Jakie cechy powinien mieć dobry trener sportowy?

Jakie cechy powinien mieć dobry trener sportowy? Dodano: 2016.10.17

Prowadzenie treningów nie kończy się jedynie na samych ćwiczeniach. Dobry trener sportowy powinien posiadać wiele dodatkowych cech m.in. odpowiednie wykształcenie czy szeroką wiedzę z zakresu sportu i treningów. Istotnym elementem trenera fitness są także cechy charakteru i umiejętności pozasportowe. Zobacz, czym charakteryzuje się idealny trener personalny.

Trener, który wzbudza zaufanie

dobry trener sportowy na siłowni personalny

Podczas zajęć ważne jest wytworzenie się więzi na linii klient-trener sportowy. Zaufanie jest kluczowym elementem każdego treningu zarówno grupowego jak indywidualnego. Klient przecież uzależnia swoje cele treningowe od jednej osoby – trenera sportowego. Może on wzbudzić zaufanie na wiele różnych sposobów. Dla jednych ważnym czynnikiem jest pierwszy kontakt. Trener sportowy powinien nienagannie się prezentować, płynnie wypowiadać i robić ogólne dobre wrażenie. Istotne jest przejawianie zasad przekazywanych podczas treningu poprzez własną postawę. Klienci nie będą w stanie zaufać trenerowi personalnemu, który wyglądem zaprzecza efektom treningu. Inni skupiają się także na zdjęciach lub filmikach publikowanych przez trenerów sportowych czy personalnych. Każda aktywność na przykład na portalach społecznościowych powinna przedstawiać trenera z jak najlepszej strony. Nie sprawdzą się w tym przypadku zdjęcia z imprez zakrapianych alkoholem.

Wiem, że nic nie wiem

Posiadanie wiedzy o własnej niewiedzy zostawmy Sokratesowi. Trener sportowy podczas zajęć nie może przyznać się do braków merytorycznych. Odnosi się to przede wszystkim do dziedziny, którą praktykuje. Poza podstawową wiedzą z właściwej sobie dyscypliny warto ukończyć specjalistyczne kursy. Pozwolą one na rozbudowanie swojego CV oraz przyciągnięcie większej liczby klientów. Dobrym wabikiem jest ukończenie studiów fizjoterapeutycznych, wychowania fizycznego czy dietetyki. Nie jest to element niezbędny, ponieważ na rynku można trafić na znaczną liczbę kursów z najróżniejszych dziedzin. Mimo to, wiedza poparta studiami wzbudza większe zaufanie wśród klientów niż ośmiogodzinny kurs.

Idealny trener sportowy powinien ukończyć co najmniej kurs pierwszej pomocy. Jest to także element budowania zaufania na linii klient-trener. Zwiększa się wtedy bezpieczeństwo podczas ćwiczeń oraz pewność siebie trenującego. Trenerzy personalni (sportowi także) mogą urozmaicić swoje zajęcia dzięki odbyciu kursu z m.in. dietetyki sportowej, masażu sportowego czy suplementacji. Dzięki takim umiejętnościom ich treningi staną się atrakcyjniejsze. Ponadto, ze względu na bardzo dużą konkurencję warto zadbać o element wyróżniający spośród rzeszy trenerów personalnych.

Dobry trener, to zaangażowany trener

Oto kolejny czynniki, który wpływa na budowę zaufania między trenerem sportowym a klientem. W zasadzie, całą współpracę można zredukować do tego jednego czynnika, choć zależy on od dużej liczby elementów. Dobry trener sportowy charakteryzuje się tym, że własnym życiem pokazuje swoje zaangażowanie. Sport powinien być jego pasją. Niewielu klientów chętnie pójdzie na treningi do osób, które nienawidzą swojej pracy. Zawód trenera sportowego (też personalnego) powinien ściśle łączyć się z jego życiem. Uprawianie sportu, dodatkowe aktywności fizyczne, aktywne pasje… te czynniki określają charakter idealnego trenera sportowego. Podobnie rzecz ma się ze sposobem odżywiania. Przede wszystkim trener zajmujący się rozpisywaniem planów żywieniowych (choć również ten bez takich uprawnień) nie może niezdrowo jeść. Klient w takim wypadku odczuwa coś na kształt hipokryzji. Tym samym nie jest w stanie zaufać radom trenera sportowego.

Prowadzenie aktywnego trybu życia jest bardzo dobrą reklamą dla trenerów sportowych. Ważne w tym kontekście jest to, że stanowi ono element obowiązkowy w zawodzie trenera. Można zatem prowadzić skuteczny marketing po prostu żyjąc w myśl własnych zasad.

Osobowość instruktora ma znaczenie

Wszyscy trenerzy sportowi czy trenerzy personalni bardzo się od siebie różnią. Trenerzy mogą być łagodni, mało rozmowni, gadatliwi, motywujący, krzyczący… To od klienta zależy, który z typów trenerów sportowych wybierze. Dopasowanie pod względem charakteru to kolejny czynnik budujący wzajemne zaufanie podczas treningu. Jest jednak zbiór cech, które są pożądane przez większość klientów. Należy do nich przede wszystkim punktualność i dotrzymywanie słowa. Treningi odbywają się o określonej porze, często wybranej właśnie przez klienta. Zdarza się, że odbywają się w ciągu dnia pomiędzy pracą czy innymi zajęciami. Klient dzięki temu czuje, że ma kontrolę nad własnym życiem. W momencie, gdy trener sportowy spóźnia się na zajęcia klienci czują, że tracą cenny czas. Nawet przedłużenie czasu ćwiczeń niewiele da – niektórzy muszą wracać do swoich zajęć. Takie zachowanie świadczy o braku profesjonalizmu trenera sportowego oraz nieszanowaniu czasu klienta.

Podobną funkcję pełni dotrzymywanie słowa przez trenera sportowego. Składanie obietnic dotyczących na przykład planu kolejnego treningu lub przygotowaniu materiałów na kolejne zajęcia nie może być rzucone na wiatr. Trener powinien zastanowić się nad następstwami wynikającymi z obiecania klientom określonej rzeczy/usługi. Ten element również wpływa na zaufanie do trenera sportowego.

Profesjonalizm w każdym calu

Osoby rozpoczynające treningi często potrzebują dodatkowej opieki ze względu na stan zdrowia. Jeśli nie ma przeciwwskazań do ćwiczeń np. podczas ciąży czy po przebytej kontuzji dobry trener powinien ocenić czy ma kwalifikacje do pracy z taką osobą. Jeśli tak, należy jej się szczególne traktowanie oraz dodatkowy nadzór. W tym przypadku pomocne są dodatkowe szkolenia bądź kursy m.in. z fizjoterapii. Często wystarczy również kontakt z innymi specjalistami z danej dziedziny. Najważniejsze jest właściwe podejście i dopasowanie treningu do możliwości i potrzeb klienta.

Podczas treningów trener powinien okazać zainteresowanie celami klienta. Mówienie o własnych osiągnięciach czy udanych sesjach treningowych nie jest mile widziane przez klientów. Oczywiście, jeśli jest ono w nadmiarze. Głównym tematem rozmów powinien być klient i jego postępy oraz wymagania. Trener sportowy powinien zorientować się czy klient przeszedł jakieś urazy lub kontuzje, czy ma problemy ze zdrowiem oraz co chce osiągnąć podczas zajęć.

Reklama dźwignią handlu również w branży fitness

Żaden trener sportowy nie jest w stanie zbudować własnej marki bez odpowiedniej reklamy. Ważne jest przede wszystkim reklamowanie się w internecie. W ostatnich czasach właśnie tam klienci najczęściej szukają trenerów sportowych czy sprawdzają opinie o nich. Dodatkowo same treningi są sposobem na budowanie własnej marki. Klienci często rozmawiają o zajęciach, na które chodzą i dzielą się obserwacjami. Dzięki temu poprzez „pocztę pantoflową” przenoszą się informacje o zaletach i wadach każdych zajęć. Dobrze postrzegani są trenerzy sportowi i personalni, którzy szanują swój czas oraz cenią własną pracę. Dobre i pozytywne podejście do klienta oraz własnych zajęć buduje najlepsze opinie wśród klientów. Przemyślane plany treningowe również mają duże znaczenie. Klienci lubią uporządkowane i przejrzyste zajęcia. Lubią także widzieć, że ich ćwiczenia mają sens i dają wymierne efekty.

Trener sportowy jest sam w sobie własną reklamą. Warto zadbać o to, by robić dobre wrażenie na klientach, zbierać same pozytywne opinie i rozwijać własne umiejętności.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

jakie-specjalizacje-warto-robic-dodatkowy-kurs-z-treningu-funkcjonalnego

Jakie specjalizacje warto robić? Dodatkowy kurs z treningu funkcjonalnego

Silny trend prozdrowotny coraz bardziej determinuje ofertę klubów fitness. Również trenerzy personalni powinni sprostać potrzebom i oczekiwaniom potencjalnych klientów. Obok trening prozdrowotnego świetnie działa także trening funkcjonalny. Czy warto robić dodatkowy kurs?

programowanie-treningu-silowego-czyli-jak-go-ulozyc-by-dawal-pozadane-efekty

Programowanie treningu siłowego, czyli jak go ułożyć, by dawał pożądane efekty?

Plan treningowy skrojony na miarę potrzeb twoich klientów to warunek konieczny do budowania własnej marki. Nic innego nie pozwoli ci tak rozwinąć skrzydeł, jak zadowoleni klienci, którzy osiągnęli swoje cele treningowe. Podpowiadamy, czym jest planowanie treningu siłowego i jak podejść do tematu, aby twoi podopieczni wychodzili z zajęć z uśmiechem na twarzy!

jak-zostac-pracownikiem-strzelnicy-kurs-instruktora-strzelectwa-w-pigulce

Jak zostać pracownikiem strzelnicy: kurs instruktora strzelectwa w pigułce

Doświadczenie w używaniu broni to jedno, ale instruktor strzelectwa to nie tylko osoba, która ma celne oko i potrafi dobrze posługiwać się bronią palną. To przede wszystkim mentor i pedagog, a więc osoba, która świetnie przekaże wiedzę innym i nauczy praktycznego posługiwania się bronią. Zobacz, gdzie i jak najlepiej zdobyć uprawnienia na kursie instruktora strzelectwa.

mobilnosc-i-stabilnosc-w-treningu-personalnym-jak-ugryzc-ten-delikatny-temat

Mobilność i stabilność w treningu personalnym - jak ugryźć ten delikatny temat?

Oprócz wspomagania przemieszczania się, nasz układ nerwowy ma za zadanie dopasowanie mięśni i kości do przyjmowania konkretnych ruchów odpowiadających m.in. za takie życiowe funkcje jak oddychanie czy odżywianie. Mobilność chroni ciało przed urazami, a stabilność pozwala na zarządzanie dynamiką tych ruchów. Jak wykorzystać je w treningu personalnym i jak doskonalić te dwie umiejętności?