Jak zmniejszyć koszty prowadzenia siłowni?

Jak zmniejszyć koszty prowadzenia siłowni? Dodano: 2016.10.06

Prowadzenie siłowni nie jest prostym wyzwaniem, zwłaszcza, że jest to biznes dosyć sezonowy. Na rozpoczęcie działalności potrzebny jest niemały kapitał, a jego zwrot następuje często dopiero po kilkunastu miesiącach a nawet po kilku latach. Oto jak zmniejszyć koszty prowadzenia siłowni, by uzyskać lepsze dochody.

Czym właściwie jest klub fitness?

Zanim zabierzesz się za cięcie kosztów, przypomnij sobie czym tak naprawdę się zajmujesz i jakie potrzeby zaspokaja twoja działalność. Klub fitness to miejsce, które zapewnia usługi treningowe, a oferta obejmuje zajęcia sportowe i relaksacyjne. To, co klienci cenią w wybranych przez siebie klubach fitness, to ich dogodna lokalizacja, przystępna cena, przyjazna atmosfera oraz czystość i ogólny porządek. Nigdy nie zapominaj o tych wyznacznikach, bo w przeciwnym wypadku pokona cię konkurencja.

Jak zmniejszyć koszty prowadzenia siłowni? Oferta klubu fitness:

Nawet najmniejsze kluby fitness w swojej ofercie mają co najmniej 3-4 rodzaje zajęć. Wynika to z przekonania, że szeroka oferta przyciąga większą liczbę klientów. Właściciele zapewniają wiele rodzajów ćwiczeń grupowych z uwzględnieniem stopnia zaawansowania klienta. Jednak rozważny przedsiębiorca przed stworzeniem grafiku dokładnie zbada rynek i sprawdzi na jaki rodzaj treningu jest największe zapotrzebowanie w okolicy. Podążanie za ofertą konkurencyjnych klubów fitness w sąsiedztwie jest zupełnie bez sensu, ponieważ pojawi się zjawisko walki cenowej, w trakcie której będziesz musiał znacznie obniżać ceny karnetów. Zamiast tego znajdź niszę rynkową i postaw na coś nowego, coś czego klienci nie dostaną u konkurencji. Wówczas cena karnetu nie będzie grała roli, ponieważ klient nie będzie miał odniesienia do konkurencji. Będziesz miał monopol na rynku w danej dziedzinie.

Czytaj także: Jak zarabiać na prowadzeniu siłowni?

Analiza rynku fitness

Aby przeanalizować rynek, musisz określi swoją grupę docelową i poznać jej potrzeby. W zależności od zapotrzebowania jakie zgłasza określony przez przedsiębiorcę target należy ustalić rodzaj zajęć oraz cenę karnetu. Jeśli posiadasz klub fitness w dzielnicy mieszkaniowej i twoją grupą docelową są młode kobiety, zaoferuj zajęcia pomagające zlikwidować cellulit oraz ćwiczenia dla kobiet w ciąży. Jeśli twój target to osoby starsze, postaw na trening kręgosłupa dla seniora i spacery z kijkami nordic walking. Zaś zajęcia przyspieszające tkankę tłuszczową i redukującą stres przyciągają pracowników korporacji, którzy chętnie zapiszą się na zajęcia na stepie, pilates, TBC czy jogę.

W momencie kiedy zależy ci na zmniejszaniu kosztów prowadzenia siłowni, nie wprowadzaj do oferty zbyt dużo rodzajów treningu. Wystarczą 3-4 rodzaje zajęć kilka razy tygodniu, ale solidnie przeprowadzone z pełnym profesjonalizmem. Wiąże się to z obniżeniem kosztów zatrudnienia wielu pracowników oraz zakupu drogiego i zróżnicowanego sprzętu treningowego.

Jak zmniejszyć koszty prowadzenia siłowni? Wyposażenie

Wyposażenie siłowni to bardzo duży wydatek. Sama bieżnia kosztuje około 30-40 tysięcy złotych, a przecież trzeba zapewnić o wiele więcej sprzętów treningowych. Koszt wyposażenia klubu fitness może stanowić barierę do wejścia na rynek. Rozwiązaniem wartym uwagi jest leasing maszyn oraz pozyskanie inwestora lub dotacji UE.

Sposobem na zapewnienie klientom porządnego sprzętu sportowego w krótkim czasie jest zakup sprzętu używanego. Nie oznacza to, że ten sprzęt jest gorszy. Czasem wręcz przeciwnie – używany, ale nie zniszczony jest sprawdzony i daje większy komfort ćwiczeń. Używany sprzęt można kupić na znanych serwisach aukcyjnych oraz na forach internetowych skupiających sympatyków kulturystyki. Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej relacji między ilością sprzętu a powierzchnią, którą dysponujesz. Sprzętu nie może być za dużo, aby treningi były bezpieczne i nie istniało ryzyko potknięcia się, ale nie może być go za mało, aby starczyło dla każdego. Przekalkuluj wszystkie parametry i zdecyduj się na jedynie najpotrzebniejsze pomoc treningowe.

Jak zmniejszyć koszty prowadzenia siłowni? Ograniczenie liczby pracowników

Jeśli prowadzisz małą siłownię wcale nie potrzebujesz więcej niż kilku pracowników. W zależności od godzin otwarcia klubu fitness potrzebujesz jedną lub dwie osoby na recepcję, jedną lub dwie osoby z serwisu sprzątającego oraz dwóch lub trzech trenerów, o ile sam nie udzielasz treningów. Wyrobienie uprawnień instruktora jest dla właściciela jest ogromną zaletą, ponieważ podczas treningów z klientami ma okazję do poznania ich potrzeb oraz ich samych. Jeśli nie ma możliwości aby właściciel udzielał treningów, może pracować na recepcji. Na tym stanowisku pozna preferencje klientów odnośnie cen karnetów i zapotrzebowania na określone treningi.

Czytaj też: Jak zrekrutować dobrych pracowników na siłownię?

Jak zwiększyć dochody siłowni? Cena karnetu i sprzedaż napojów

Zamiast ciąć koszty prowadzenia siłowni postaw na inwestycję. Z jednej strony możesz podnieść ceny karnetów na treningi, pod warunkiem, że będzie to nieznaczna różnica, która nie dotknie stałych klientów. Jeśli przesadzisz z podniesieniem ceny, niektóre osoby nigdy więcej nie wrócą. Drugi sposób to inwestycja w sprzedaż napojów izotonicznych. Podczas treningów klienci się męczą i pocą, a nawadnianie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Z tego powodu wprowadzenie jednego czy dwóch rodzajów napojów do oferty może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Czytaj też: Jakie promocje na siłowni warto wprowadzić?

Coś innego: siłownie samoobsługowe

W Polsce nie jest to jeszcze tak popularne jak na Zachodzie, ale pomysł ma potencjał. Mianowicie chodzi o siłownie samoobsługowe. Działają one na zasadzie minimalizowania wszelkich kosztów ponoszonych przez właściciela klubu fitness, czyli koszt zatrudnienia i obsługi. Treningi odbywają się w grupach na tradycyjnych salach fitness, ale bez obecnego instruktora. Instruktor kieruje treningiem poprzez nagranie video, które wyświetlane jest przed wszystkimi uczestnikami zajęć. Wówczas znacznie spada koszt zatrudnienia i jest możliwość zdecydowanego poszerzenia oferty treningowej.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

barek-w-klubie-fitness-czyli-jakie-produkty-i-napoje-sprzedawac

Barek w klubie fitness, czyli jakie produkty i napoje sprzedawać

Integracja produktów to ważne działanie marketingowe, które dodatkowo generuje dochód. To właśnie dlatego w niemal wszystkich siłowniach znajdziemy lodówki z napojami, fit przekąski czy odżywki przed treningiem. Coraz więcej klubów inwestuje w fitness bar. Jakie produktu tu znajdziemy?

jak-przeprowadzic-skuteczna-rekrutacje-trenerow-i-instruktorow

Jak przeprowadzić skuteczną rekrutację trenerów i instruktorów?

W dobie lifehackerów coraz trudniej o specjalistę z prawdziwego zdarzenia. Może się okazać, że aspiracje naszego kandydata skupiają się wyłącznie na zarabianiu pieniędzy, a pasja to całkowita abstrakcja. Zobacz, jak powinna wyglądać skuteczna rekrutacja trenerów i instruktorów zajęć grupowych i nastaw się na czasy świetności twojego zespołu.

jak-sprzatac-silownie-i-kluby-fitness-zobacz-co-musisz-wiedziec-w-tym-zakresie

Jak sprzątać siłownie i kluby fitness - zobacz, co musisz wiedzieć w tym zakresie

Obecna sytuacja w kraju i na świecie to dla wszystkich trudny okres. Również przedsiębiorcy prowadzący siłownie i kluby fitness muszą wprowadzić odpowiednie rozwiązania, które dopasują ich punkty usługowe do aktualnych wymogów sanitarnych. Podpowiadamy, jak sprzątać siłownie i kluby fitness, by zmniejszyć ryzyko zagrożenia epidemicznego w twoim klubie lub na siłowni, którą zarządzasz.

higiena-i-bezpieczenstwo-na-silowni-i-w-klubie-fitness-na-co-zwrocic-uwage

Higiena i bezpieczeństwo na siłowni i w klubie fitness. Na co zwrócić uwagę?

Pandemia COVID-19 nieprędko przeminie, dlatego trzeba zrobić wszystko, by zapewnić jak najwyższy standard bezpieczeństwa. O higienę powinien zadbać każdy. Zebraliśmy zasady funkcjonowania klubów fitness w pandemii: co zrobić, aby zadbać o bezpieczeństwo swoje, swoich pracowników i klientów?