Trening gimnastyczny dla dorosłych?

Trening gimnastyczny dla dorosłych?

Wady postawy, zaburzenia pracy mięśni i ścięgien, słaba kondycja fizyczna… Te, i wiele więcej dolegliwości niweluje trening gimnastyczny. Już od lat szkolnych włączany jest on w lekcje wychowania fizycznego. Jak jednak sprawa ma się z dorosłymi? Otóż, na gimnastykę nigdy nie jest za późno! W większych klubach fitness znajdziemy zajęcia gimnastyczne dla dorosłych. Co możemy dzięki nim zyskać?

Gimnastyka – królowa wszystkich dyscyplin

Trening gimnastyczny jest znany już od czasów starożytnych. Pozwala na kształtowanie zmysłu równowagi, koordynacji ruchowej, gibkości, siły czy ogólnych umiejętności. Dawniej wierzono również, że jest ona sposobem na osiągnięcie harmonii ciała i ducha. Głównie z tych powodów gimnastyka stała się elementem rozwoju fizycznego dzieci. Nie oznacza to jednak, że powinno się z niej zrezygnować po osiągnięciu pełnoletności. Wręcz przeciwnie – wypracowane cechy motoryczne powinny być stymulowane także w dorosłości. A możliwości jest wiele – istnieje przecież gimnastyka sportowa, gimnastyka artystyczna, skoki na trampolinie, akrobatyka sportowa, gimnastyka estetyczna… Do wyboru, do koloru – każdy dorosły znajdzie coś najbardziej odpowiedniego dla siebie.

Gimnastykowanie czyli zdrowa forma ruchu dla dorosłych

gimnastyka dla dorosłych

W pogoni za karierą zawodową czy realizacją obowiązków dorosłego życia coraz częściej zapominamy o codziennej dawce ruchu. Wystarczy dołożyć do tego siedzący tryb pracy, nieregularne i niezdrowe posiłki czy niewystarczającą ilość snu – i problemy ze zdrowiem murowane. Jedną z najczęstszych konsekwencji braku aktywności fizycznej w dorosłym życiu są wady postawy. Trening gimnastyczny natomiast jest jedną z podstawowych metod treningowych mających wpływ na usprawnienie motoryki człowieka. To jednak nie tylko metoda niwelująca dolegliwości. Gimnastyka może być podstawą do budowania siły, kształtowania sylwetki czy ogólnego wyglądu. Przede wszystkim – z uwagi na to, że jest dyscypliną ogólnorozwojową – jest sposobem na zwiększenie własnej sprawności. Czemu więc dorośli tak niechętnie podchodzą do treningów gimnastycznych?

Spełnianie dziecięcych marzeń

Któż z nas w latach dziecięcych nie próbował zrobić gwiazdy czy szpagatu? Kto nie pamięta wymyku i odmyka na kółkach gimnastycznych podczas lekcji wychowania fizycznego? Komu z nas nie przydałoby się doskonałe rozciągnięcie całego ciała? Odpowiedzią na te pytania są właśnie zajęcia gimnastyki dla dorosłych. Taki trening będzie nie tylko przypomnieniem sobie beztroski z młodych lat, lecz także szlifowaniem możliwości własnego ciała. Sprawdzi się zatem również jako forma przygotowawcza do osiągania lepszych wyników, w takich dyscyplinach jak na przykład pływanie, piłka nożna czy taniec.

Zajęcia gimnastyki dla dorosłych pozwalają na nowo odkryć drzemiącą w nas młodość. Poza wielowymiarową pracą nad ciałem – to przede wszystkim doskonała zabawa!

Gimnastyka dla seniorów

Trening gimnastyczny dla seniorów

Pocieszający jest fakt, że coraz więcej osób w podeszłym wieku sięga po aktywność fizyczną. Popularny jest więc nordic walking, aqua aerobik, a także właśnie trening gimnastyczny. Te ostatnie zwykle prowadzone są w rytm spokojnej muzyki. Metoda treningowa obejmuje połączenie metod rehabilitacyjnych i fitnessowych. Co więcej, z uwagi na zaawansowany wiek ćwiczących – trener włącza również ćwiczenia zapobiegające chorobom wieku dojrzałego.

Podczas zajęć gimnastycznych dla seniorów zwraca się szczególną uwagę na poprawę sprawności i koordynacji. Ponadto, ruchy ukierunkowane są na niwelowanie przykurczów oraz dolegliwości w obrębie stawów czy kręgosłupa. Nie jest to tylko trening o charakterze zdrowotnym. Ćwiczenia gimnastyczne są bowiem doskonałym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów. Poza usprawnieniem możliwości fizycznych – seniorzy mają szansę także na zwiększenie pewności siebie oraz poprawę ogólnego nastroju.

Uczęszczanie na zajęcia gimnastyczne dla seniorów w klubie fitness można traktować jako rozwijanie życia towarzyskiego. Seniorzy często mają problem z socjalizacją czy nawiązywaniem nowych znajomości. Trening może być dla nich doskonałym środkiem do poszerzenia kręgu przyjaciół.

Zajęcia gimnastyki lekiem na dorosły stres

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać o odstresowującym działaniu aktywności fizycznej. Ćwiczenia gimnastyczne mają wpływ na rozciągnięcie mięśni i rozgrzanie stawów. Ze względu na grupę docelową w postaci osób dorosłych – zwykle mają spokojny charakter. Trening jest więc sposobem na rozbudzenie ciała i przygotowanie go do całodziennej aktywności. Z tego powodu – szczególnie seniorom – poleca się wybieranie zajęć gimnastycznych odbywających się w godzinach porannych. A co najważniejsze – podczas wysiłku fizycznego wzrasta produkcja endorfin, czyli hormonów szczęścia. Te natomiast mają wpływ na zwiększenie energii oraz poczucie ogólnego zadowolenia. Co więcej, niwelują senność oraz dają ogromną satysfakcję. Po treningu każdy zyskuje lepszy humor.

Gimnastyka dla dorosłych – dla każdego coś dobrego!

W natłoku codziennych spraw, obowiązków w domu czy w pracy, przeciwności losu – warto znaleźć chwilę na zrobienie czegoś tylko dla siebie. Tym „czymś” powinna być aktywność fizyczna. Niekoniecznie muszą to być zajęcia gimnastyczne dla dorosłych. Kluby fitness aż się prześcigają w ubogacaniu własnych ofert. Dla pragnących spokojnych ćwiczeń proponują na przykład jogę. Dla tych, którzy chcą dynamicznych metod treningowych – spinning. Natomiast dla tych, którzy wolą trenować w mniejszym gronie – są treningi personalne. Nie ma również przeszkód do treningów gimnastycznych w warunkach domowych.

Poranne zajęcia gimnastyczne dla dorosłych

Jak już wspomnieliśmy, doskonałe efekty dają treningi w godzinach porannych. Dlaczego? Rozruszanie ciała (rozgrzanie mięśni i ścięgien) chwilę po przebudzeniu pomaga w zmniejszaniu bólów kręgosłupa i kolan. Ćwiczenia gimnastyczne przygotowują bowiem cały układ mięśniowy do całodziennej aktywności. Z uwagi na spokojny charakter ćwiczeń – delikatnie przyspieszają metabolizm. To natomiast sprawdza się w procesie odchudzania. Usprawnieniu ulega również krążenie krwi.

Wykonanie treningu gimnastycznego rano daje energię na cały dzień. Ciało znacznie lepiej radzi sobie z codziennym wysiłkiem. I co oczywiste – lecz wciąż istotne – po takich ćwiczeniach zyskujemy znacznie lepszy nastrój.

Gimnastyka na szarfach dla dorosłych

Nietypowy trening gimnastyczny dla dzieci i dorosłych

Nie trzeba zamykać się na standardowych metodach treningu gimnastycznego. Dla dorosłych pragnących odmiany przygotowano zajęcia wykorzystujące elementy akrobatyki w zawieszeniu na… szarfach i kołach. Jest to przede wszystkim trening ogólnorozwojowy. Dzięki niemu możliwa jest praca nad wzmocnieniem i uelastycznieniem ciała. Zwykle podczas takich zajęć wykorzystywany jest szeroki arsenał sprzętu treningowego oraz zapewniającego bezpieczeństwo (m.in. gąbki, szarfy). Co istotne – zapisanie się na takie zajęcia nie wymaga wcześniejszego doświadczenia w gimnastyce. Można rozpocząć je w dowolnym momencie.

Zajęcia gimnastyczne na kołach i szarfach są przeznaczone zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Trener ustala przebieg treningu pod kątem stopnia zaawansowania i możliwości ćwiczących. W kursie obecne są jednak stałe elementy, takie jak podstawy akrobatyki, ćwiczenia rozciągające, wzmacniające i koordynacyjne. Szarfy i koła natomiast służą do robienia pozycji gimnastycznych w zawieszeniu. Te zaś często są łączone w większe układy w rytm muzyki.

 

Dominika Górska 0 19 czerwca 2017  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

jakie-sa-najczestsze-przyczyny-katabolizmu-miesni

Jakie są najczęstsze przyczyny katabolizmu mięśni?

Dla aktywnych fizycznie – szczególnie tych doskonalących kompozycję mięśni – ważne role odgrywają dwa przeciwstawne sobie procesy. Mianowicie anabolizm i katabolizm. Pierwszy z nich ma bezpośredni związek ze wzrostem tkanki mięśniowej. Drugi – z jej rozpadem. Jakie są przyczyny zmniejszania się mięśni i czy naprawdę trzeba się go tak bardzo obawiać?

ile-kosztuje-chodzenie-na-silownie

Ile kosztuje chodzenie na siłownię?

Rodzaj wybranego karnetu zależy od zawartości portfela ćwiczącego. Nie trzeba mieć jednak milionów na koncie, by korzystać z dobrodziejstw siłowni. Zobacz, co oferują siłownie i kluby fitness i ile kosztuje taka przyjemność. Przedstawiamy wam kilka wariantów chodzenia na siłownię – ekonomiczny, optymalny i premium.

trening-na-poprawe-sily-chwytu-dloni-i-palcow

Trening na poprawę siły chwytu, dłoni i palców

Wspinaczka, gimnastyka, akrobatyka, sporty siłowe, wioślarstwo, sporty walki – to tylko kilka z dyscyplin, w których silne dłonie mogą zapewnić sukces. Zobacz na czym polega trening na zwiększenie siły chwytu, palców i dłoni. Jaka jest jego rola?

hiperplazja-miesni-co-to-takiego

Hiperplazja mięśni – co to takiego?

Wzrost mięśni opiera się na uszkodzeniach włókien. Ich regeneracja powoduje wzrost dodatkowych włókien mięśniowych. W momencie, kiedy włókno osiągnie swój rozmiar docelowy – zaczyna się dzielić. Taki proces określa się mianem hiperplazji mięśni.

paliwo-treningowe-skad-bierze-sie-energia

Paliwo treningowe – skąd bierze się energia?

Ludzki organizm czerpie energię z wielu źródeł. Niektóre z nich, takie jak m.in. węglowodany czy tłuszcze są magazynowane. Jak jednak dokładnie wyglądają te procesy? Jakie źródło energii jest niezbędne do ćwiczeń?

jak-prawidlowo-mierzyc-obwody-ciala

Jak prawidłowo mierzyć obwody ciała?

Pomiar obwodów ciała pozwala na namacalne dostrzeżenie efektów ćwiczeń. Ważny jest więc zarówno podczas odchudzania, jak i budowania masy mięśniowej. Oto poradnik jak prawidłowo mierzyć obwody ciała.

zapisane-w-genach-rownowaga-biomechaniczna

Zapisane w genach – równowaga biomechaniczna

Biomechanika jest szerokim działem nauki. Zajmuje się badaniem organizmów żywych przy pomocy zasad mechaniki. Dzięki niej jesteśmy w stanie m.in. odkryć mechanizmy sterujące naszymi ruchami podczas uprawiania sportu. Zaburzenia równowagi biomechanicznej mogą prowadzić do mikrourazów, a w efekcie kontuzji. Na czym właściwie polega równowaga biomechaniczna?

byc-kobieta-byc-kobieta-trening-na-jedrne-piersi

Być kobietą, być kobietą – trening na jędrne piersi

Grawitacja nie oszczędza kobiet. Piersi wraz z wiekiem opadają i tracą swoją jędrność. Nie warto jednak bezczynnie przyglądać się temu procesowi. Stan biustu bowiem można z powodzeniem unieść dzięki treningom. Poznaj ćwiczenia na podniesienie i ujędrnienie piersi!

jak-wrocic-do-formy-na-wiosne

Jak wrócić do formy na wiosnę?

Okres zimowy dla wielu osób aktywnych fizycznie jest czasem zastoju w treningach. Zdarza się, że spada sprawność czy kondycja organizmu. Ogólna forma także nie jest zadowalająca. Jak temu zaradzić? Zobacz, jak na wiosnę wrócić do biegania, jazdy na rowerze i treningów na siłowni.

jakie-sa-najczestsze-przyczyny-katabolizmu-miesni

Jakie są najczęstsze przyczyny katabolizmu mięśni?

ile-kosztuje-chodzenie-na-silownie

Ile kosztuje chodzenie na siłownię?

trening-na-poprawe-sily-chwytu-dloni-i-palcow

Trening na poprawę siły chwytu, dłoni i palców

hiperplazja-miesni-co-to-takiego

Hiperplazja mięśni – co to takiego?

paliwo-treningowe-skad-bierze-sie-energia

Paliwo treningowe – skąd bierze się energia?

jak-prawidlowo-mierzyc-obwody-ciala

Jak prawidłowo mierzyć obwody ciała?

zapisane-w-genach-rownowaga-biomechaniczna

Zapisane w genach – równowaga biomechaniczna

byc-kobieta-byc-kobieta-trening-na-jedrne-piersi

Być kobietą, być kobietą – trening na jędrne piersi

jak-wrocic-do-formy-na-wiosne

Jak wrócić do formy na wiosnę?