Komunikacja w pracy trenera personalnego, czyli jak się dogadać z klientem?

Komunikacja w pracy trenera personalnego, czyli jak się dogadać z klientem? Dodano: 2019.11.29

Ludzka komunikacja składa się co do zasady ze składników niewerbalnych, parawerbalnych i webalnych. I choć na temat komunikacji napisano już naprawdę wiele, to osobiste mechanizmy wpływu nie są zdefiniowane i jeden komunikat trenera personalnego będzie postrzegany na różne sposoby przez różnych odbiorców. Jak więc gadać, żeby się dogadać i czy to musi być trudne?

Poznaj potrzeby klienta: podstawy komunikacji w pracy trenera

Nawiązanie pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem to połowa sukcesu. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz i decydują o nim ułamki sekund - to od ciebie zależy, jak potoczy się dalsza komunikacja. Również sama relacja z pomiędzy tobą a twoim rozmówcą może mieć duży wpływ na to, jak rozwinie się rozmowa. Po zainicjowanym kontakcie z klientem należy zbadać potrzeby, którymi kieruje się potencjalny podopieczny w swoich działaniach treningowych. Tylko jak gadać, żeby się dogadać i dopiąć swego? Sprawdzonymi sposobami, które zdecydowanie ułatwiają komunikację trenera z klientem, to ciągły kontakt wzrokowy i uśmiech, które sygnalizują 100% uwagi i tworzą przyjazną atmosferę. Podczas poznawania potrzeb twojego klienta pomocny może być zestaw pytań z tzw. wywiadu wstępnego - tutaj zbierzesz wszystkie dane niezbędne do współpracy.

Bądź ekspertem: płynny dialog i proponowanie rozwiązań

Sztuka komunikacji z klientem w pracy trenera personalnego to niemalże 70% podstawowych umiejętności fachowca. Nawet najbardziej rozbudowana wiedza z zakresu motoryki ciała, biomechaniki poszczególnych układów ruchu czy żywienia i suplementacji w rozmaitych dyscyplinach sportowych na nic się nie zda, jeśli osobie posiadającej tak wysokie kompetencje twarde zabraknie płynności w komunikacji. To właśnie umiejętność inicjowania i podtrzymywania płynnego dialogu powinna być opanowana do perfekcji. Pomocne będą dodatkowe pytania i przytakiwanie. Aktywnym słuchaniem łatwo zasygnalizujesz klientowi zainteresowanie tematami, które omawiacie, a pytania pomocnicze pozwolą wam na wspólne dojście do najlepszych rozwiązań. Dzięki temu obydwie strony będą mieć pewność, że współpraca przyniesie określone korzyści. Jak jeszcze prowadzić rozmowę z klientem, by obie strony były zadowolone?

Zobacz: Trening personalny dla wymagającego klienta

Mów jasno i przekonująco: klarowność komunikacji trenera
jak dogadać się z klientem

W komunikacji ze swoimi podopiecznymi warto pamiętać o podstawowej zasadzie kultury wypowiedzi. Chodzi oczywiście o dobór słownictwa do poziomu językowego odbiorcy. Inaczej będziesz rozmawiać z osobą, która chociażby swoją sylwetką prezentuje duże doświadczenie w treningu, a inaczej z klientem, który przychodzi na siłownię po raz pierwszy. Dlatego w pierwszych spotkaniach z danym klientem warto stosować metodę od ogółu do szczegółu. Tym zabiegiem zasygnalizujesz swojemu klientowi, że jesteś ekspertem i operujesz fachowymi pojęciami, ale jednocześnie pochylasz się nad swoim rozmówcą i szczegółowo wyjaśniasz mu wszystkie procesy, które zachodzą podczas treningu i poza nim. W swojej pracy stosuj jasne i przekonujące komunikaty. Nie bój się zapytać, czy dane ćwiczenie sprawia przyjemność lub czy dane produkty spożywcze wykorzystywane w obecnym planie żywieniowym są okej. Oferując kompleksową pomoc klientowi i jednocześnie samoistnie prosząc go o wiadomość zwrotną, zyskujesz na autentyczności.

Absolutna pewność siebie: na bank się dogadacie!

Nie da się ukryć, że w pracy trenera personalnego pewność siebie to absolutny must have spośród wszystkich kompetencji miękkich. Otwarta mowa ciała, uśmiech, obserwacja postępów i aktywne oferowanie pomocy to twój klucz do sukcesu. Stosując takie mechanizmy pracy mową ciała dajesz jasne komunikaty klientowi: zachęcasz do pracy i demonstrujesz swoją otwartość, jesteś przyjazny i gotowy do pomocy oraz posiadasz fachową wiedzę. Świadome stosowanie określonych schematów zachowania znacząco wpływa na sposób postrzegania ciebie jako fachowca oraz twojej własnej marki. Pracuj i rozmawiaj tak, by dogadać się z klientem - potem dogadasz się już ze wszystkimi.




Chcesz przeczytać cały artykuł?

zarobki-trenera-personalnego-2020-czy-i-jak-kreci-sie-ten-biznes

Zarobki trenera personalnego 2020. Czy i jak kręci się ten biznes?

Indywidualne podejście do klienta jest obecnie w cenie. Nie dotyczy to wyłącznie dostępu do usług i dóbr ogólnych - to przede wszystkim rynek usług profesjonalnych. Trener personalny za swoje indywidualne podejście i rozwiązanie problemów swoich podopiecznych może zarobić naprawdę dobre pieniądze. Tylko czy zawsze stawki są wysokie - od czego zależy uposażenie fachowca?

co-zrobic-gdy-klient-traci-zapal-zobacz-jak-zmotywowac-leniuszka-do-cwiczen

Co zrobić, gdy klient traci zapał? Zobacz, jak zmotywować leniuszka do ćwiczeń!

Często zdarza się, że w trakcie pracy nad wieloma projektami gubimy się w nawale obowiązków i tracimy motywację. Nie inaczej dzieje się w przypadku treningu personalnego - to również projekt, który musi być odpowiednio poprowadzony. Zobacz nasze wskazówki motywacyjne dla niezmotywowanych i sprawdź łatwe narzędzia, aby zmotywować leniuszka do dalszej pracy nad sobą!

klient-niezadowolony-z-treningu-jak-poradzic-sobie-z-porazka

Klient niezadowolony z treningu. Jak poradzić sobie z porażką?

Zmotywowani i podążający za twoimi wskazówkami klienci to niewątpliwie pozytywny aspekt w pracy trenera personalnego. To nie tylko wyznacznik wysokiego prestiżu i poziomu wiedzy fachowej trenera, ale też motywacja sama w sobie. Co zrobić, kiedy w grę wchodzi klient niezadowolony z treningu? Zobacz, jak poradzić sobie z porażką, jeśli usługa faktycznie nie była skrojona na miarę potrzeb.

kreowanie-wizerunku-trenera-krok-po-kroku-zobacz-jakie-to-proste

Kreowanie wizerunku trenera krok po kroku - zobacz, jakie to proste!

Niezależnie od twojego stażu w zawodzie trenera, musisz stale pracować nad tym, jak widzi cię odbiorca. Odpowiednie relacje z innymi oraz skupienie na celu i podążanie w jego kierunku na pewno będą pomocne. Zobacz, jak krok po kroku wygląda kreowanie wizerunku trenera. Wdrożenie tych małych kroków w życie pozwoli ci na zwiększenie autorytetu i zbudowanie mocnej marki własnej.