Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Jedne z najmniej przyjemnych konsekwencji treningów – złamania. Zdarzają się jednak i u sportowców rekreacyjnych, i zawodowych. Kontuzje często blokują możliwość wykonywania ćwiczeń przez określony czas. Nie oznaczają jednak końca przygody ze sportem. Dowiedz się, jak ułatwić sobie powrót do treningów po złamaniu.

Złamanie – wyrok dla sportowca?

Złamanie kończyny jest poważnym problemem dla osoby aktywnej fizycznie. Powrót do formy po takich kontuzjach może trwać nawet miesiącami. Niemniej, czas rehabilitacji jest zależny m.in. od rodzaju złamania, indywidualnych predyspozycji do leczenia urazu (szybkość zrastania się kości) czy technik rehabilitacyjnych. Jednocześnie niemożliwe staje się wykonywanie dotychczasowych treningów. Złamanie bowiem unieruchamia określoną kończynę. Może przytrafić się w obrębie każdej kości. Ma również wiele możliwych przyczyn. Wystarczy źle dobrane obciążenie treningowe, upadek czy nieprawidłowa technika ćwiczeń.

Przy złamaniach konieczna jest konsultacja lekarska, ponieważ następuje przerwanie ciągłości w układzie kostnym. To, jak bardzo poważne jest złamanie zależy od jego charakteru, partii ciała czy funkcji, którą pełni dana kość.

Rehabilitacja po złamaniu
Rehabilitacja po złamaniu

Początkowo należy poddać się właściwym dla danego złamania sposobom leczenia. Proste złamania wymagają zwykle nastawienia złamanej kości oraz unieruchomienia jej (np. gipsem). Skomplikowane złamania natomiast często wymagają ingerencji chirurgicznej. Leczenie złamań nieodłącznie wiąże się z ćwiczeniami fizycznymi. Po okresie leczenia medycznego konieczne jest więc poddanie się rehabilitacji. Ważne jest jednak stałe pozostawanie pod opieką specjalistów. Rehabilitacja na własną rękę może bowiem prowadzić do pogorszenia urazu. Fizjoterapeuta układa odpowiedni zestaw ćwiczeń, które pomagają w szybkim powrocie do wcześniejszej sprawności. Najpierw ocenia stan pacjenta – stopień ruchomości kończyny czy bólu towarzyszącego ruchowi. Następnie wybiera ćwiczenia mające na celu przywrócenie mobilności w miejscu złamania.
W procesie rehabilitacji włączane są także ćwiczenia wzmacniające stawy i mięśnie zlokalizowane w pobliżu złamanej kości. Unieruchomienie kości na określony czas prowadzi bowiem do odzwyczajenia mięśni od codziennych ruchów. By przygotować je do prawidłowego funkcjonowania zwykle zaleca się samodzielne wykonywanie ćwiczeń w warunkach domowych.

Powrót do ćwiczeń po złamaniu – motywacja

Nie da się ukryć, że kontuzja jest skutecznym demotywatorem do kontynuowania aktywności fizycznej. Blokuje możliwość zrealizowania zamierzonych celów treningowych, ogranicza sprawność, zatrzymuje postępy… Istotne znaczenie ma więc utrzymanie motywacji do ćwiczeń. Czas rehabilitacji można potraktować jako trening wzmacniający dla zdrowych partii mięśniowych (jeśli pozwala na to rodzaj złamania). Skutecznym wyjściem jest również sięganie po krótkoterminowe cele treningowe. Warto ustalać je z trenerem personalnym – zna on możliwości ćwiczącego i jest jednocześnie dodatkowym motywatorem.

Po kontuzji trochę zwolnij

Choć chciałoby się od razu wskoczyć na dawny poziom treningowy – bezpieczne jest właściwe dawkowanie intensywności ćwiczeń. Cały organizm musi mieć czas na przyzwyczajenie się do wysiłku. Początkowo warto sięgnąć po treningi o niskiej intensywności, by stopniowo ją podnosić. Należy pamiętać także o rozgrzewce i rozciąganiu. Decyzja o powrocie do treningów powinna być podjęta po konsultacji z lekarzem. Będzie on w stanie określić, czy miejsce złamania jest gotowe do ćwiczeń oraz czy wymaga dodatkowej ochrony (np. w postaci stabilizatora).

Po złamaniu – realna ocena własnych możliwości
Powrót do ćwiczeń fizycznych po kontuzji

Oczywiste jest, że po kontuzji ciało nieco traci na sprawności. Dawniej bez problemu wykonywane treningi, mogą teraz sprawiać trudności. Kilka pierwszych treningów powinno zawierać ćwiczenia cardio (bieżnie, rowerki stacjonarne). Mają one wpływ na szybsze odżywienie i dotlenienie mięśni. W taki sposób przyspiesza również regeneracja organizmu.
Po złamaniach poleca się również suplementację odpowiednich składników odżywczych. Nie tylko wspomaga regenerację, lecz także wpływa na prawidłowy rozwój mięśni.

Powrót do formy po złamaniu: Uniwersalne porady

1. Nie rezygnuj z aktywności fizycznej.
2. W przypadku groźnych urazów warto przerwać ćwiczenie złamanej partii ciała na określony czas (w zależności od charakteru kontuzji).
3. Zadbaj o odpowiednie przygotowanie organizmu. Nawet jeśli czujesz, że nie ma przeszkód, by rozpocząć regularne treningi – przeznacz jeszcze tydzień na ćwiczenia uzupełniające.
4. Obserwuj reakcje własnego ciała. Jeśli boli – lepiej przerwać ćwiczenia.
 
Powrót do ćwiczeń po złamaniu jest zwykle długotrwałym procesem. Z pomocą specjalistów (lekarzy, trenerów) możliwe jest jednak przywrócenie dawnej sprawności. Nie można się tylko poddawać!
 
Dominika Górska 0 29 sierpnia 2017  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Motywacja

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!

psychologia-motywacji-metoda-implementacyjna-w-sporcie

Psychologia motywacji – metoda implementacyjna w sporcie

Realizacja zamierzonych celów treningowych łączy się z utrzymaniem motywacji. Z pomocą przychodzi tutaj psychologia. Dzięki metodzie implementacyjnej osiągnięcie własnych zamierzeń może stać się znacznie łatwiejsze. Na czym polega metoda implementacyjna? Jak ją wykorzystać w sporcie?

zacznij-cwiczyc-juz-dzis-czyli-dlaczego-warto-trenowac

Zacznij ćwiczyć już dziś, czyli dlaczego warto trenować?

Aktywność fizyczna jest podstawą dobrego zdrowia i utrzymania sprawności. Udowodniono również, że może wydłużyć życie. Z trenerem czy bez – poznaj powody, dla których warto trenować. Nie czekaj – zacznij ćwiczenia już dziś!

sposoby-na-radzenie-sobie-z-porazka-na-zawodach-sportowych

Sposoby na radzenie sobie z porażką na zawodach sportowych

W świecie spotu zdarzają się wzloty i upadki. O ile zwycięstwo bardzo łatwo jest przyjąć, o tyle zaakceptowanie porażki może być trudnym zadaniem. Zobacz, jak poradzić sobie z przegraną na zawodach sportowych.

motywacja-w-kolarstwie-szosowym

Motywacja w kolarstwie szosowym

Motywacja jest kluczowym elementem każdego treningu sportowego. W kolarstwie nie jest inaczej. Zobaczcie jak dbać o przygotowanie mentalne i pozostać zmotywowanym przez cały rok.

od-anorektyczki-do-zawodniczki

Od Anorektyczki do Zawodniczki

Zobaczcie historię dziewczyny która wygrała z anoreksją.

przygotowanie-psychiczne-do-zawodow-sportowych

Przygotowanie psychiczne do zawodów sportowych

Skuteczne przygotowanie do zawodów to nie tylko regularne treningi i odpowiednia dieta. Aby osiągnąć sukces równie istotne jest przygotowanie psychiczne do zawodów. Czasem okazuje się być kluczowe.

cwiczenia-dla-par

Ćwiczenia dla par

Jeśli brakuje ci motywacji do treningu, zastanów się nad ćwiczeniami z partnerem. Aktywność fizyczna we dwoje to wzajemna motywacja oraz zacieśnianie relacji. Ćwiczenia dla par mogą być dobrą zabawą! Oto kilka przykładów.

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

psychologia-motywacji-metoda-implementacyjna-w-sporcie

Psychologia motywacji – metoda implementacyjna w sporcie

zacznij-cwiczyc-juz-dzis-czyli-dlaczego-warto-trenowac

Zacznij ćwiczyć już dziś, czyli dlaczego warto trenować?

sposoby-na-radzenie-sobie-z-porazka-na-zawodach-sportowych

Sposoby na radzenie sobie z porażką na zawodach sportowych

motywacja-w-kolarstwie-szosowym

Motywacja w kolarstwie szosowym

od-anorektyczki-do-zawodniczki

Od Anorektyczki do Zawodniczki

przygotowanie-psychiczne-do-zawodow-sportowych

Przygotowanie psychiczne do zawodów sportowych

cwiczenia-dla-par

Ćwiczenia dla par