Czy trener personalny powinien znać anatomię?

Czy trener personalny powinien znać anatomię? Dodano: 2017.05.05

Znajomość anatomii mięśni należy do wielu wymagań, które powinien spełnić dobry trener personalny. Jakie znaczenie mają jednak podstawy fizjonomii w treningach personalnych? Do czego mogą się one przydać prowadzącemu zajęcia? Zobacz, jak wygląda nauka anatomii dla trenerów personalnych.

Trener-student – dlaczego powinien opanować anatomię?

Nauka profesjonalnego trenera personalnego nie kończy się na znajomości zasad prowadzenia treningu. Doskonały trener powinien zapoznać się z trzema innymi dziedzinami. Mianowicie dietetyką, psychologią i właśnie fizjoterapią. Dlaczego? Dwie pierwsze dyscypliny są raczej łatwe do odszyfrowania. Problem pojawia się w przypadku fizjoterapii. Na treningi personalne zapisują się osoby o najróżniejszych przypadłościach. Ważne jest więc wzięcie pod uwagę problemów zdrowotnych klienta w trakcie układania planu treningowego. Większość z dolegliwości nie będzie oczywiście bardzo poważna. Takie osoby raczej zgłoszą się najpierw do fizjoterapeuty bądź lekarza. Niemniej, wyjątki się zdarzają. Na treningach personalnych zwykle można spotkać klientów zmagających się z wadami postawy, przepukliną, bólami pleców czy przebytymi kontuzjami. Znajomość anatomii ludzkiego ciała przez trenera personalnego jest kluczowa w takich przypadkach.

Warsztat lekarski trenera personalnego

Lwia część dolegliwości klientów dotyczy zaburzeń w zakresie aparatu ruchu. Tym samym dla trenera personalnego powinno być ważne opanowanie anatomii mięśni i układu kostno-stawowego oraz podstaw funkcjonowania organizmu. Taka wiedza może się przydać na przykład, gdy klient zmaga się z nieuświadomioną chorobą. Dalsze treningi mogą być niewskazane, a trener powinien wiedzieć, w którym momencie stają się one niebezpieczne dla zdrowia klienta. Takiej sytuacji może zapobiec szczegółowy wywiad o stanie zdrowia na pierwszym treningu personalnym.

Duże znaczenie ma więc opanowanie podstawowych informacji z zakresu chorób układów krążenia, oddechowego, hormonalnego oraz nerwowego.

Trening mentalny trenera – anatomia mięśni

Opanowanie podstaw anatomii ma ogromne znaczenie na treningach personalnych – to już wiemy. Co jednak powinien wiedzieć? Przede wszystkim zasady funkcjonowania aparatu ruchu. Ważna jest zdolność określenia, jakie partie mięśniowe, stawy i płaszczyzny ruchu są uruchamiane w trakcie wykonywania poszczególnych ćwiczeń. Te informacje pozwalają bowiem na prawidłowe i bezpieczne układanie planów treningowych.

Podczas ustalania metod treningowym należy również wziąć pod uwagę fizjologię wysiłku fizycznego czy biomechanikę sportu. Trudne jest bowiem określenie liczby serii czy powtórzeń bez znajomości mechanizmów funkcjonowania organizmu człowieka.

Anatomia mięśni przydatna także w masażu

Obecna branża fitness jest naprawdę wymagająca jeśli chodzi o umiejętności trenerów personalnych. Samo prowadzenie treningów może nie być wystarczającą zachętą do skorzystania z usług konkretnego trenera. Jest na to rada – dodatkowe szkolenia oraz kursy dla trenerów i instruktorów. Dzięki nim poszerzają się nie tylko usługi trenera, lecz także jego wiedza i umiejętności. Taką rolę odgrywa również podstawowa znajomość anatomii mięśni oraz ich funkcjonowania. Zarys fizjologii człowieka pozwala bowiem na bardziej świadome prowadzenie zarówno treningów personalnych, jak i dodatkowych masaży sportowych. Jedynie opanowanie budowy poszczególnych mięśni oraz wiedza na temat ich pracy w trakcie danego ćwiczenia pozwalają na wybranie odpowiedniej techniki masażu. Co więcej, jeśli masaż ma na celu zniwelowanie jakiegoś problemu – bez opanowania anatomii mięśni się nie obędzie.

Trenerze personalny – czas na naukę anatomii!

Prowadzenie treningów personalnych nieodłącznie wiąże się z odpowiedzialnością za zdrowie klienta. Bezpieczny trening powinien więc opierać się na znajomości mechanizmów funkcjonowania organizmu. Dlaczego? Ludzkie ciało bowiem daje nam nie tylko wiele możliwości, lecz także nakłada pewne ograniczenia.

Na rynku fitness jest dostępne wiele kursów z zakresu anatomii i fizjologii człowieka. Trener personalny może na nich opanować m.in. typy budowy ciała, funkcjonowanie układu mięśniowego, podziały i rodzaje mięśni, fizjologię pracy mięśni i skurczów mięśniowych czy rodzaje włókien mięśniowych.

Więc? Nie czekaj i stań się ekspertem od ludzkiego ciała!



Chcesz przeczytać cały artykuł?

jakie-specjalizacje-warto-robic-dodatkowy-kurs-z-treningu-funkcjonalnego

Jakie specjalizacje warto robić? Dodatkowy kurs z treningu funkcjonalnego

Silny trend prozdrowotny coraz bardziej determinuje ofertę klubów fitness. Również trenerzy personalni powinni sprostać potrzebom i oczekiwaniom potencjalnych klientów. Obok trening prozdrowotnego świetnie działa także trening funkcjonalny. Czy warto robić dodatkowy kurs?

programowanie-treningu-silowego-czyli-jak-go-ulozyc-by-dawal-pozadane-efekty

Programowanie treningu siłowego, czyli jak go ułożyć, by dawał pożądane efekty?

Plan treningowy skrojony na miarę potrzeb twoich klientów to warunek konieczny do budowania własnej marki. Nic innego nie pozwoli ci tak rozwinąć skrzydeł, jak zadowoleni klienci, którzy osiągnęli swoje cele treningowe. Podpowiadamy, czym jest planowanie treningu siłowego i jak podejść do tematu, aby twoi podopieczni wychodzili z zajęć z uśmiechem na twarzy!

jak-zostac-pracownikiem-strzelnicy-kurs-instruktora-strzelectwa-w-pigulce

Jak zostać pracownikiem strzelnicy: kurs instruktora strzelectwa w pigułce

Doświadczenie w używaniu broni to jedno, ale instruktor strzelectwa to nie tylko osoba, która ma celne oko i potrafi dobrze posługiwać się bronią palną. To przede wszystkim mentor i pedagog, a więc osoba, która świetnie przekaże wiedzę innym i nauczy praktycznego posługiwania się bronią. Zobacz, gdzie i jak najlepiej zdobyć uprawnienia na kursie instruktora strzelectwa.

mobilnosc-i-stabilnosc-w-treningu-personalnym-jak-ugryzc-ten-delikatny-temat

Mobilność i stabilność w treningu personalnym - jak ugryźć ten delikatny temat?

Oprócz wspomagania przemieszczania się, nasz układ nerwowy ma za zadanie dopasowanie mięśni i kości do przyjmowania konkretnych ruchów odpowiadających m.in. za takie życiowe funkcje jak oddychanie czy odżywianie. Mobilność chroni ciało przed urazami, a stabilność pozwala na zarządzanie dynamiką tych ruchów. Jak wykorzystać je w treningu personalnym i jak doskonalić te dwie umiejętności?