Klient niezadowolony z treningu. Jak poradzić sobie z porażką?

Klient niezadowolony z treningu. Jak poradzić sobie z porażką? Dodano: 2020.05.19

Zmotywowani i podążający za twoimi wskazówkami klienci to niewątpliwie pozytywny aspekt w pracy trenera personalnego. To nie tylko wyznacznik wysokiego prestiżu i poziomu wiedzy fachowej trenera, ale też motywacja sama w sobie. Co zrobić, kiedy w grę wchodzi klient niezadowolony z treningu? Zobacz, jak poradzić sobie z porażką, jeśli usługa faktycznie nie była skrojona na miarę potrzeb.

Spróbuj zrozumieć problem: klient niezadowolony z treningu

Skargi i zażalenia to niewątpliwie ciemniejsza część pracy trenera personalnego. To dość specyficzne uczucie, kiedy otrzymujesz reklamację dotyczącą nieodpowiednio wykonanej usługi. Problematyka bezpośredniego kontaktu z klientem sprowadza się do wspólnego mianownika: emocje. Nigdy tak naprawdę nie wiesz, jakie jest nastawienie klienta, co właśnie przeżywa i co jeszcze przed nim. Klient niezadowolony z treningu, który otrzymał w ramach twojej usługi, to dla ciebie zasadniczo podarunek. Jeśli wiadomość dociera do ciebie, tak naprawdę powinieneś podziękować za zgłoszony problem. Sęk w tym, że do zgłoszenia skargi trzeba dużo odwagi i często przezwyciężenia samego siebie. Stąd też emocje i wybuchowe komunikaty. Często klienci mają przeświadczenie, że samo złożenie skargi nic nie da i będzie to tylko strata czasu. Zrób z tego korzyść dla obu stron!

Czytaj też: Jak dogadać się z klientem?

Klient niezadowolony z treningu: pozwól na pełne ujście emocji

Praca z klientem i bezpośredni kontakt z drugą osobą to zawsze spore ryzyko. Często górę biorą emocje, a komunikacja między wami wygląda jak erupcja Stromboli na Morzu Tyrreńskim. Model góry lodowej idealnie odzwierciedla to, co dzieje się z niezadowolonym klientem. Jest naładowany emocjami, które wynikają bezpośrednio z niewłaściwego doświadczenia. Wpływ na komunikację może mieć również sam nastrój oraz nastawienie i niespełnione oczekiwania. Dlatego tak ważna jest umiejętność łagodzenia negatywnych emocji i filtrowania komunikatów klientów. W sferze emocjonalnej klient niezadowolny z treningu będzie odczuwać żal, że to, co otrzymał, nijak ma się do pierwotnych oczekiwań. Wyłapanie rzeczowych informacji pozwoli ci przeprowadzić rozmówcę na właściwą stronę i zaproponować możliwie najlepsze rozwiązanie. Jak poradzić sobie z porażką klienta, by wspólnie wrócić na właściwe tory?

Nieudany trening i niezadowolny klient: zacznijcie jeszcze raz!
porażka trenera

W każdym postępowaniu reklamacyjnym konieczne jest spełnienie oczekiwań niezadowolonego klienta. Również w przypadku usług profesjonalnych warto rozważyć wszelkie dostępne formy rozwiązania sporu. Klient niezadowolony z treningu na pewno poczuje się lepiej, jeśli podejdziesz do jego problemu na poważnie i w 100% skupisz się na znalezieniu jak najlepszego rozwiązania. Dobrym pomysłem jest rozpoczęcie całego procesu od nowa. Umów się na spotkanie z klientem i przeprowadź raz jeszcze wywiad potrzebny do ustalenia potrzeb i celów. Jeśli plan treningowy przygotowany pod zamówienie z jakiegoś powodu się nie sprawdził, trzeba jeszcze raz ustalić priorytety. Być może chodzi tak naprawdę o wprowadzenie kosmetycznych zmian w rozpisce lub zmianę kilku ćwiczeń na inne, bardziej komfortowe lub po prostu łatwiejsze. Pamiętaj, aby cały czas traktować sprawę indywidualnie. Klient niezadowolony z treningu na pewno doceni to, że zależy ci na nim i jego potrzebach.

Zobacz też: Analiza składu ciała

Niezadowolony klient: przekrocz jego oczekiwania i daj coś od siebie!

Pochylenie się nad problemem klienta i właściwe zrozumienie sytuacji to klucz do wspólnego sukcesu. Gdy już osiągniecie porozumienie, a usługa zostanie w jakiś sposób naprawiona, warto pomyśleć o przekroczeniu oczekiwań klienta. W tym momencie warto zaproponować coś ekstra, maksymalnie dopasowanego do potrzeb. Jeśli wiesz, że twój klient na pewno wróci do dalszej współpracy, zaproponuj mu specjalny rabat na kolejne treningi. Możesz również włączyć w proces reklamacyjny fajny podarunek, którym wyrazisz wdzięczność za zaufanie. Mimo wszystko klient zostaje z tobą, nie ucieka do konkurencji - to drobny gest w wielkiej sprawie. W grę wchodzi przecież twoja reputacja i dobre imię marki.



Chcesz przeczytać cały artykuł?

kreowanie-wizerunku-trenera-krok-po-kroku-zobacz-jakie-to-proste

Kreowanie wizerunku trenera krok po kroku - zobacz, jakie to proste!

Niezależnie od twojego stażu w zawodzie trenera, musisz stale pracować nad tym, jak widzi cię odbiorca. Odpowiednie relacje z innymi oraz skupienie na celu i podążanie w jego kierunku na pewno będą pomocne. Zobacz, jak krok po kroku wygląda kreowanie wizerunku trenera. Wdrożenie tych małych kroków w życie pozwoli ci na zwiększenie autorytetu i zbudowanie mocnej marki własnej.

baza-wiedzy-na-dobry-start-najczesciej-zadawane-pytania-poczatkujacego-trenera

Baza wiedzy na dobry start. Najczęściej zadawane pytania początkującego trenera

Masz ukończony kurs na trenera personalnego i praktyki za sobą, ale wciąż nie wiesz, co dalej? Jest tak, że nawet najlepsze szkoły i uczelnie wyższe nie dają gotowych rozwiązań i jako początkujący trener jesteś zdany sam na siebie. Dotychczasowe doświadczenie w kontakcie z młodymi trenerami pozwoliło nam na utworzenie zbioru, który na pewno ci pomoże. Oto najczęściej zadawane pytania początkującego trenera.

sama-waga-to-nie-wszystko-na-czym-polega-analiza-skladu-ciala-i-jak-wyglada

Sama waga to nie wszystko! Na czym polega analiza składu ciała i jak wygląda?

Jako trener personalny dobrze wiesz, że samo obserwowanie wagi i kontrola masy ciała nie wystarczy w żadnym procesie treningowym. Kluczowym parametrem jest ilość tłuszczu w organizmie, a także masa kości i ogólne nawodnienie organizmu. Zobacz, czym jest analiza składu ciała, jak się do niej przygotować i jak poprawnie odczytywać wyniki.

czy-twoj-biznes-straci-na-pandemii-krotki-poradnik-dla-trenerow-personalnych

Czy twój biznes straci na pandemii? Krótki poradnik dla trenerów personalnych

Bieżąca sytuacja w kraju i na świecie nie wygląda najlepiej. Choroba wywołana nowym wirusem wciąż się rozwija, a droga do szczepionki jest daleka. Czy twój biznes straci na pandemii? Zobacz, jak łatwo przekuć kryzysową sytuację w prawdziwy sukces swojej trenerskiej działalności.