi o prawidłową technikę ćwiczeń – z nią wśród trenerów nie powinno być problemu. Niemniej, niekiedy jeden błędny ruch wywołany rozkojarzeniem może doprowadzić do urazu. Czasem winę ponosi również brak asekuracji podczas ćwiczeń. 

Kontuzja – czyli koniec z treningami

kontuzja trenera najgorsza rzecz w karierze

Część kontuzji czy urazów wymaga zmniejszenia częstotliwości i intensywności treningów. Te poważniejsze natomiast – całkowitego zaprzestania ćwiczeń. W przypadku trenera, musi on zrezygnować zarówno z własnej aktywności fizycznej, jak i z prowadzenia zajęć z klientami. Nic więc dziwnego, że zwykle pojawiają się negatywne emocje. Zaprzestanie ćwiczeń może wywołać spadki nastroju oraz stany depresyjne. Podczas wysiłku fizycznego wydzielają się endorfiny. To tak jakby organizm trenera został skazany na przymusowy odwyk od szczęścia. W wyniku takiego stanu może pojawić się uczucie gniewu, frustracji, złości czy zniechęcenia.

kontuzja

Jeśli kontuzja trenera jest poważna i wymaga rehabilitacji – mogą pojawić się obawy odnośnie dalszej kariery w sporcie. Wyłączenie z aktywności fizycznej powoduje bowiem utratę efektów treningowych. Mogą pojawić się spadki masy mięśniowej, formy i sprawności. Prostym wnioskiem jest więc to, że kontuzja w zawodzie trenera jest największą katastrofą. Czy aby na pewno?

Czytaj dalej: Bezpieczeństwo na siłowni

Instruktor po urazie – czyli zdobywanie doświadczenia

Nie da się zaprzeczyć, że większość problemów wynika z negatywnego podejścia do trudnych momentów. Tak dzieje się także w przypadku kontuzji wśród trenerów. Myślenie o zaprzestaniu ćwiczeń jak o najgorszej sytuacji nie jest przecież w stanie przyspieszyć powrotu do zdrowia. Okres rehabilitacji można potraktować jako pożyteczną lekcję. Trener zdobędzie nowe doświadczenie. Niestraszna mu będzie walka z urazem. Co więcej, zdobytą wiedzę może wykorzystać podczas treningów z klientami. Kontuzję można uznać także za wyzwanie wymagające szybkich i skutecznych działań. Motywatorem jest przecież powrót do zdrowia, a tym samym do wykonywania zawodu trenera.

Nikt nie jest idealny. Wychodząc z tego założenia, kontuzja jest możliwością do odkrycia własnych słabości. Dzięki niej trener zdobędzie większą wiedzę na temat własnego ciała. Zyskuje więc szansę na poprawę własnych wyników sportowych czy efektywniejszy rozwój w zawodzie.

Kontuzja trenera – przyspieszony kurs fizjoterapii

Zamiast skupiać się na urazie i wyłączeniu z treningów warto dobrze zagospodarować czas rehabilitacji. Zainteresowanie się własnym urazem i sposobem jego leczenia jest przydatnym doświadczeniem. Trener obserwując fizjoterapeutę lub rehabilitanta ma szansę na zgłębienie wiedzy medycznej. Cały okres wyłączenia z wykonywania zawodu nie musi więc iść na marne. Być może, właśnie dzięki kontuzji trener zdecyduje się na poszerzenie własnego CV o szkolenia lub kursy z tego zakresu.

Trenerze – oto techniki psychologiczne do walki z kontuzją

1. Cele krótkoterminowe. Niestety, wcześniejsze cele treningowe trzeba odłożyć na bok. W okresie rehabilitacji trener powinien skupić się na małych krokach. To właśnie one pozwolą mu na powrót do formy. Warto traktować prawidłowo wykonane ćwiczenia zalecone przez fizjoterapeutę jako małe sukcesy.

2. Cele długoterminowe. Choć trener nie może nad nimi pracować w trakcie kontuzji – nie może też o nich zapomnieć. Czas rehabilitacji to właśnie droga do ich osiągnięcia. Poddanie się w tym momencie nigdy nie umożliwi osiągnięcia celu.

3. Wsparcie. Nie warto tłumić w sobie zniechęcenia czy złości. Rozmowa o kontuzji z innymi trenerami, podopiecznymi, osobami po kontuzjach czy rodziną i bliskimi może być budująca. Obecność innych osób jest w stanie podtrzymać motywację trenera w dążeniu do odzyskania pełnej sprawności.

4. Cierpliwość. Zdarza się, że okres rehabilitacji po kontuzji trwa długo. Trener powinien pomyśleć jednak, że – podobnie jak na jego zajęciach – bardziej liczy się dokładność i skuteczność, a nie czas.

Kontuzja trenera nie musi być traktowana jako koniec jego kariery sportowej. Dzięki niej jest on w stanie się wiele nauczyć. Przede wszystkim – umocni ona jego wytrwałość i radzenie sobie z trudnymi sytuacjami. Proces rehabilitacji jest drogą do osiągnięcia sukcesu.



Chcesz przeczytać cały artykuł?

jakie-specjalizacje-warto-robic-dodatkowy-kurs-z-treningu-funkcjonalnego

Jakie specjalizacje warto robić? Dodatkowy kurs z treningu funkcjonalnego

Silny trend prozdrowotny coraz bardziej determinuje ofertę klubów fitness. Również trenerzy personalni powinni sprostać potrzebom i oczekiwaniom potencjalnych klientów. Obok trening prozdrowotnego świetnie działa także trening funkcjonalny. Czy warto robić dodatkowy kurs?

programowanie-treningu-silowego-czyli-jak-go-ulozyc-by-dawal-pozadane-efekty

Programowanie treningu siłowego, czyli jak go ułożyć, by dawał pożądane efekty?

Plan treningowy skrojony na miarę potrzeb twoich klientów to warunek konieczny do budowania własnej marki. Nic innego nie pozwoli ci tak rozwinąć skrzydeł, jak zadowoleni klienci, którzy osiągnęli swoje cele treningowe. Podpowiadamy, czym jest planowanie treningu siłowego i jak podejść do tematu, aby twoi podopieczni wychodzili z zajęć z uśmiechem na twarzy!

jak-zostac-pracownikiem-strzelnicy-kurs-instruktora-strzelectwa-w-pigulce

Jak zostać pracownikiem strzelnicy: kurs instruktora strzelectwa w pigułce

Doświadczenie w używaniu broni to jedno, ale instruktor strzelectwa to nie tylko osoba, która ma celne oko i potrafi dobrze posługiwać się bronią palną. To przede wszystkim mentor i pedagog, a więc osoba, która świetnie przekaże wiedzę innym i nauczy praktycznego posługiwania się bronią. Zobacz, gdzie i jak najlepiej zdobyć uprawnienia na kursie instruktora strzelectwa.

mobilnosc-i-stabilnosc-w-treningu-personalnym-jak-ugryzc-ten-delikatny-temat

Mobilność i stabilność w treningu personalnym - jak ugryźć ten delikatny temat?

Oprócz wspomagania przemieszczania się, nasz układ nerwowy ma za zadanie dopasowanie mięśni i kości do przyjmowania konkretnych ruchów odpowiadających m.in. za takie życiowe funkcje jak oddychanie czy odżywianie. Mobilność chroni ciało przed urazami, a stabilność pozwala na zarządzanie dynamiką tych ruchów. Jak wykorzystać je w treningu personalnym i jak doskonalić te dwie umiejętności?