Jakie specjalizacje warto robić? Dodatkowy kurs z treningu funkcjonalnego

Jakie specjalizacje warto robić? Dodatkowy kurs z treningu funkcjonalnego Dodano: 2020.02.11

Silny trend prozdrowotny coraz bardziej determinuje ofertę klubów fitness. Również trenerzy personalni powinni sprostać potrzebom i oczekiwaniom potencjalnych klientów. Obok trening prozdrowotnego świetnie działa także trening funkcjonalny. Czy warto robić dodatkowy kurs?

Frequently fake news: najczęstsze mity o treningu funkcjonalnym

Z opinią na temat danej aktywności fizycznej jest jak z masą na biszkopt. Im dłużej ucierasz, tym jest bardziej jednolita, aż w końcu osiągnie równomierną, gładką konsystencję. Tak samo stało się z treningiem funkcjonalnym. Kiedy klienci z uporem maniaka chcieli wykonywać trening obwodowy, trenerzy personalni odpowiadali na ich potrzeby. Nazywając tę formę treningu funkcjonalną, powoływali się na wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za tzw. ruchy funkcjonalne. Wokół treningu funkcjonalnego powstało tak wiele mitów - niestety, nie jest ani treningiem obwodowym, ani nastawionym na wysoką intensywność. Nie wykorzystuje też specjalnego sprzętu, tj. dostępnego w wydzielonych klubowych strefach funkcjonalnych bosu, taśm TRX czy worków bułgarskich. Niesłusznie porównuje się też trening funkcjonalny z aktywnością wytrzymałościową, treningiem typu boot camp czy na niestabilnym podłożu (piłki, taśmy i inne). Czym w takim razie jest trening funkcjonalny i jak się do niego zabrać?

Zobacz też: Fizjoterapia dla trenera

Make your goals: cele treningu funkcjonalnego i założenia ćwiczeń

Aby zrozumieć istotę treningu funkcjonalnego, należy sięgnąć do jego rdzenia i zdefiniować podstawowe założenie tego typu aktywności. Ruchy funkcjonalne wykonywane podczas treningu mają za zadanie poprawić lub wzmocnić daną funkcję naszego ciała lub grupę powiązanych funkcji. Co więcej, poprawienie parametrów takich jak wytrzymałość, wydolność krążeniowo-oddechowa, koordynacja ruchowa czy szybkość i zwinność jest jedynie narzędziem, a nie celem samym w sobie. Z założenia tego typu parametry poprawia się w rehabilitacji sportowej, przygotowując zawodnika do osiągania coraz lepszych wyników. Dlatego właśnie trening funkcjonalny może do złudzenia przypominać zwykły trening nastawiony na siłę czy split kulturystyczny, bo wykonuje się tutaj te same złożone ćwiczenia wielostawowe. Wprowadzanie sprzętu ze strefy funkcjonalnej ma za zadanie urozmaicić aktywność, angażując mięśnie stabilizacji centralnej (tzw. core). Co ważne, trening obwodowy można wykorzystać podczas kształtowania ogólnej wytrzymałości siłowej, a jego intensywność nie musi być wcale wysoka.

Create your reality: profesjonalne kursy z treningu funkcjonalnego
trening funkcjonalny kurs

Zarówno początkujący trenerzy personalni, jak i ci z wieloletnim stażem, powinni regularnie poszerzać i porządkować swoją wiedzę fachową z zakresu treningu i anatomii czynnościowej. W ofercie profesjonalnych szkoleń dla trenerów i instruktorów dostępne są warsztaty z treningu funkcjonalnego. Taki dodatkowy kurs pozwoli trenerowi personalnemu zaproponować odpowiednie ćwiczenia dla konkretnego klienta i odpowiednio badać jego potrzeby. Na warsztatach omawiane są podstawowe wzorce ruchowe i tzw. deficyty motoryczne oraz metody ich eliminowania, a podczas planowania treningu funkcjonalnego można poznać podstawy treningu plyometrycznego i wykorzystywanie stabilizacji centralnej. Tylko czy taki dodatkowy kurs z treningu funkcjonalnego ma w ogóle sens?

What else: czy warto zrobić dodatkowy kurs z treningu funkcjonalnego?

W starciu z panującymi mitami i legendami dotyczącymi treningu funkcjonalnego, dodatkowy kurs dla trenerów personalnych na pewno jest dobrym rozwiązaniem. Przede wszystkim pozwoli uporządkować wiedzę i wdrażać w plany treningowe swoich podopiecznych fachowe i sprawdzone rozwiązania. Warsztaty z treningu funkcjonalnego organizowane podczas dodatkowych kursów to idealna okazja na omówienie wszystkich spornych kwestii dotyczących aktywności fizycznej, np. rozluźniania mięśniowo-powięziowego czy metod stabilizacji stawów. Rozległa tematyka zajęć to szansa na wprowadzenie nowych pojęć i metod pracy trenera personalnego, a także źródło inspiracji ćwiczeń we własnym treningu.

Czytaj: Trener personalny specjalizacja medyczna



Chcesz przeczytać cały artykuł?

klient-niezadowolony-z-treningu-jak-poradzic-sobie-z-porazka

Klient niezadowolony z treningu. Jak poradzić sobie z porażką?

Zmotywowani i podążający za twoimi wskazówkami klienci to niewątpliwie pozytywny aspekt w pracy trenera personalnego. To nie tylko wyznacznik wysokiego prestiżu i poziomu wiedzy fachowej trenera, ale też motywacja sama w sobie. Co zrobić, kiedy w grę wchodzi klient niezadowolony z treningu? Zobacz, jak poradzić sobie z porażką, jeśli usługa faktycznie nie była skrojona na miarę potrzeb.

kreowanie-wizerunku-trenera-krok-po-kroku-zobacz-jakie-to-proste

Kreowanie wizerunku trenera krok po kroku - zobacz, jakie to proste!

Niezależnie od twojego stażu w zawodzie trenera, musisz stale pracować nad tym, jak widzi cię odbiorca. Odpowiednie relacje z innymi oraz skupienie na celu i podążanie w jego kierunku na pewno będą pomocne. Zobacz, jak krok po kroku wygląda kreowanie wizerunku trenera. Wdrożenie tych małych kroków w życie pozwoli ci na zwiększenie autorytetu i zbudowanie mocnej marki własnej.

baza-wiedzy-na-dobry-start-najczesciej-zadawane-pytania-poczatkujacego-trenera

Baza wiedzy na dobry start. Najczęściej zadawane pytania początkującego trenera

Masz ukończony kurs na trenera personalnego i praktyki za sobą, ale wciąż nie wiesz, co dalej? Jest tak, że nawet najlepsze szkoły i uczelnie wyższe nie dają gotowych rozwiązań i jako początkujący trener jesteś zdany sam na siebie. Dotychczasowe doświadczenie w kontakcie z młodymi trenerami pozwoliło nam na utworzenie zbioru, który na pewno ci pomoże. Oto najczęściej zadawane pytania początkującego trenera.

sama-waga-to-nie-wszystko-na-czym-polega-analiza-skladu-ciala-i-jak-wyglada

Sama waga to nie wszystko! Na czym polega analiza składu ciała i jak wygląda?

Jako trener personalny dobrze wiesz, że samo obserwowanie wagi i kontrola masy ciała nie wystarczy w żadnym procesie treningowym. Kluczowym parametrem jest ilość tłuszczu w organizmie, a także masa kości i ogólne nawodnienie organizmu. Zobacz, czym jest analiza składu ciała, jak się do niej przygotować i jak poprawnie odczytywać wyniki.