8 niewerbalnych sygnałów które pomogą w budowaniu zaufania klientów

8 niewerbalnych sygnałów które pomogą w budowaniu zaufania klientów Dodano: 2016.06.22

Komunikacja jest bardzo istotna w pracy każdego trenera, instruktora fitness i fizjoterapeuty. Komunikacja to głównie informacje i sygnały których się nie mówi. Zobacz jak używać mowy ciała podczas treningów personalnych. Dzięki tym informacjom wyczyścisz swoje gesty, postawy i zachowania by skuteczniej zarabiać na treningach.

Zaufanie do trenera

By odnieść sukces jako trener, należy ciągle się doskonalić. Nie tylko pod kontem fizycznym, ale również w umiejętnościach miękkich jak komunikacja. Skuteczna komunikacja z klientem bardzo ułatwia sprzedaż treningów i budowanie trwałych relacji biznesowych.

Trener musi umieć odnaleźć się w kilku rolach:

- eksperta od treningów,

- specjalisty od odżywiania,

- nauczyciela,

- opiekuna,

- sprzedawcy.

Kariera trenera personalnego to sporo wysiłku który wykonany właściwie daje bardzo ciekawą, przynoszącą dużo satysfakcji oraz dochodową pracę.

Co zrobić by odnieść sukces jako trener?

Zakładam, że masz doświadczenie w prowadzeniu treningów, opanowałeś technikę wykonywania różnorodnych ćwiczeń. Znasz się na dietetyce i odżywianiu. Teraz pora, by nauczyć się odpowiedniej komunikacji z klientem na treningu.

Czyli mieć zawsze udany trening personalny. To właśnie udany trening jest podstawą pracy trenera. Jeżeli w ciągu miesiąca udanych treningów miałeś więcej niż 60% to jest dobrze. Ale uwaga trening jest udany nie wtedy kiedy podobał się trenerowi. Tylko wtedy gdy to klient był zadowolony z treningu personalnego, a podopieczny będzie zadowolony wtedy, kiedy będzie miał zaufanie do trenera.

Czytaj dalej: Jak zostać znanym trenerem?

Jak ulepszyć swój trening personalny

Popraw swój wizerunek trenera stosując te 8 niewerbalnych sygnałów na treningu:

 

1. Regularnie nawiązuj kontakt wzrokowy

Niektórzy trenerzy mają problem z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego. Może to wynikać z osobowości, braku pewności siebie lub nieświadomości mowy ciała. Jednak umiejętność nawiązywania kontaktu wzrokowego jest kluczowa w zawodzie trenera. Dodatkowo są pewne kluczowe momenty kiedy kontakt wzrokowy jest bardzo pomocny. Takimi momentami, kiedy należy patrzeć prosto w oczy są: powitanie klienta i pierwsze chwile spotkania. Moment kiedy przystępujesz do objaśniania ćwiczeń lub planu treningu. Moment kiedy chcesz wyjaśnić coś dodatkowo klientowi. Na koniec, kontakt wzrokowy jest obowiązkowy przy ustalaniu daty kolejnego treningu i pożegnaniu.

 

2. Nie tylko komunikaty głosowe, zaangażuj się w trening.

Jak tylko wytłumaczysz całe ćwiczenie i udowodnisz dlaczego jest ono idealne dla klienta nie oczekuj, że od razu zrozumie. Zobacz jak klient wykonuje ćwiczenie. Pokaż mu jeszcze raz. Bądź czujny na sygnały mówiące, że klient nie jest przekonany do ćwiczenia lub wykonuje je niepoprawnie. Tutaj trzeba wykazać się obserwacją.

Ludzie uczą się na wiele różnych sposobów i w różnym tempie. To, że jedna osoba opanuje poprawne wykonanie przysiadu w 2 minuty nie oznacza, że komuś nie może zająć to aż miesiąc.

Jedne osoby muszą usłyszeć od ciebie wskazówki, inni je zobaczyć. Stosuj obie metody, tłumacz ćwiczenia i pokazuj, pokazuj w trakcie tłumaczenia, niech klient wykonuje i znowu tłumacz. Oczywiście niewskazane jest stosowanie jednego schematu nauczania techniki wykonywania ćwiczeń w jeden utarty sposób dla każdego klienta. Być elastycznym i starać się dostosować do klienta powinno być priorytetem.

 

3. Nie patrz na rzeczy pod jednym kontem

Kiedy klient uczy się nowego ruchu lub ćwiczenia należy go obserwować. Dobrze jeżeli obserwacja ćwiczeń będzie się odbywała pod wieloma kontami. Wtedy lepiej jest wychwycić błędy w ćwiczeniach, złe ustawienie rąk, nóg, nieprawidłową pracę stawów. Dodatkowo klient widzi, że sprawdzasz go pod kilkoma kątami i wie, że angażujesz się w trening.

 

4. Ćwicz z klientem tam gdzie chce

Klient chce trening personalny w parku, na plaży, nad jeziorem? To nie powinien być żaden problem, dostosuj swój grafik tak, by było to możliwe. Szczególnie bardziej zamożni klienci lubią trenować w nietypowych miejscach lub brać udział w zawodach sportowych. Klient potrzebuje Twojej pomocy podczas ultra maratonu, triathlonu, biegów przełajowych? Pomóż mu, takie nietypowe zlecenie wyceń oddzielnie od regularnych treningów personalnych i ustal warunki współpracy. Bycie elastycznym bardzo pomaga w karierze trenera.

Czytaj także: Jak zorganizować swoją pracę jako trener?

5. Używaj gestów podczas treningów

Ręce pomagają w przekazaniu treści komunikatu ustnego. Zaobserwuj mowę ciała i gesty osób profesjonalnie występujących publicznie. Zobacz jakich gestów używają. Tak samo kiedy Ty z kimś rozmawiasz, zobacz jakie gesty wykonuje Twój rozmówca. Naucz się częściej używać pozytywnych gestów, posługuj się też pracą rąk podczas tłumaczenia ćwiczeń i pojęć.

Uwaga!

Kwestia dotykania klienta jest bardzo wrażliwa. Każdy ma własne preferencje względem kontaktu fizycznego jak dotykanie, klepanie po plecach, dotykanie rąk i nóg. Zapytaj swojego klienta czy możesz go dotykać podczas treningu np. po to by coś pokazać, wytłumaczyć.

 

6. Nie siadaj podczas treningu

 

O ile nie jesteś największą gwiazdą w swojej dyscyplinie sportu, największym możliwym autorytetem, to unikaj siadania podczas gdy twój klient ćwiczy. W ten sposób okazujesz szacunek do klienta i swoje zaangażowanie w trening. Najlepiej jest stosować postawę stojącą, ewentualnie przykucnięcie.

 

7. Unikaj używania telefonu

Telefon w ręce jest coraz mocniejszym nawykiem. Czasem można robić to nieświadomie, bezwiednie. Pamiętaj, by podczas treningu unikać używania telefonu. Chyba, że akurat nagrywasz epicki rekord swojego klienta. Wtedy jak najbardziej użycie telefonu jest wskazane podczas ćwiczeń. W innych wypadkach kiedy jesteś na treningu i dostałeś wiadomość, ktoś dzwoni, chcesz sprawdzić fejsa jest to oznaka lekceważenia klienta. Wiadomo nikt się nie obrazi jeżeli akurat masz jakiś ważny telefon, ale tylko kiedy jest to wyjątek i nie zdarza się często.

Kiedy używać telefonu podczas treningu

Jeżeli używasz telefonu jako narzędzia treningowego, jako stopera, notatnika z planem treningowym czy mierzysz aplikacją jakieś dane z ćwiczeń. W tej sytuacji używaj telefonu z umiarem pamiętając o punktach 1, 2 i 3.

 

8. Rozmawiaj z klientem

 

Poza treningiem i ćwiczeniami każdy ma jakieś inne tematy, pracę, zainteresowania, związki. Pokaż klientowi, że interesujesz się nim. Co jakiś czas zapytaj o jego zainteresowania. Warto byś wiedział czym interesują się Twoi klienci, dzięki temu zawsze będziesz miał o cym porozmawiać na lub po treningu. Kiedy będziecie się przebierać w szatni lub wychodzić z siłowni albo klubu fitness. Ten element relacji biznesowej klient – trener jest również ważny. Dzięki niemu sprawiasz, że klient chętniej będzie korzystał z treningów personalnych. Bądź więcej niż tylko trenerem liczącym powtórzenia i krzyczącym by bardziej się przyłożyć do ćwiczeń.

Czytaj też: 5 rzeczy, które Twój klient powinien usłyszeć (mimo, że są niewygodne)



Chcesz przeczytać cały artykuł?

jak-ukierunkowac-swoj-biznes-strategie-marketingowe-dla-trenerow-personalnych

Jak ukierunkować swój biznes? Strategie marketingowe dla trenerów personalnych

Samo posiadanie uprawnień to dobry początek. Niestety, to nadal za mało, aby skutecznie rozwijać własną markę trenera personalnego. Co więc robić, aby zaistnieć na rynku i konkurować z równymi sobie? Zobacz, jak ukierunkować swoją markę, stosując strategie marketingowe dla trenerów personalnych.

skuteczna-sprzedaz-wlasnych-uslug-narzedzia-w-pracy-trenera-personalnego

Skuteczna sprzedaż własnych usług - narzędzia w pracy trenera personalnego

Budowanie trwałych i długofalowych relacji z klientami to podstawa marketingu w pracy trenera personalnego. Niestety, stali klienci to tylko część twojego obrotu, a pozyskiwanie nowych kontaktów może realnie zmaksymalizować twoje wyniki. Jak jako trener personalny zostać skutecznym sprzedawcą własnych usług? Jakie techniki stosować, by osiągać najlepsze efekty?

profesjonalne-uslugi-w-trybie-zdalnym-czy-efektywny-trening-online-jest-mozliwy

Profesjonalne usługi w trybie zdalnym. Czy efektywny trening online jest możliwy?

Stan epidemii to wykluczenie z gospodarki rynkowej wielu sektorów przedsiębiorstw. Dotyczy to nie tylko handlu detalicznego, ale też gastronomii, placówek kulturalno-oświatowych czy profesjonalnych usług z sektora fitness i wellness. Trenerzy i instruktorzy stają na głowie, by przenieść swoją działalność w tryb pracy zdalnej i zachować źródła dochodu. Jak przeprowadzić efektywny trening online w czasie lockdown?

newsletter-na-miare-twoje-inspiracje-na-email-marketing-trenera-personalnego

Newsletter na miarę: twoje inspiracje na email marketing trenera personalnego

“Jesteśmy w kontakcie” - jak często żegnasz się tak z klientami? A teraz zastanów się, ile razy faktycznie byłeś w stałym kontakcie ze swoimi klientami, przesyłając im dodatkowe informacje? Możesz to zmienić! Spróbuj gotowych rozwiązań i stwórz własny email marketing - to świetne rozwiązanie na stały kontakt z klientami i budowanie siatki poleceń.