Cele treningowe twojego podopiecznego: ustalaj je metodą SMART!

Cele treningowe twojego podopiecznego: ustalaj je metodą SMART! Dodano: 2019.12.27

Sposób na określanie celów treningowych jest całe mnóstwo, ale żaden nie wydaje się w pełni skuteczny. Nasz podopieczny powinien mieć jasny przekaz, co i jak zrobić, by cel treningowy został osiągnięty. Dobrą metodą ustalania celów jest zaczerpnięta wprost z zarządzania metoda SMART. Jak ją wykorzystać w pracy trenera personalnego?

Skonkretyzowane i mierzalne: jak ustalać cele treningowe z podopiecznym

Angielski SMART to ustalanie celów w 5 krokach. Podstawowym kryterium jest skonkretyzowanie, co mamy osiągnąć oraz w jaki sposób będziemy mierzyć postęp w treningu. Jako trener personalny wiesz doskonale, że ludzkie możliwości są nieograniczone. Ważne jest jednak precyzyjne określenie celu - twój podopieczny musi wiedzieć, w jaki sposób wznieść się na wyżyny własnych możliwości. Często klienci na stawiają sobie za cel poprawę kondycji czy lepszy wygląd sylwetki. Taki cel nie jest w żaden sposób konkretny i precyzyjny. Dlatego należy dookreślić razem z podopiecznym, w jaki sposób ma się ta kondycja poprawić i jak finalnie ma wyglądać jego sylwetka. Kluczowe będzie tutaj określenie sposobów mierzenia progresji w drodze do celu treningowego. Przyjmijcie wspólnie narzędzia badawcze jak np. tabele pomiarowe. Precyzyjne zdefiniowanie celu - jak np. zrzucenie 5 kg w przeciągu 3 miesięcy - pozwoli na wyznaczenie punktów kontrolnych i regularne kontrolowanie postępów.

Czytaj: Jak analizować potrzeby klienta na treningu?

Istotne i realne do wykonania: cele treningowe twojego klienta

Ustalanie celów treningowych podopiecznych należy kontrolować ich pobudkami motywacyjnymi. Te ogólne cele muszą być w jakiś sposób istotne dla klienta i jednocześnie realne do wykonania. Dlatego warto dopytywać, dlaczego nasz podopieczny chce osiągnąć ten cel. Odpowiedź na to pytanie będzie podyktowana wewnętrzną motywacją i pozwoli to nam na doprecyzowanie, czy osiągnięcie treningowego celu twojego klienta jest realne do wykonania. To bardzo dobre podejście, gdy twój podopieczny mierzy wysoko i chce zrzucić swoje 5 kg w ciągu maksymalnie miesiąca. Niestety, taki cel może być mało realny do wykonania w granicach utrzymania zdrowia, dlatego od razu poinformuj swojego klienta, że osiągnięcie wyznaczonego celu jest bardziej złożonym procesem i musi być rozciągnięte w czasie.

Cel treningowe twojego podopiecznego: realizacja w konkretnym czasie
ustalanie celu ćwiczeń z klientem

Na koniec ustalania celów treningowych metodą SMART należy przyjąć konkretny termin realizacji całego przedsięwzięcia. Sam dobrze wiesz, jak bardzo mobilizująca jest presja czasu, a im większy cel treningowy, tym lepiej podzielić go na kamienie milowe, w których wspólnie będziecie kontrolować bieżące postępy. Pamiętaj, że samo określenie czasu na realizację celu treningowego twojego podopiecznego musi ściśle korelować z realnością wykonania. Cały proces ustalania celów treningowych metodą SMART jest kompleksowy i wszystkie kolejne elementy są ze sobą mocno powiązane. Deadline to takie dopięcie całości - to swoista klamra czy kropka nad “i”, dzięki którym cel treningowy jest określony precyzyjnie i obie strony doskonale wiedzą, jak i nad czym pracować.

Cele treningowe metodą SMART: przykłady dla twoich podopiecznych

Jeśli twój podopieczny wyznacza swój cel treningowy dosyć ogólnie, pamiętaj, by zadawać dodatkowe pytania. Odpowiedzi na nie jasno określą, co trzeba zrobić i na jakich etapach to zmierzyć, aby osiągnąć założony cel. Ogólne cele “poprawa kondycji” i “lepszy wygląd sylwetki” po przejściu przez filtry SMART mogą brzmieć np. tak:

- chcę schudnąć 5 kg, za 3 miesiące jest wesele mojej siostry, na którym występuję w roli świadkowej, chciałabym wyglądać i czuć się dobrze, a osiągnę to, mieszcząc się w sukienkę w roz. S lub M.

- marzy mi się atletyczna sylwetka, latem jadę na obóz sportowy, chciałbym mieć ok. 7 cm więcej w obwodzie klatki i 2-3 cm większy obwód ramienia, muszę też zredukować poziom tkanki tłuszczowej do ok. 12%.

Występując w roli fachowca, pamiętaj, aby stosować z klientami cele treningowe SMART. To bardzo ułatwi wam współpracę i pozwoli zachować maksimum motywacji.



Chcesz przeczytać cały artykuł?

klient-niezadowolony-z-treningu-jak-poradzic-sobie-z-porazka

Klient niezadowolony z treningu. Jak poradzić sobie z porażką?

Zmotywowani i podążający za twoimi wskazówkami klienci to niewątpliwie pozytywny aspekt w pracy trenera personalnego. To nie tylko wyznacznik wysokiego prestiżu i poziomu wiedzy fachowej trenera, ale też motywacja sama w sobie. Co zrobić, kiedy w grę wchodzi klient niezadowolony z treningu? Zobacz, jak poradzić sobie z porażką, jeśli usługa faktycznie nie była skrojona na miarę potrzeb.

kreowanie-wizerunku-trenera-krok-po-kroku-zobacz-jakie-to-proste

Kreowanie wizerunku trenera krok po kroku - zobacz, jakie to proste!

Niezależnie od twojego stażu w zawodzie trenera, musisz stale pracować nad tym, jak widzi cię odbiorca. Odpowiednie relacje z innymi oraz skupienie na celu i podążanie w jego kierunku na pewno będą pomocne. Zobacz, jak krok po kroku wygląda kreowanie wizerunku trenera. Wdrożenie tych małych kroków w życie pozwoli ci na zwiększenie autorytetu i zbudowanie mocnej marki własnej.

baza-wiedzy-na-dobry-start-najczesciej-zadawane-pytania-poczatkujacego-trenera

Baza wiedzy na dobry start. Najczęściej zadawane pytania początkującego trenera

Masz ukończony kurs na trenera personalnego i praktyki za sobą, ale wciąż nie wiesz, co dalej? Jest tak, że nawet najlepsze szkoły i uczelnie wyższe nie dają gotowych rozwiązań i jako początkujący trener jesteś zdany sam na siebie. Dotychczasowe doświadczenie w kontakcie z młodymi trenerami pozwoliło nam na utworzenie zbioru, który na pewno ci pomoże. Oto najczęściej zadawane pytania początkującego trenera.

sama-waga-to-nie-wszystko-na-czym-polega-analiza-skladu-ciala-i-jak-wyglada

Sama waga to nie wszystko! Na czym polega analiza składu ciała i jak wygląda?

Jako trener personalny dobrze wiesz, że samo obserwowanie wagi i kontrola masy ciała nie wystarczy w żadnym procesie treningowym. Kluczowym parametrem jest ilość tłuszczu w organizmie, a także masa kości i ogólne nawodnienie organizmu. Zobacz, czym jest analiza składu ciała, jak się do niej przygotować i jak poprawnie odczytywać wyniki.