Komunikacja w pracy trenera personalnego, czyli jak się dogadać z klientem?

Komunikacja w pracy trenera personalnego, czyli jak się dogadać z klientem? Dodano: 2019.11.29

Ludzka komunikacja składa się co do zasady ze składników niewerbalnych, parawerbalnych i webalnych. I choć na temat komunikacji napisano już naprawdę wiele, to osobiste mechanizmy wpływu nie są zdefiniowane i jeden komunikat trenera personalnego będzie postrzegany na różne sposoby przez różnych odbiorców. Jak więc gadać, żeby się dogadać i czy to musi być trudne?

Poznaj potrzeby klienta: podstawy komunikacji w pracy trenera

Nawiązanie pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem to połowa sukcesu. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz i decydują o nim ułamki sekund - to od ciebie zależy, jak potoczy się dalsza komunikacja. Również sama relacja z pomiędzy tobą a twoim rozmówcą może mieć duży wpływ na to, jak rozwinie się rozmowa. Po zainicjowanym kontakcie z klientem należy zbadać potrzeby, którymi kieruje się potencjalny podopieczny w swoich działaniach treningowych. Tylko jak gadać, żeby się dogadać i dopiąć swego? Sprawdzonymi sposobami, które zdecydowanie ułatwiają komunikację trenera z klientem, to ciągły kontakt wzrokowy i uśmiech, które sygnalizują 100% uwagi i tworzą przyjazną atmosferę. Podczas poznawania potrzeb twojego klienta pomocny może być zestaw pytań z tzw. wywiadu wstępnego - tutaj zbierzesz wszystkie dane niezbędne do współpracy.

Bądź ekspertem: płynny dialog i proponowanie rozwiązań

Sztuka komunikacji z klientem w pracy trenera personalnego to niemalże 70% podstawowych umiejętności fachowca. Nawet najbardziej rozbudowana wiedza z zakresu motoryki ciała, biomechaniki poszczególnych układów ruchu czy żywienia i suplementacji w rozmaitych dyscyplinach sportowych na nic się nie zda, jeśli osobie posiadającej tak wysokie kompetencje twarde zabraknie płynności w komunikacji. To właśnie umiejętność inicjowania i podtrzymywania płynnego dialogu powinna być opanowana do perfekcji. Pomocne będą dodatkowe pytania i przytakiwanie. Aktywnym słuchaniem łatwo zasygnalizujesz klientowi zainteresowanie tematami, które omawiacie, a pytania pomocnicze pozwolą wam na wspólne dojście do najlepszych rozwiązań. Dzięki temu obydwie strony będą mieć pewność, że współpraca przyniesie określone korzyści. Jak jeszcze prowadzić rozmowę z klientem, by obie strony były zadowolone?

Zobacz: Trening personalny dla wymagającego klienta

Mów jasno i przekonująco: klarowność komunikacji trenera
jak dogadać się z klientem

W komunikacji ze swoimi podopiecznymi warto pamiętać o podstawowej zasadzie kultury wypowiedzi. Chodzi oczywiście o dobór słownictwa do poziomu językowego odbiorcy. Inaczej będziesz rozmawiać z osobą, która chociażby swoją sylwetką prezentuje duże doświadczenie w treningu, a inaczej z klientem, który przychodzi na siłownię po raz pierwszy. Dlatego w pierwszych spotkaniach z danym klientem warto stosować metodę od ogółu do szczegółu. Tym zabiegiem zasygnalizujesz swojemu klientowi, że jesteś ekspertem i operujesz fachowymi pojęciami, ale jednocześnie pochylasz się nad swoim rozmówcą i szczegółowo wyjaśniasz mu wszystkie procesy, które zachodzą podczas treningu i poza nim. W swojej pracy stosuj jasne i przekonujące komunikaty. Nie bój się zapytać, czy dane ćwiczenie sprawia przyjemność lub czy dane produkty spożywcze wykorzystywane w obecnym planie żywieniowym są okej. Oferując kompleksową pomoc klientowi i jednocześnie samoistnie prosząc go o wiadomość zwrotną, zyskujesz na autentyczności.

Absolutna pewność siebie: na bank się dogadacie!

Nie da się ukryć, że w pracy trenera personalnego pewność siebie to absolutny must have spośród wszystkich kompetencji miękkich. Otwarta mowa ciała, uśmiech, obserwacja postępów i aktywne oferowanie pomocy to twój klucz do sukcesu. Stosując takie mechanizmy pracy mową ciała dajesz jasne komunikaty klientowi: zachęcasz do pracy i demonstrujesz swoją otwartość, jesteś przyjazny i gotowy do pomocy oraz posiadasz fachową wiedzę. Świadome stosowanie określonych schematów zachowania znacząco wpływa na sposób postrzegania ciebie jako fachowca oraz twojej własnej marki. Pracuj i rozmawiaj tak, by dogadać się z klientem - potem dogadasz się już ze wszystkimi.




Chcesz przeczytać cały artykuł?

specjalizacja-medyczna-przyszlosc-dla-rozwoju-trenera-personalnego

Specjalizacja medyczna: przyszłość dla rozwoju trenera personalnego?

Kolejny rok w branży fitness prym wiedzie zorientowanie treningu na potrzeby zdrowotne i medyczny aspekt aktywności fizycznej. Między innymi z tego względu coraz więcej jest trenerów personalnych, którzy specjalizują się w treningu medycznym i prozdrowotnym. Jak zdobyć takie kwalifikacje?

jak-zmotywowac-klienta-na-silowni

Jak zmotywować klienta na siłowni?

Motywacja to element kluczowy do regularnego ćwiczenia, trzymania diety i osiągnięcia oczekiwanych rezultatów w stosunkowo krótkim czasie. Jak motywować siebie i klientów na siłowni?

jak-ocenic-nastawienie-klienta-do-cwiczen

Jak ocenić nastawienie klienta do ćwiczeń?

Nastawienie do ćwiczeń jest niezwykle ważne w przypadku dowolnego typu aktywności fizycznej. Jak pomóc klientowi się zmotywować i co w przypadku, gdy chce on porzucić regularne ćwiczenie?

czy-warto-trenowac-z-klientem-poza-silownia

Czy warto trenować z klientem poza siłownią?

Treningi na siłowni są obecnie bardzo popularne, jednak coraz częściej zdarza się, że trenerzy personalni postanawiają przeprowadzić je również na świeżym powietrzu. Który rodzaj aktywności fizycznej jest lepszy i jak wpływa on na efektywność ćwiczeń klienta?